MotoGP: אז למה דוקאטי לא רוצים אותו

בסוף נשבר להם לדוקאטי. כמה אפשר עוד עם הברדקיסט הזה?!

לפני כמה עונות כשאנדראה איאנונה רק עלה מקטגוריית המוטו2 לקטגוריה של הגדולים (אם לדייק – בעונת 2013), הייתי צריכה לפגוש מישהו באחד המסלולים באזור הקרוונים של הרוכבים. הלכתי לשם עם קולגה איטלקי והתרשמנו מהקרוונים החדשים של הרוכבים. כשעברנו ליד המפלצת של ולנטינו רוסי (חדש חדיש ומחודש) קלטתי את הקרוון של 29, אנדראה איאנונה. הרוכב האיטלקי הצעיר שסיים שלישי את עונת 2012 רכש קרוון מחלקה ראשונה מתחרה בגודלו בקרוון של הדוקטור.

הרוכב, שמשפחתו עוד צריכה לכסות חובות שנערמו עם השנים תודות לקריירה של בנם, השקיעה מאות אלפים בוילה ניידת שמחייבת נהג פרטי במשרה מלאה ותחזוקה. כמובן שעמדו בפניו אופציות אחרות כמו לקחת שרותי חברת השכרה כמו שרבים מן הרוכבים עושים. עד העונה מאווריק ויניאליס וג'ק מילר אף חלקו קרוון שכור בחלק מהסבבים, מארק מארקז גם הוא עד תחילת העונה השתמש בקרוון שכור ורק בימים אלו קיבל אחד חדש ונוצץ כחלק מהסכם חסויות.

הקרוון הגדול והמפואר עורר אצלי תהיות. תזרקו פנימה את המכוניות המהירות, גושי היהלומים על אוזניו, הבילויים עד אמצע הלילה (כולל סרטונים עם נערות זוהר איטלקיות) והעסקים מחוץ למסלול, והרי לכם דמות צבעונית של בחור צעיר, מוכשר אך קצת פרחח. על המסלול ומחוצה לו.

איאנונה עובד מהבטן. זה תמיד היה כך. הכל על אינסטינקטים, ללא עבודה מתודית, ללא חשיבה, ככה מהבטן. לפעמים זה טוב אך הרבה פעמים זה טוב קצת פחות. השנתיים שלו כרוכב קבוצת פראמאק עזרו לו לצמוח, להתבגר, לפתח סבלנות ולשלוט באימפולסים. פרנצ'סקו גווידוטי, מנהל הקבוצה נתן לו את הבטחון להסתכל קצת יותר פנימה, לעומק, לראות דברים למרחוק ולהבין שאת רומא לא בנו ביום אחד. זה עבד לתקופה מסויימת. נראה שלאחרונה אנדראה שוב מאבד את הסבלנות.

pol iannone

מוציא את אספרגרו…

איאנונה מגיע מעיירה קטנה עם כ-40,000 תושבים בשם ואסטו, הממוקמת כ-250 ק"מ מזרחית לרומא. אנדראה ואחיו אנג'לו החלו לרכב על פוקט בייקס ולהתחרות באליפויות האזוריות כשסגנונו האגרסיבי מאפיין אותו כבר מגיל צעיר. בשלב מסויים אנג'לו פרש מרכיבה והפך ליד ימינו של אנדראה, כשהוא דואג לכל צרכיו. בעונת 2005 איאנונה הצעיר השתלב בקטגוריית ה-125 סמ"ק אחרי שהתחרה גם באליפות האיטלקית וגם בספרדית ורשם ניצחון ראשון בבמה העולמית בסבב הסיני בעונת 2008. את עונת 2009 הוא התחיל נהדר, ניצח את שני המרוצים הראשונים אבל משם הכל התדרדר כשהוא רושם רק עוד ניצחון אחד ומסיים את העונה במיקום השביעי סה"כ.

המרוץ במיסאנו היווה נקודת שפל עבורו. בהקפה האחרונה הוא התרסק והוציא איתו את פול אספרגארו ובצילומים נראה בברור כיצד הוא נוגח ברוכב הספרדי. הנגיחה הזו עלתה לו לא רק בביקורת וב-5,000 דולר, אלא גם באובדן הכנסה אחרי ששני נותני חסות החליטו שההתנהגות של האיטלקי אינה לרוחם. את ההתנהלות הזו אף אחד לא שוכח לו בפאדוק, עד היום.

 

את שלוש העונות במוטו2 (2010/11/12) הוא סיים במיקום השלישי ואז קיבל הזמנה להצטרף לשורות קבוצת הלויין של דוקאטי, פראמאק, ולזרועותיו של גווידוטי. החוזה מעוגן בקבוצת המפעל מה שמבטיח אמצעים ושכר קצת טובים יותר אך גם עתיד זוהר אם רק יביא תוצאות.

את שתי העונות בקבוצת פראמאק הוא סיים במיקומים ה-12 וה-10 באליפות כשהוא גם סוחב פציעות ומספר DNF'S אך בזכות ההשתפרות שהוא מראה (הכפיל כמעט את מספר הנקודות באליפות בין עונת 2013 ל2014) הוא מקבל את ההזדמנות שלו להשתלב בקבוצת האם לצד האנדראה השני – דוביציוזו.

AI AD argentina

מוריד את דוביציוזו

את 2015 הוא מתחיל כשהוא מחליף את הכינוי שדבק בו באחר. מ"קרייזי ג'ו" ל"המאנייק". מכינויי שנתנו לו חבריו כי הוא יסכן הכל, לכינויי שבחר בעצמו כי לפי הסבריו יש לו צורך בשליטה בפרטים הקטנים, OCD לדבריו.  במהלך העונה, עם כתף בעייתית וניתוח שהוא דוחה, הוא עומד 3 פעמים על הפודיום ומסיים את העונה במיקום החמישי והמכובד אך מתוך ארבעת המרוצים האחרונים של העונה, הוא רושם לצעמו שלושה מרוצים שבהם לא הגיע לקו הסיום ובדוקאטי מתחילים להילחץ.

את המרוץ הראשון של עונת 2016 הוא מתחיל יפה, יפה מאד, אך התרסקות שעד היום הוא אינו מצליח להבין את סיבתה, מונעת ממנו ניצחון. את המרוץ השני של העונה הוא גם לא מצליח לסיים, אך במקרה הזה הוא לוקח עימו את בן קבוצתו אנדראה דוביציוזו כשהם במיקומים שני ושלישי ויכלו לעשות היסטוריה עם פודיום כפול לדוקאטי.

הכעס בדוקאטי עצום. הביקורות מגיעות מכל כיוון. מדוביציוזו בן קבוצתו, מההנהלה בבולוניה במרוצים, מהמדיה האיטלקית ובמדיה החברתית. החוזה לעונות 2017/18 בקבוצת המפעל כבר היה על השולחן בשלב הזה, איאנונה והסוכן שלו עדיין ניהלו מו"מ כשהם רוצים להעלות עוד את השכר ולשפר את התנאים של הרוכב. אם הם רק היו מסתפקים במה שהוצע להם… החוזה נלקח ודוקאטי מחליטים לבחון מחדש את ליין אפ הרוכבים לעונה הבאה.

לדברי איאנונה זו התקופה הקשה בחייו. כשג'יגי דלאנייה מאוכזב, זה כואב. כואב מאוד. מנהל פיתוח המרוצים השליו, הרגוע, נעים ההליכות לוקח את איאנונה לשיחה שבה הוא מבהיר ומזכיר לו שקודם כל המותג, אח"כ הרוכב. תפיסת העולם הזו של דוקאטי לא ממש מסתדרת עם אופיו של נאמבר 29. צניעות וענווה אינן ברפרטואר של איאנונה. הוא אוהב בילויים, יהלומים, בגדים (הוא מספר בעצמו כיצד מוציא הון על הגרדרובה) מכוניות מהירות ונשים יפות. לא שזה רע, רק זה שונה מכל שאר החברים בקבוצה. איאנונה מדבר ב"אני" יותר מאשר "אנחנו" וזה מתחיל לכרסם בקבוצה. יותר ויותר ברור להם שהוא לא יוכל לתפקד כרוכב מספר שתיים לצידו של הרכש החדש, חורחה לורנסו. דוקאטי שמהמרים על הספרדי, צריכים שיהיה לו נוח, ואיאנונה לא יעשה לו חיים קלים ולא יסתפק בלהיות כינור שני.

stoner iannone

מה סטונר באמת חושב עליו?

גם הסוכן של איאנונה, קרלו פרנט, היווה לדוקאטי בעייה. הסוכן הוותיק (בין לקוחותיו היו גם ולנטינו רוסי בצעירותו ומרקו סימונצ'לי) הוא סוכן מצויין מהאסכולה הישנה, חורץ דעות, וורבאלי, ווקאלי ובלא מעט מקרים מעגל את האמת. כשקייסי סטונר הוחתם בדוקאטי, פרנט והרוכבים לא ידעו על ההחתמה, זו הייתה הפתעה בשבילם ולאו דווקא הפתעה נעימה.

קייסי סטונר עובד וחושב אחרת מהרוכב האימפולסיבי. הוא עודד ודחף את דוקאטי להחתים את לורנסו והוא גם לא חסך ביקורת מאיאנונה. כן, היו שם חיוכים אך הם רק על פני השטח. סטונר העדיף את דוביציוזו על פני איאנונה וזה היה ברור לכולם.

פרנט גם הופתע מההחתמה של לורנסו. היה ברור שהוא מעדיף שלורנסו ישאר בימאהה. הסוכן שמתראיין רבות לא חסך מילים מהרוכב הספרדי בתום העונה הקודמת, כשהוא טוען שימאהה לא צריכים לוותר ללורנסו על הבקשה להעניש את בן קבוצתו על ארועי ספאנג. לורנסו לבטח לא רוצה את פרנט מסתובב לו במוסך. סימונה, הסוכן של דוביציוזו הרבה יותר נעים הליכות.

חוץ מזה שלדובי יש סוכן נחמד יותר, דובי גם רוכב טסטים טוב יותר. אופי העבודה שלו דומה לשיטות של סטונר (כל שינוי נבדק בנפרד) והוא שחקן קבוצתי. נכון, חסרה לו לפעמים רוח קרב, אבל זו אינה תכונה שנדרשת מרוכב מספר 2 ודוקאטי לא מצפים מהרוכב השני שיהיה אלוף עולם אלא יסייע לרוכב שלצידו.

אגב, גם אחרי ארגנטינה, בסבב באוסטין, למרות שעמד על הפודיום, איאנונה עשה את הנזק שלו עם זינוק אגרסיבי שבו כמעט וגרם להתרסקות של דני פדרוסה ונכנס בעוצמה במארק מארקז. ה"כניסה" הזו תועדה היטב מאחר והכנפון השמאלי קידמי של הדוקאטי ריסק את המצלמה האחורית של מארקז שפגעה בגבו של הרוכב הספרדי. כתוצאה מכך הכנפון התפרק ואיאנונה המשיך את כל המרוץ עם אופנוע לא מאוזן. המגע הזה שימש קרקע פורייה בדיונים לאיסור שימוש בכנפונים שבדוקאטי עמלו עליהם כל כך קשה.

אחרי שנפלה ההחלטה להחתים את דוביציוזו ולוותר על שירותיו של איאנונה, בא איאנונה והוכיח שדוקאטי עשו את ההחלטה הנכונה. דוביציוזו שסבל מכאבים בצוואר התקשה לספק את הסחורה במרוץ במוג'לו, ואיאנונה הצטלם עם חבריו בתנוחה נלעגת, מחזיק את הצוואר. אחרי שננזף ע"י דוקאטי הוא הוריד את התמונה, אבל במקום להתנצל – המציא תירוצים. התנצלויות זה לא הצד החזק שלו ודוקאטי גם את זה לא אוהבים אצלו.

הוא גם לא ידע להתנצל אחרי התקרית בקטלוניה עם מי שמחליף אותו, חורחה לורנסו. תקרית זו בה איאנונה ניסה לעקוף את לורנסו ללא הצלחה, עוררה זכרונות של רוכבים אחרים שסבלו בעבר מההתנהלות של האיטלקי כמו ניקי היידן למשל שנקטף בלה מאן 2013.

מי שרכב מאחורי חורחה לורנסו היה לא אחר מפול אספרגארו שנעקף לפני כן ע"י האיטלקי וקיבל נקודת תצפית מצויינת על ההתרחשות: "זה ללא ספק בדיוק כמו על הכביש עם מכוניות, מי שמגיע מאחור הוא האשם. איאנונה בלם תמיד באותה הנקודה בכל הפניות ולאורך כל המרוץ ואלו היו בלימות מאוחרות. בפנייה הספציפית הזו הוא דווקא התקשה גם בהקפות הקודמות, אני לא יודע למה, וזה אילץ אותו לפתוח רחב. כשרוכב מתקרב לרוכב אחר אתה צריך להיזהר ואנחנו הצלחנו לסגור מהר מאד על לורנסו מה שעורר אצלי חשש שמשהו לא בסדר אצלו, אז צריך לסגור פער, לבחון את המצב ורק אז לעקוף".

בעקבות התקרית הזו, איאנונה קיבל עונש לזנק מאחור אך יתרה מכך, הוא הושפל ע"י הקבוצה שאמרה שאינם יכולים להגן או לצדד ברוכב ובהתנהגות שלו ולשם שינוי אפילו הסוכן שלו אמר שאין לו שום דרך להצדיק את התנהגות הרוכב. מילים קשות מאדם שהוא משלם לו את המשכורת.

dovi-and-iannone-1024x683

בהתחלה היו חיוכים ותקוות

אחרי שאיאנונה סיים חמישי את המרוץ הגשום באסן, הוא לא חסך מילים מדוקאטי. אם בעבר הוא שמר על איזושהי דיסקרטיות בנוגע לחסרונות הדוקאטי, באסן הוא ציין בפני כל נציג תקשורת עד כמה הדוקאטי קשה לרכיבה. "האופן שבו עלי לרכב כרגע מעייף מדי. אני חושב שאנחנו צריכים אופנוע קל יותר לשימוש, כזה שיאפשר לנו להיות מהירים מבלי להתיש אותנו". הוא לא הסתפק בזה והוסיף וציין כי ההצלחה של דוקאטי היא בזכותו. "הדוקאטי איננו אופנוע פשוט. מבחוץ נראה כאילו שבגלל שאני מתרסק אני לא, אבל אני כן החזק והמהיר על האופנוע הזה. הדוקאטי נראה נהדר כי אני רוכב עליו. אני עושה את ההבדל. אני אפילו לא יודע אם אני מסוגל לעשות יותר ממה שאני עושה כרגע. חייב להיות שינוי. אנחנו פה 4 עונות והבעיות – אותן בעיות".

והוסיף: "קיבלתי הזדמנות לשנות ולקחתי אותה. החלטתי שזה הזמן לשנות", ובזה איאנונה מציג כאילו המעבר לסוזוקי הייתה הבחירה שלו, אבל באמת השיחות עם סוזוקי החלו רק אחרי שחידוש החוזה עם דוקאטי עוכב ואיאנונה ופרנט היו צריכי קלפי מיקוח. הרוכב האיטלקי יוותר על לא מעט הטבות וגם יקבל קיצוץ רציני בשכר. יהיה מעניין גם לראות כיצד הוא יתנהל תחת סוזוקי, קבוצה איטלקית אמנם (דווידה בריביו) אך בניחוח יפני כבד.

הרוכב האיטלקי יודע שחלק מהאהבה אליו היא דווקא בגלל או בזכות התעוזה שלו, דווקא בגלל שהוא מנסה לעקוף כשלא תמיד אפשר ולעיתים נראה שהוא חושב שהוא והאופנוע שלו יכולים לעשות יותר ממה שאפשר. איאנונה גם יודע שהנקמה המתוקה יהיה ניצחון עד תום העונה. דוקאטי לא בונים על זה, וקייסי סטונר חושב שהניצחון יבוא רק עם חורחה לורנסו. דווקא יכול להיות נחמד לראות אותו נוקם ועומד בראש הפודיום לראשונה מאז קייסי סטונר עם הדוקאטי, ואם לא, אז שלפחות לא ייקח איתו אף אחד כשהוא מנסה…

teammates

פעם – כאילו אחוקים, היום – שיילך כבר!

4 תגובות לMotoGP: אז למה דוקאטי לא רוצים אותו

  1. רונן יהודאי // 16/07/2016 um 13:18 // הגב

    אולי לא הרוכב הכי חכם בעולם , אבל אם כל הרוכבים על הגריד היו משעממים כמו לורנזו אז מי היה בכלל צופה במרוצים האלו ???? אז עם כל ההתיפיפות של כולם מסביב לפאדוק כנראה שבזכות רוכבים צבעוניים כאלו יש עניין במוטו גיפי של היום , אגב תאוריית המותג קודם לכל היא שתוקעת את דוקאטי במקום כל כך הרבה זמן אם רק היו דוחפים וגם מקשיבים לרוכבים שלהם אולי היו מצליחים יותר וגם המותג היה נהנה מזה בסופו של דבר , בקיצור שיבלעו את הגאווה האיטלקית שלהם קצת ויפתחו את הראש , תראי מה השיגו בסוזוקי תוך עונה וחצי שילמדו מהם דבר אחד או שניים , הרי גם שם איטלקים אבל רק עובדים שונה .

  2. כתבה מעולה. תודה

    רוכב צבעוני ללא ספק רק שיתרחק מרוכבים שמתמודדים על האליפות.

  3. עוד אחד שבטוח שהשמש זורחת לו מהתחת. בזכות זה הוא מצדיק נסיונות עקיפה חסרי תועלת שבסופם הוא מתנגש עם רוכבים מוכשרים ממנו

    • לא יכלת לתאר את זה יותר טוב..
      בלי טיפת חשיבה על המסלול והמירוץ שהוא לקח איתו את דוביציוזו כששניהם על הפודיום הוא דוגמא קלאסית לכך..
      זה לא צבעונות, זאת טיפשות..

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם