הבשורה: סוללה מוטורית בסגנון AA
תזכרו את התאריך הזה: 01.03.2021, היום בו כנראה באמת החלה המהפכה החשמלית באופנועים. היום פורסם בעיתוני הדו"ג הבריטיים שארבע החברות הגדולות בעולם הדו"ג, ימאהה, ק.ט.מ, הונדה ופיאג'ו חתמו על הסכם כוונות לפיתוח מפעל משותף לסוללות נשלפות לאופנועים ורכבים חשמליים קלים. המטרה היא לייצר אחידות בסוללות לרכבים אלו, ממש כמו עם סוללות ה-AAA וה-AA למיניהן וכך כאשר יכנס רוכב האופנוע לתחנת תדלוק הוא פשוט יחליף סוללה ריקה בטעונה תוך דקות ספורות בלבד וימשיך הלאה לדרכו.
הצעד הזה היה מתבקש. מי שקרא את המבחן המקיף שעשינו בזמנו לזירו החשמלי, זוכר שכתבנו על כך שהפתרון צריך להגיע מהחלפת סוללות ולא טעינה מהירה. כי לא משנה מה תעשה, טעינת סוללה מתבססת בסופו של דבר על תהליך כימי אשר מהווה את צוואר הבקבוק ואין אפשרות להאיץ אותו, אלו הן כבר מגבלות פיזיקליות אשר אינן נתונות לשליטתנו.
לכן, גם הטעינה המהירה ביותר של כ-80 אחוז סוללה לוקחת 40 עד 45 דקות ואם פלוני אלמוני רוצה לרכוב מאיזור המרכז לאילת, זה קצת מגוחך שהוא יצטרך לעצור לכשעה וחצי עד שעתיים ואולי יותר (תלוי בטווח הבין עירוני שמאפשר האופנוע) עבור 'תדלוקים' של הסוללה.
גם ארבע היצרניות הגדולות הבינו זאת ולכן חתמו על מסמך הכוונות הזה. המהלך הזה באמת יהפוך את האופנוע החשמלי לכלי תחבורה בינעירוני בר תחרות לאופנועים בעלי מנוע הבעירה הפנימית. לדעתי בעקבות המהלך הזה, תקפוצנה לעגלת הסוללה האחידה עוד יצרניות דו"ג אשר לא תרצנה להישאר מאחור.
זה הזכיר לי שכאשר בחנו את הזירו, שלחתי אימייל למנהל מחלקת ה-R&D של זירו ושאלתי אותו מדוע לא לאמץ את המודל של קטנועי גוגורו? (חברת הקטנועים הטייוואנית שהייתה היחידה שעבדה לפי מודל של פריסת עמדות טעינה והחלפת סוללות נשלפות). לשמחתי הוא ענה לי ולא התעלם, וכתב שהרעיון נשמע נחמד אבל הם מאמינים בקונספט של סוללות קבועות והמשך עבודה לשיפור ביצועי הסוללה וזמני טעינה.
ככימאי, שחלק ממחקרו הוא גם בתחום סוללות הליתיום למיניהן, לא הבנתי מדוע ההתעקשות המוזרה הזו. יש הרבה יותר הגיון כלכלי לחברה להשקיע בפיתרון מהיר של סוללה נשלפת מאשר במחקר ומשאבים כספיים על סחיטת עוד אחוז פה ושם מהסוללה. בסופו של דבר גם לכימיה יש מגבלות.
מעניין מה הוא חושב עכשיו על זה עכשיו כאשר ארבע היצרניות הגדולות הולכות לכיוון הזה בדיוק? מאוד הייתי רוצה להיות הזבוב הזה על הקיר במשרדי חברת זירו עכשיו ולשמוע את הצעקות שם …
נקווה גם שה01.03.2021 מסמן את היום שבו באתרי עיתונות האופנועים בארץ מפסיקים עם ההיאחזות ההיסטרית שלהם במנועי בנזין ומבינים שהעולם מתקדם.
מודל שי אגסי?
בדיוק!
"כדי לאפשר את פעילותה של מערכת להחלפת סוללות, יצרניות הרכב חייבות להסכים לסטנדרטיזציה של הסוללות, מה שמגביל את תכנון המכוניות ומעמעם את הייחוד שלהן. הרכיב המרכזי במכונית יהיה שייך לחברה אחת, המוכרת שירותי טעינה והחלפת סוללות, והיצרניות ישווקו, למעשה, קליפות ריקות" (דה מרקר, 3 מרץ 2021.
תחילת עידן של אופנועי מדבקה?
ואם כבר החלפת סוללה, שהיא הרכיב היקר ביותר, למה לא החלפת האופנוע כולו? ולמה בכלל בעלות במקום שיתוף סטייל קורקינטים חשמליים?