גב סלע מטפס לאולימפוס
בסיומו של היום הראשון בראלי היווני שנקרא 'הלאס ראלי' ניגש רז הימן אל לוח התוצאות ומיד מיהר אל גב סלע. "שמע – הוא אמר לו – אני לא בדיוק יודע איך עשית את זה אבל סיימת את היום במקום שישי כללי, אז עכשיו תדריך קצר: מה שקורה בדרך כלל במקרים כאלה זה שמתלהבים ועפים על התוצאה ומנסים לשפר ואז מספיקה תקלה אחת כדי להפיל אותך 10 מקומות למטה. שמור על המיקום הזה ויהיה מעולה".
הנער (בתמונת ראש העמוד), שתקן וממושמע על פי דרכו, מהנהן בראשו לאות שהבין ולמחרת מתמקם שלישי בקטגוריה. "בטח מזל של מתחילים – הוא חושב לעצמו – כדאי להרגיע" ומהיום השלישי הוא עובר להוביל את הקטגוריה ולא סתם אלא פותח מרווח של שעה וחצי מהבא אחריו.
כשהראלי הסתיים אחרי 7 ימים הוא היה הראשון בקטגוריה M1 ושלישי כללי. כדי להבין את גודל ההישג יש לציין שזו לו הפעם הראשונה שהוא משתתף בראלי בינלאומי ופעם ראשונה שהוא מנווט. למעשה הוא יצא בהמלצת רז הימן כדי להבין את עולם הראלים הבינלאומי וללמוד ניווט. הנסיון היחיד שהיה לו בתחום היה ספר דרך קצר שהכין יחד עם אחיו צוק (בן 16 וגם השתתף בראלי) על מפת שבילים מסביב למושב בו הם גרים…
הבחור בן 17, ורז הימן, המנטור והמרכז של קבוצת הישראלים בראלי הזה אומר שהוא נולד עם כישרון טיבעי להבין את ספר הדרך ולמקם את ההבנה במרחב כמו 2 תמונות קווים שמונחות אחת על גבי השניה, תכונה נפלאה השמורה לנווטים מלידה.
בעוד כשנה הבחור יתגייס ועד אז הוא מתכוון להשתתף בכל ראלי בינלאומי שיצליח להרשם אליו. המשפחה תומכת ואמרגני ראלים בינלאומיים בתחום שעוקבים אחר המתרחש אצל עמיתיהם כבר שמים עין ומבקשים את השתתפותו.
כוכב נולד.
* * *
ועכשיו סובבו את הזרקור והאירו על עפרי שטראוס, מתחרה נוסף שגם אצלו זו הפעם הראשונה שהוא משתתף בראלי בינלאומי. עפרי קצת יותר מבוגר מגב והתחרה עד היום רק בתחום האנדורו. את הראלי הוא סיים בראש קטגוריית M2. הישג אדיר, גם אישי וגם כללי.
כדי לסדר את היחס בראש כדאי שתדעו שבראלי השתתפו כ-130 אופנוענים מאירופה וחלקם נחשבים חזקים מאד בתחום. כ-25 מתוכם לא הצליחו לסיים את הראלי אבל כל השאר הביאו פייט ונתנו בראש. כל הקבוצה הישראלית סיימה במיקומים הבאים:
גב סלע – שלישי כללי וראשון ב-M1
עפרי שטראוס – תשיעי כללי וראשון ב-M2
דורון וינטר – 28 כללי וחמישי ב-M3
צוק סלע – 41 כללי ושישי ב-M1
נדב לוגסי – 42 כללי ו-16 ב-M2
ברק דודאי – 59 כללי ו-23 ב-M2
צליל ונדרהורן – 61 כללי ו-11 ב-M3
גלעד בנאי – 96 כללי ו-40 ב-M2
מטבע הדברים, הקבוצה הישראלית הגדולה (14 צוותים) נתפסה אצל המארגן מילטיס כחשובה ורז הימן שאירגן ועמד בראשה התקבל כסלב. קיצרו להם הליכים ותורים והתייחסו בתשומת לב לכל שאלה ובקשה. הראלי של מילטיס הוא רק אחד מסבב שמונה 5 ראלים ביוון ובבלקן ובדרך כלל נערך כולו בתחום אי קסום ששמו אוויה, אם כי הפעם היה יום אחד בו כולם הועלו על מעבורת ועברו ליוון עצמה ליום אחד. עד לפני שנתיים עוד השתתפו בראלי הזה גם מכוניות ובאגים אבל הדרכים הצרות גרמו לרכבי ה-4 גלגלים נזקים כבדים מידי מנשוא, המתחרים הדירו את רגליהם והראלי הזה הפך לראלי של אופנוענים בלבד. (כמעט, כי ניצן שקל הישראלי היה המתחרה היחיד עם רכב מבניה עצמית…)
* * *
לראשונה השתתף בראלי הזה האפריקה טווין החדש ולהלן שתי אנקדוטות. דירק וון-זיצוויץ, מתחרה ותיק מהדקארים של אפריקה, סיים במקום השני הכללי כשהוא עוקף-טורף-לועס-יורק בדרכו את כל המתחרים עם אופנועי האנדורו הקלים והמהירים. הכלי הגיע מזוווד כולו ע"י טוראטק שמתכוונים לייחצן ולמנף את ההישג לשיווק התוספות מתוצרתם המיועדות לאופנוע.
על גלגלים מאיטליה עם האפריקה הפרטי שלו הגיע הוגו פילוסה כשמאחור קשורים לו צמיגים רזרביים ואת מכשירי הניווט והפנס הקדמי עוטפת רשת לול להגנה מינימלית… מר פילוסה היצור המוזר, עכבר מחשבים מרומא, שמנמן וקצר רואי חמוש במשקפיים עבות עדשות, התנהל בתדריכים באופן מגושם משהו ושאל את כל השאלות הלא הנכונות שהביאו את מילטיס לקוצר רוח ולעייפות נפש קלה. כשיצאו החוצה ועלו על האופנועים, הבחור הזה עשה את המוות לדירק וון-זיצוויץ והיה צמוד אליו שלושה ימים(!) ורק בירבור ניווטי הוריד אותו מאיזור הסנסציה בסיום. הוגו חייך במבוכה והתנצלות, קשר את התרמיל מאחור וחזר בנסיעה לאיטליה ולכוכי המחשב במשרדו עד לפעם הבאה.
אפשר קצת הסבר על הקטגוריות השונות?
בראלי Hellas יש חלוקה "מיוחדת" לקטגוריות ואין התייחסות שונה ל 2 פעימות אלא לנפח בלבד.
M1 – עד 340 סמק.
M2 – מ 350 ועד 450.
M3 – מ 451 ועד 650.
M4 – מ 651 ומעלה.
M5 – דו צילינדר מ 651 סמק ומעלה.
יש להוסיף כי קיימת קטגוריית "RAID" שאינה תחרותית אבל בה יכול כל מי שרוצה לרכב את הראלי עם כל המתחרים בזמנו החופשי ולסדר לעצמו חווית ראלי מושלמת ללא הלחץ של התחרות.
מתאים לסבתות שבינינו ולאלה שנפשם יוצאת לראלי בינלאומי אבל יודעים שאין ביכולתם להתמודד עם הלחץ והזמנים.
איזה תותח.
שכחת לציין שאלמלא הטעות המצערת של לוגסי ביום השני וההעברה של גב סלע ל-M1 סיום האחרון היה לנו פודיום כל ישראלי ב-M2.
יש המון מה לכתוב על כל אחד ואחד מהמתחרים. שבוע של ראלי זה עולם ומלואו בשביל כל אחד. אולי גם זה יגיע…