להוציא את האדם מהמשוואה

בשנים האחרונות אני שומע ורואה הרבה תגובות בסגנון של "לא כדאי לך את האופנוע/רכב הזה, אין לו ABS ואין לו בקרת אחיזה…" ועוד חסרון קיומן של כל מיני מערכות כאלו ואחרות. נכון, אין עוררין על תרומתן של מערכות הבטיחות הללו לרוכב ולנהג, אבל מי אמר שאי אפשר בלי? עובדה, אנחנו וגם הורינו גדלנו בלעדיהם ושרדנו.

מי שמתגרה בדארווין אף מערכת לא תעזור לו וכאן נעוצה הבעיה, כי המערכות הללו מפותחות לדעתי בגלל כל אותן סטטיסטיקות נוראיות שנרשמות לרוב בגלל אותם רוכבים/נהגים שמתפרעים ומתגרים בדארווין. עד כדי כך שגם גוגל, גם אפל וגם טסלה נמצאים בשלבים די מקדמים של בניית המכונית האוטונומית, כזו שתוציא את האדם מהמשוואה.

ואני בטוח שעם המכונית האוטונומית יגיע גם האופנוע האוטונומי וזה לא נעצר שם. ארה"ב כבר הצהירה בעבר שמטוס ה-F35 יהיה מטוס הקרב המאוייש האחרון ואחריו היא תפתח רק מטוסי קרב לא מאויישים שיוכלו להגיע בין היתר לביצועים שבהם גוף האדם לא מהווה מגבלה. וכך, אחרי אלפי שנים שבהם האדם חלם לעוף וקצת יותר ממאה שנים אחרי שהצליח לעשות כן, מורידים אותו לאט לאט לקרקע.

לא מזמן, במסגרת מועדון הסרט הקלאסי אצלנו במשפחה, צפינו ילדי ואני בסרט 'משחקי מלחמה' מ-1984. למי שזוכר הסרט מספר על נער שפורץ בטעות למחשב של משרד ההגנה האמריקאי ומשחק איתו במלחמה גרעינית, רק שעבור המחשב זה לא משחק. אבל, הסרט מתחיל כאשר צמרת הביטחון האמריקאי מחליטה להוציא את האדם מן המשוואה ולתת למחשב את האחריות לשיגור הטילים הבליסטיים בעקבות ניסוי שהראה כי 20% מהחיילים לא שיגרו טילים עקב נקיפות מצפון ומחשבה שניה. השורה התחתונה של הסרט היתה שאם תוציא את האדם מהמשוואה, תקבל חוסר שליטה לחלוטין על גורלך. הסרט הזה, למרות שנתפס כסרט נעורים, בא בעצם לעורר את הדיון עד כמה אנחנו מוכנים לוותר על השליטה בחיינו ולהעבירה למכונה, והכל תמיד בשם איזה שהוא תירוץ מפוצץ כמו בטיחות וכדומה. לאחר הסרט, קיימנו דיון אצלנו במשפחה עם הילדים על הנושא והמשמעות הזו של ויתור על גורלך.

לנו (או לפחות לי) שנולדנו בשלהי שנות הששים והשבעים ועדיין גדלנו בעולם אנלוגי שבו ההחלטה היא של האדם, קשה לקבל את הדחיקה הזו החוצה. ואם נחזור לאופנועים, כי בכל זאת בטור דו-גלגלי עסקינן, אני מודה שברכיבה על האופנועים החדשים של היום אני מרגיש הרבה פחות מחובר לכביש מאשר על אופנוע משנות השמונים או התשעים, ולכן גם לא מצאתי אחד שממש התחברתי אליו.

נכון, המערכות החדשות מאפשרות לרכב מהר יותר ולקחת את הסיבובים נמוך יותר, אבל הפידבק/התחושה שמועברת מהכביש והאופנוע לרוכב כמעט ולא מורגשת ואני אסביר למה הכוונה. באופנוע הישן שלי, כאשר אני מתקרב למגבלות שלו אני מרגיש את השלדה מתעוותת תחתי כאומרת לי "חביבי, תעצור. עד כאן", או את הכידון מתנדנד, ואז אני יודע לסגת אחורה. אותו דבר גם ברכבים, שם יש גם מערכות לתיקון סטיה מנתיב, מובילאיי ועוד ועוד. אולי אני מיושן או דינוזאור אבל אני עדיין לא מוכן לוותר על השליטה שלי ברכב ועל הקשר ביני לבין האופנוע/רכב והכביש.

ברור לי שילדינו ונכדינו שנולדים היום לתוך המציאות הזו יקבלו את הרכבים האוטונומיים כמובן מאליו כי זה מה שהם מכירים, והמציאות לוקחת אותנו לעולם שבו המחשבים יחליפו אותנו בכל תחום עד שנהפוך למיותרים. אבל עדיין יש פינות מסויימות שמסרבות להיכנע לתכתיבים הללו ואחת מהן דווקא מגלגלת הרבה כסף. זוהי סדרת הנאסקר האמריקאית שם התקנון אוסר לחלוטין על שימוש במערכות אלקטרוניות לנהיגה.

אני מניח שמתי שהוא במסגרת גל רטרו כזה או אחר האדם ינסה לחזור אחורה לימים שבהם זה היה הוא ששלט במשוואה ולא עמד וצפה סתם מהצד. אבל עד שזה יקרה, בואו ננסה להישאר כמה שיותר בפנים ונפסיק להתחרות עם דארווין כדי לא לתת לכל המצקצקים מוטיבציה להוציא אותנו החוצה.

 


העתיד (1) ע"פ הונדה

 


העתיד (2) ע"פ ב.מ.וו

5 תגובות ללהוציא את האדם מהמשוואה

  1. פוסט של חטיארים.
    טל קורן כתב בבלוג של כRובי דברים דומים,
    ואני טיקבקתי שני פוסטים אחורה בלהט הבירה על מזגנים (וjs)
    עכשיו, אני מבין ברכיבה ואופנועים כמו שאני מבין בכתיבת קוד שזה כלום בערך:
    מושגים כמו "פידבק עיוות מהשילדה" זרים לי. אני בסה"כ רוצה להגיע הביתה בשלוש.
    אז אשאר ברשותכם בתחום רכיבת המקלדת. אני עושה את זה הרבה יותר שעות מלרכוב על אופנוע –

    אנשי המיינפריים הם דינוזאורים. מי שלא מסוגל להתמודד עם שפות וטכנולוגיות חדשות עדיף לו כבר עכשיו לדאוג לחלקת קבר וסידורי הלוויה.
    כשזה נאמר, כבר שנים שעולה לי קבס מה js המקוללת הפושה במחוזותינו.
    אם זה היה תלוי בי הייתי תוחם אותה טוב טוב בסדנבוקס של הבראוזר, ולא סתם בראוזר אלא באדג' .

    גברים אנחנו, KIS זה מה שאנחנו מבינים אז נא להתנהג בהתאם.
    אישית אני מוכן להתקדם לבלמי דיסק, הזרקת דלק, קירור מים ואולי אולי איזה לו"ש דיגיטלי, מעאלי, כי זה מה שהולך עכשיו.

    ואתה! כן אתה! ששרדת את הטיקבוק הזה שמכיל כלום מלבד טקסט – שלח יד למפשעה ומשש… לא טעית, אלו ביצים.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) // 19/08/2017 um 9:37 // הגב

    העובדה שאתם צופים בסרטים עם ילדיכם ומשוחחים עליהם אתם- זה מאד מרשים ואפילו מעורר השראה.
    לגבי העניין עצמו, אני רוכב קטן מאד אבל נראה לי שלא מדובר פה דווקא על הבדל של דור (כמו שרומז קסד) אלא על ההבדל בסוג ההנאה שאתה מחפש. האם אתה נהנה מ"מהירות" או מ"שליטה". שהרי גם חובבי הטכנולוגיה מבקשים להגיע אל הקצה, כך שמה שקרה בעצם שהגדילו את המרחק שאנחנו צריכים לעבור עד שנגיע לפחד המענג. אגב, תוכל לראות תופעה דומה מאוד אך מוקצנת יותר בעולם רכבי השטח בו יש לא מעט חבר'ה שחושבים שהם יודעים לנהוג רק בגלל שהמפלצות בהן הם יושבים מתעלמות מהשגיאות שלהם במקומות שהסיקסים היו מסבירים להם במה טעו…

    • אתה לא רוכב קטן. רק תרווח את הטקסט שלך עם אנטרים כדי שיהיה נוח לקרוא.
      לנוגע בייצוב עצמי בסירטון של עונדה – זה כבר עלה פה בעבר והייתי בטוח שזה פרענק כמו של גוגל – https://youtu.be/LSZPNwZex9s
      מתברר שלא, הראש העונדאי ממציא לנו פטנטים (קחו למשל… את הXדוונצ'ר…)

      אהבתי את הסיפא בדבריך.

  3. שכל אחד יעשה ויחשוב מה שהא רוצה.
    אני כבר למדתי , דבר עם 50 רוכבים תקבל 200 דעות.
    לחפש מי צודק זה להתעסק בקקי.
    בקרמה הרכיבה שכל אחד יבחר לעצמו מה שמתאים לו , כמו שאבא שלי עליו השלום נצמד פלפון מטורולה ישן וסירב להחליפו במשהו חדשני יותר בשעתו.

    לגבי "חטיירים" כל אחד מכיג לגיל שבוא הוא מתבגר ומגיע דור חדש וצעיר שמתסכל עליו ביהירות כעל "עתיק שפג זמנו מהעולם- קצת כבוד, גם אם אתה לא מסכים.

    • חביבי בשביל כבוד צריך לעבוד.
      ובעבודה… זקנה רוסיה (גילפית) מכתיבה לי את סדר היום וגוערת בי בתשע במאי (פאפואס בלאט!)
      ואני תוהה … הכיצד אני מכיר את הקולטורה שלה ולה(ולי) אין שמץ לגבי הקולטורה שלי?
      יאללה כפיים https://youtu.be/G3EXmjCH5UY

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם