עונת ההחלטות
בעבר הלא רחוק היו החדשות על שינויים יוצאות לציבור בסוף עונת המרוצים. היום, הכל נראה אחרת.
לפני קצת יותר מעשור בכדי לדעת מהו עתידו של רוכב היינו צריכים לחכות עד סוף עונת המרוצים ולפעמים אפילו עד הפגרה בין העונות. למשל, ההודעה שוולנטינו רוסי עוזב את הונדה ועובר לימאהה בתום עונת 2003, התקבלה שלושה ימים אחרי המרוץ האחרון והעיתוי במקרה זה, לא היה יוצא דופן. הקבוצות והרוכבים התעסקו בחוזים וכספים מחוץ לעונה, מחוץ למסלול ולפעילות. עם השנים זמני ההודעות השתנו וההצהרות התקבלו בתום חופשת הקיץ ובסבבים אחריה. בעונות האחרונות ההודעות החלו להגיע מוקדם יותר, מוקדם מאד אפילו.
את עונת 2018 נפתח כשאנחנו כבר יודעים שמאווריק וינאלס חתום לעוד שנתיים בימאהה, טק3 עוברים לשותפות עם ק.ט.מ ובין מבחן טרום העונה במסלול צ'אנג שבתאילנד למבחן בלוסייל שבקטאר הודיע אלוף העולם מארק מארקז שהוא חותם לעוד שנתיים בהונדה.
היו הרבה שמועות בנוגע למה יעשה אלוף העולם שש פעמים בתום עונת 2018, עונה שבסופה לכל הרוכבים מסתיים החוזה. באופן טבעי, מארקז עם חוזה אישי וקבוצתי עם משקה האנרגיה רד בול, נראה כמועמד לעבור לקבוצת היצרן האוסטרי בחסות המשקה, יצרן ונותן חסות שיכולים לשפוך הרבה כסף לעברו של הספרדי. סיבה נוספת הייתה האתגר שיעמוד בפני הרוכב, אף אחד לא מטיל ספק שמארקז מוציא מההונדה מה שאף אחד אחר לא יכול אבל אחרי שש עונות אולי ירגיש הרוכב רצון לשינוי להוכיח שההצלחה היא שלו ולא של הכלי? – זה כאמור לא קרה. מארקז טוען שהוא מעולם לא באמת חשב שיעזוב את היצרן היפני כשהוא חוזר על דברים שציין כבר בעבר: "הונדה נתנו לי את ההזדמנות הראשונה ב-2013 כשהייתי בן 20 להשתלב באליפות העולם, ולכן הם הראשונים בחשיבות".
אז מה גרם למארקז להודיע כל כך מהר?
אחרי שנתיים שבהם המבחנים המקדימים לעונה היו בעייתים מבחינת הונדה, העונה דברים נראים קצת אחרת. אמנם מארקז לא סיים ראשון אף מבחן טרום עונה אבל הוא נראה עקבי מתמיד ונינוח מאד. במהלך המבחן בבוריראם שבתאילנד נשאל האם יוכל לשחזר את עונת 2014 ומספר הנצחונות שלקח בה, עם חיוך רחב סיפר "אז היינו מסיימים את ימי המבחן כבר בצהריים והולכים לנוח במלון, כעת זה לא אפשרי". למרות שזה לא אפשרי מארקז אומר שזה לא בגלל שהונדה שאינם מוכנים אלא בגלל שכל השאר טובים יותר והכל צפוף מבעבר. עם זאת, אלוף העולם מרוצה ממה שהמפעל נתן להם העונה. את המנוע של 2018 הם כבר בחנו יומיים אחרי תום עונת 2017 במבחן הראשון בוולנסיה. היפנים, אחרי כמה שנים של עקשנות – מקשיבים, והשינויים שנעשו במפעל ביפן בכח האנושי עם פרישתו של נאקמוטו סאן מראים אותותיהם. שינוי נוסף הוא כמובן כניסתו של אלברטו פוייג' במקום ליביו סופו כמנהל קבוצה. "ברור שניהלנו שיחות כבר כמה חודשים עם הונדה אבל חיכיתי מעט בכדי לראות כיצד אנחנו מתחילים את טרום העונה, כיצד הכל מתנהל בעיקר עם הקבוצה. אני מרגיש טוב, בנוח, והלכתי אחרי האמת הפנימית שלי".
החלפת מנהל הקבוצה למרות ההצלחה והכתר המשולש שהונדה לקחו בעונת 2017 כנראה הייתה קשורה יותר למארקז ממה שנראה ונאמר על פני השטח. ממקור מהימן אך חסוי נאמר בלעדית כי שלושת רוכבי המפעל, דני פדרוסה, קאל קראצ'לו ואלוף העולם פנו להונדה וביקשו להחליף את מנהל הקבוצה האיטלקי. השלושה דיברו בניהם והחליטו לפנות לטטסוהירו קואטה מנכ"ל מחלקת המרוצים של הונדה בבקשה לשינוי. סופו ידוע כבוס קשה, והבדיחות על כך שכל פעם שהוא פותח את הפה הוא משקר, גרם לדבריהם לאווירה לא נעימה בקבוצה והקשה עוד יותר על העבודה המאתגרת תחת לחץ. נאקמוטו סאן שעד לא מזמן היה מגן על האיטלקי וראה בו כבן ברית, כבר לא היה שם בכדי להצילו וקואטה סאן העדיף להקשיב לרוכבים. אמון כזה מצידו של הבוס והחלפת מי שלקח חלק נכבד בהחזרת הונדה לטופ (החתמת קייסי סטונר, אליפות 2011 והחתמת מארקז כמובן) היה לבטח חלק מהשיקולים בהחתמה המהירה.
הונדה ידעו שהם תחת לחץ. לא רק שהרוכב יכול לבחור ללכת, גם נותן החסות עלול לברוח. כשק.ט.מ נכנסו לאליפות בעונה הקודמת, התקציב שרפסול הונדה קיבלו מרד בול לא התכווץ. משקה האנרגיה שלעומת חברות גדולות אחרות נמצא בבעלות פרטית, המשיכו לשפוך כסף בשביל לקבל אלוף גם בעונת 2017, אך עם המידע על כך שעומדת להיפתח קבוצת משנה ליצרן האופנועים האוסטרי עם טק3, ברור שרד בול יצטרכו להחליט היכן לפזר את הכסף והאם הם יכולים להשקיע בשתי קבוצות רשמיות חוזים אישיים מול רוכבים וגם בהונדה. ההבטחה שהרוכב הטוב בעולם ישאר בקבוצה גם בשנים הבאות שומרת להם על קלף המיקוח עם נותני החסות ומאפשרת להם כבר להתחיל לתכנן את תקציב עונת 2019. ומי יודע, אולי התנאי של משקה האנרגיה שימשיכו לתמוך בהונדה היה מארק מארקז? את זה לא נדע לעולם.
מה שכן ברור זה שהונדה פתחו את פנקס הצ'קים והגדילו כנראה בכשלושה מיליון אירו את החוזה השנתי של מארקז ל-11 מיליון לעונה. לא מארקז ולא הונדה מאשרים זאת כמובן אבל לדברי האלוף "אני מרוצה וגם הקבוצה מרוצה". מארקז יכול עכשיו לשים בצד את עניין החוזה והעתיד. הוא יודע שלשלוש העונות הבאות יש לו אופנוע, קבוצה ובית חם במסלול שכן הונדה נותנת לו זכות לבחור את אנשי הצוות המקיפים אותו. השקט הזה, להתחיל עונה שבמהלכה העניין החוזי לא עולה במהלך סופי השבוע הלחוצים במסלול בין הצלחה לכישלון לעיתים, מאפשר לרוכב ולסביבתו הקרובה להרגיש בטוחים בעצמם ובתמיכה שהם מקבלים. חוזה בשלב זה מעניק לרוכב את תחושת האמון הבסיסית אותה הוא צריך בכדי לדעת שהקבוצה והמפעל מאחוריו כשהוא רוכב במהירויות של מעל 300 קמ"ש. הלחץ מכיוון העיתונאים והאוהדים במדיה החברתית לגבי העתיד לא יהיה רלוונטי והשקט הזה ייתן עוד קצת כח גם במשחק הפסיכולוגי מול רוכבים אחרים אבל גם מול היריבים מהבית, בני הקבוצה שלו. "כעת אני יכול להתרכז בעבודה, במרוצים בעונה החדשה. אני אמשיך ליהנות מהמרוצים, לחלוק את השמחה שלי עם כולם, ולעשות את מיטבי בכדי להשיג את המטרות שלי ושל הונדה".
מארקז עדיין צעיר, הוא רק חגג יום הולדת 25, ואנחנו נאלץ לחכות עוד שנתיים לפחות עד שהוא יהיה פעם נוספת חלק משיח סבב השינויים והמעברים. אבל אולי אז הוא כבר יחפש אתגר אחר.
תמונות: HRC
מרקז לא יעז לסטות ימינה או שמאלה הוא הולך על בטוח , המטרה שלו בחיים זה לשבור את שיא האליפויות של רוסי , כי ככה הוא חושב שיחשב הגדול מכולם , לשבור כנראה שישבור , אבל המחשבה הזו שגויה כי כנראה שלעולם לא יוכל לתפוס את המקום הזה רק דרך מספר אליפויות , יש גורמים נוספים למה רוסי כל כך אהוב ומרקז לא כל כך, אבל אף אחד לא מספר למרקז על כך וחבל כי הוא מפספס בגדול
תודה תמי, שוב מאמר משכיל מאוד..
מרקז הולך והופך למפלצת !!!
עדיין הוא לא Vr46
אחלה כתבה…