רימה ותולעה
עד לאחרונה חשבתי שכולם מכירים את המוצא הזה לחילוץ מהיר, ולא היא. נתקעתי, נחלצתי וכשבאתי לספר שאלו אותי: "מה זה תולעת?" אז עשיתי סקר קטן והתברר לי שיש עוד כמה שלא שמעו על זה, אז בואו תשמעו עכשיו מה אני לספר לכם ותאמינו לי שיום אחד עוד תגידו תודה.
הפטנט החביב מתייחס רק לצמיגי טיובלס, כך שאופנועים עם פנימיות לא במשחק, אלא אם כן יש להם טיוביליס בגלגלים. אבל לפני הכל יש להדגיש שהחוק לא מתיר לבעל מקצוע, פנצ'ראי תקראי, נקבאי או נקראי (נקרופיל?) מוסמך, לבצע תיקון כזה באופנועי כביש או קטנועים, ולכן רק אתה יכול להושיע את עצמך. דבר שני יש להדגיש, שאחרי התיקון רצוי להמשיך בנסיעה במהירות נמוכה יותר מהרגיל כי, ובמיוחד בקיץ, הצמיג מתחמם והתיקון הפרוביזורי שעשינו עלול להשתחרר ממקומו. הדבר הבא הוא המלצה לסור לביקור נימוסין אצל פנצ'רמאכר מוסמך ברגע שמתאפשר, ולבקש ממנו לתקן את התקר בצורה נכונה ומבוקרת, וסביר להניח שברוב המקרים הוא ימליץ לך להחליף צמיג.
אז בשביל מה זה טוב כל החילוץ-תיקון עצמי המהיר הזה? – לאמצע לילה, לירידה לשדות, לשבתות וחגים, בקיצור – לכל זמן שבעלי מלאכה שרויים באיזורי נוחות ביתיים רחוקים אלפי שנות אור מסדנאותיהם, נוחרים במיטות או מפצחים אבטיח בכיף שלהם, ובאין מחלץ ומושיע הלך עליך, ואין לך ברירה אלא לסמוך על עצמך כדי שתמצא במהרה בימיך באותה פוזיציה כמותם בדיוק.
מה שעליך להחזיק איתך בדרך קבע בתיק או מתחת למושב היא ערכה (תמונת ראש העמוד) הכוללת את הפריטים הבאים: פלאייר קטן, מחורר, תולעים, דבק, נועץ-תולעים, סכין יפנית ומשאבת ניפוח קטנה. בהתארע תקר, יש לשלוף את המסמר / בורג בעזרת הפלאייר, לסמן את החור, לתקוע לתוכו את המחורר שיסלול דרך גישה לתולעת, להשחיל את התולעת על הנועץ עד לאמצעיתה, להוסיף לה קצת דבק (לא ממש הכרחי כי התולעת דביקה למשעי מטבע בריאתה), לתחוב אותה בכוח לחור בצמיג עד לאמצעיתה, ולשלוף את נועץ התולעים בחצי סיבוב. עתה יש לחתוך את השיירים שנשארו בחוץ, לנפח את הצמיג באויר, ולנסוע לשלום. יש ערכת ניפוח הכוללת בלון קטן ומתאם, אבל היא הולכת ונהיית נדירה במקצת במקומותינו, נסו לחפש אותה בחנויות אופניים (תמונה תחתונה).
הערכה הזו מעולה גם במקרים קיצוניים בהם עלית על משהו חד ששיסע את הצמיג ויצר בו קרע של ממש ולא רק חור קטן. במקרה כזה יש להזדיין בסבלנות ולהטליא את הנקב לשיעורין, תולעת צמודה לתולעת, עד לסתימת הגולל על כל השסע. ברוב המקרים בנסיעה זהירה ואיטית עם ניפוח אויר בדרך פעמיים ושלוש, תצליח להגיע לחוף מבטחים. ניתן להשיג את הערכות הללו בפנצ'ריות ומחירן בסביבות 100 ש"ח. יש כמה גדלים, אז אם אתם על קטנוע קטן תראו לא לקחת את המחוררים הגדולים יותר.
שליח ידוע סבל סיפר לי שתמיד יש אצלו בכיס הקטנוע בורג ואיזולירבנד. במקרה נקב הוא מלפף את האיזולירבנד סביב הבורג ונועץ אותו לתוך הצמיג, ולרוב זה מחזיק אויר עד לתחנת ההצלה הבאה. במקרי חרום הכל קביל והכל מותר והעיקר – לא לפחד כלל ולא להתקע. העיקר לא להתקע!
סרטון הדרכה:
יש סיבה שאסור לפאנצ'רמאכר ולעוד נותני שירות להתעסק עם תולעים,והיא שזה תיקון אך ורק לרכבי שטח שנעים בשטח ללא כביש בכלל. איסור שימוש בכביש, זה לא "פטריה" ואין כלום חוץ מהדבק שישאיר את התולעת במקום ומנגד יש לחץ אויר גבוהה בתוספת כוח צנטריפוגלי שרוצים להעיף את התולעת החוצה. טעות גדולה לאתר כמוכם לפרסם "טיפ מציל" במיוחד לאנשים שלא מבינים מה זה שכולל אביזר שאסור לשימוש בכלים הנעים בכביש.
תולעים תמיד היו יעילות .
ערכה טובה כזו תציל. לא פעם ולא פעמיים הנחה אותי וחברים דו לארבעה גלגליים. רק תחזיקו עוד כמה בלונים ספייר.
אגב, זה מקובל מאוד בעולם להשתמש התולעים לעת חירום.
לפררבררם שלנו יש פיפס באוווו יש פיפס באוווו יש פיפס באוווו
לפררבררם שלנו יש פיפס בווואו ני פוק אותו בניומניומניום
פגשתי לא אחד ולא שניים שהשתמשו בתולעים , למרות הזהרות המומחים.
מי שרוצה להתקע במכתש רמון בלי קליטה סלולארית עד שמישהו ירגיש בחסרונו מוזמן.
אלף סליחה שאני גראמר נאצי אבל כותבים "אזהרות"
בית לי אין סאי בעניין היות והפעם היחידה שהכרתי תולעת היתה קילומטר אחרי שיצאנו מהשטח(!) עם הסופרמומו של פלג. הפנס היה כ"כ רחב שהתולעה הבת יונה לא נשארה בגומי ונשלפה עם הדוקרן.
איזה מזל שכל העולם מכיר את הפלג הצפוני ובא עם עגלה.
אני חזרנו הביתה על שניים, עייפים אך מרוצים.
יש פטנט על אותו עיקרון רק משוכלל יותר. נקרא DYNA PLUG. חיברו לקצה התולעת שפיץ ממתכת שיושב כך שמקל על החדרת התולעת מצד אחד ומונע ממנה לצאת החוצה בלחץ האויר משום שהצד השני של הראש הוא שטוח. היתרון הגדול הוא שהאביזר הזה לא מרחיב את החור ומשפר את הסיכוי לא להחליף צמיג, לעניות דעתי גם בטוח יותר.