כידון? – קידון!
האקדמיה ללשון העברית החליטה שלאופנוע אין כידון. "כידון של אופניים? – אין דבר כזה". לא באה לה טוב המילה הזו. למה? – כי כידון הוא שם של כלי נשק, משהו בסגנון של רומח וחנית ואין לו שום קשר לאופניים או לאופנוע. מה החלופה שהיא מציעה? – הגה האופנוע או מוט ההגה.
באמא'שכם? רציניים?
מאיפה הגיעה המילה כידון לאופניים ומשם לאופנוע? – מצרפתית. בשפה זו המילה GUIDON היא ההגה של האופניים. כשהגיעו האופניים הראשונות לארץ הקודש עוד לא היתה אקדמיה ללשון עברית ואנשים ייבאו מילים משפות אחרות כדי לתאר את החלקים של כלי הרכב הזה. דוגמא נוספת: המילה הגרמנית רהמן התעברתה ל"רמה", שהוא המוט העליון של שלדת האופניים. ככה בדיוק לקחו את הגידון הצרפתי ובהטיה קלה סידרו את המילה כידון.
אין שום דבר רע בזה שהעם לא מחכה לאקדמיה ובינתיים, במקום להשתמש בשפת הסימנים, הוא מייבא מילים לועזיות. השפה התפתחה גדלה והתעצמה עם מילים לטיניות, צרפתיות, טורקיות, ערביות ואנגליות שמשתמשים בהן עד היום כדוגמת קרבורטור, רדיאטור, שאסי, אחלה, וסבבה, מלים שהאקדמיה דווקא מצאה להם חלופות עבריות אבל העם בכל זאת מעדיף את הלעז. אני ממש לא זוכר מתי חיים-רדיאטורים אמר לי שהוא ממליץ להחליף לי את המקרן (רדיאטור) באוטו…
אבל בעוד ששלגבי מילים אחרות התאמצה האקדמיה המכובדת, שברה את הראש ומצאה או המציאה מילים עבריות, הנה בנושא הכידון היא חיפפה נמרצות וזרקה לאויר אמירה סתמית ומטופשת: "תקראו לזה מוט ההגה של האופניים". נובמת, בחייאת ראבאכ, אין לכם את זה ביותר מסורבל?!…
ואני אומר, בואו נלך עוד צעד אחד קדימה ובהיגיון נחליט שאם בכל זאת משתמשים במילה הזו ואם רוצים להבדיל אותה מרומח או חנית, נקרא לה קידון. הא? הגיוני, לא?!
וככה יהיה לנו מושג ייחודי למוט ההגה של האופנוע והאופניים.
* * *
התמונה שנבחרה לקשט את ראש העמוד של הכתבה היא אופנוע טריאל עם 2 קידונים, ובטח שאלתם את עצמכם מה זה ולמה זה.
אז הנה: בתחרויות טריאל קיים המושג "מיינדר", שבתרגום לעברית זה איכפתניק. המיינדר מלווה את המתחרה שאליו הוא מוצמד כרוכב עוזר לאורך הסקשנים השונים, מסמן לו מהיכן כדאי לו לטפס על מיכשולים ומאבטח אותו בהם, פה מזיז אבן, שם מנגב כתם רטיבות. בין השאר הוא גם סוחב עליו כמה חלפים לשעת ניפוץ, ומהגבהים שהאופנועים שלהם לפעמים נופלים גם קורה שהקידונים נשברים או מתעקמים, אז לפעמים הוא נושא איתו קידון רזרבה (ספייר, חילופי…)
לרוכב הטריאל אסור להחליף חלקים תוך כדי הסקשן עצמו, אבל אחרי, ולפני הסקשן הבא מותר לו על פי התקנון ללקק את פצעי מכונתו ולהחליף לה קידון. את כל הדברים המעניינים והמאלפים הללו למדתי מפי ליאור ניישטאט השועל, מלך הטריאלים העברי שגם צילם את התמונה בתחרות כלשהי בחו"ל.
יאללה, סברי מרנן ורבנן ורבותיי, סאלאמאת.
כל הקבוד …….