רכיבת ינואר (3): "חשמל וחישובים"
מחשבות תהיות ופתרונות בעקבות רכיבה על אופנוע חשמלי ZERO SR
חשמל באוויר
אודה ואתוודה הזירו מאוד סקרן אותי. כבר לקחתי עליו סיבוב בעבר אבל זה היה קצר ולא משקף. הפעם רציתי לחיות איתו, לראות מה הוא מסוגל, האם נכון מה שכתבו עליו, האם ניתן למשוך איתו יותר מהטווח שפורסם? גם משום שהגעתי מתוך אמונה גדולה בטכנולוגיה הזו, בתור מדען שכבר כמעט עשר שנים עובד בתחום של אנרגיות מתחדשות, היישום היום יומי של מנועים חשמליים בתחבורה מאוד סקרן אותי. וכמובן גם כאופנוען שרוצה לדעת האם החוויה האופנוענית נשמרת גם ללא רעשי מנוע, ללא החלפות הילוכים, וללא ריחות הדלק והשמן. וכך יצאתי למסע חשמלי בו חיפשתי תשובות וחזרתי עם הרבה תהיות.
עכשיו לאופנוע עצמו. הזירו SR הוא אופנוע הכביש של החברה ודגם 2016 מגיע עם חבילת סוללות בקיבולת מקסימלית של 13 קילו-וואט לשעה (קוט"ש), גידול של חצי קוט"ש לעומת דגמי 2015. כל שנה זירו דואגים לשדרג את הסוללה שלהם מבחינת קיבולת והספק על מנת להגדיל את טווח הנסיעה, הגידול הזה של חצי קוט"ש מעלה את טווח הנסיעה בעוד 6.4 ק"מ בכביש מהיר ו-16 ק"מ בעיר, כך לפי ההשוואה בין דגמי 2015 ודגמי 2016 באתר זירו.
הזירו הוא אופנוע בגודל מלא לכל דבר כמו כל אופנוע אחר וגם נראה כך, אך חווית הרכיבה על האופנוע מרעננת ושונה מכל אופנוע מונע בנזין שאנו מכירים. לזירו שלושה מצבי רכיבה ספורט, אקו מלשון אקונומי וקאסטום אשר הרוכב יכול להתאים אישית בעזרת אפליקציה בטלפון. מצב ספורט מאפשר ניצול מקסימלי של המנוע ומאיץ כמו שד ממצב עמידה עד ל-170 קמ"ש. אח"כ המהירות מתייצבת על 165. אבל מצב זה גם גומר את הסוללה כמו שקאדילק משנות השישים המאוחרות שותה דלק. מצב אקו, מאיץ בעדינות יותר עד למהירות של 113 קמ"ש וזה המצב שבו מצאתי את עצמי רוכב רוב הזמן על מנת לשמור על הסוללה.
בתחילת הרכיבה, כמו כל אחד שהרגע ירד מאופנוע 'רגיל', חיפשתי את ידית הקלאץ' ורגלית ההילוכים אבל מהר מאוד אלו נשכחו בזכות מעלותיו של האופנוע. ראשית התאוצה: זו מתחילה כבר ממה שנקרא 'סל"ד אפס' ועד למהירות מקסימלית בצורה מיידית ורציפה בזכות ה'אין הילוכים', ובמצב ספורט התאוצה עוד יותר ברוטלית והיא ממכרת. מאוד. פתאום מצאתי את עצמי רק מחפש תירוץ לעצור ברמזורים על מנת להאיץ שוב מחדש, מתחרה עם עצמי במיאוצי דראג. התאוצה הזו גרמה לי לבצע תמרונים זריזים שבעבר נמנעתי מהם עקב העיסוק בהחלפת הילוכים.
שנית, השקט בולט מיד בתחילת הרכיבה ודי מוזר שרק רעשי הרוח הם אלו הנשמעים במהלך הנסיעה. מצד אחד חסרה לי מנגינה של מנוע בעיקר כזו הנובעת מווי-טווין מקורר אוויר, אבל מצד שני השינוי דווקא נעם לי. גם המבטים של הנהגים מסביב שלא מבינים מה זה האופנוע השקט הזה והשאלות ברמזור מאוד משעשעים ותורמים להרגשה הטובה שהאופנוע משרה. וכיף, כיף לרכב עליו. תורם לכך גם המבנה הצר והרגשת הקלילות למרות הנתון של כמעט 190 קילו. כאופנוע, הזירו בהחלט משמר את חווית הרכיבה ואולי אפילו מעצים אותה ומבחינה שימושית הוא מעולה בעיר וגם כיף מחוצה לו.
אבל אז נגמרה הסוללה, וכאן החלטתי לתעד את הטעינה באופן מסודר. טעינה רגילה בזירו מספקת כ-1.4 קילוואט ולכן לוקחת תשע שעות. כמובן שזה תלוי במצב הסוללה בתחילת הטעינה. אני התחלתי עם 20 אחוז. בנוסף קיבלתי מטען עזר המסוגל לספק עוד 2.5 קילוואט על ה-1.4 הקיימים – סה"כ 3.9 קילוואט וטעינה של האופנוע ממצב סוללה של 18% ועד ל-92% לקחה ארבע וחצי שעות. אותו זמן טעינה של ארבע וחצי שעות בטעינה ממצב סוללה של אפס אחוז קיבלתי 69%. כשיצאתי עם האופנוע לטיול כמו שרובנו עושים נאלצתי לסוב על עקבותי לאחר כחמישים וארבעה ק"מ עקב בטריה מתרוקנת. את ארבעת הקילומטרים האחרונים רכבתי במצב טעינה אפס. סה"כ המרחק שעברתי היה 107 ק"מ כאשר הרכיבה נעשתה רק במצב אקו בכבישים בין עירוניים במהירות ממוצעת של כ-100 קמ"ש.
הזירו הוא אופנוע נהדר המציג יתרונות ברורים בעיקר לאלו הרוכבים יום יום לעבודה מהמעגל הראשון של הפריפריה כמו רעננה/רחובות לתל-אביב ללא צורך בטעינה כלשהי ומעגל שני כגון נתניה /אשדוד/גדרה עם טעינה במהלך שעות העבודה. תוסיפו לזה רישיון A2, עלות ביטוח חובה של אופנוע בנפח 50 סמ"ק קרי 2,300 ש"ח בשנה ואת הפטור הגורף ממוסכים למעט החלפת רפידות או נוזל בלמים והחלפת צמיגים ותבינו מדוע הוא באמת אטרקטיבי מאוד. אני חושב שהשקט הנפשי המתקבל מזה שלא צריך יותר לעשות טיפולי מנוע למיניהם כמו במנועי שריפה פנימית מאוד קורץ להרבה מאוד רוכבים ולפעמים שווה מחיר התחלתי גבוה של 107,000 ש"ח.
אבל כאן החלו התהיות. אם הזירו הוא רק לרכיבה לעבודה וחזרה, אזי במה הוא עולה על קטנועים או אופנועי 125 סמ"ק העולים חמישית ממנו? ואם רוב הזמן הנסיעה בו היא במצב אקו על מנת לשמור על אורך חיי הסוללה אזי במה הוא עולה על אופנוע כמו הדיאלים רואדווין 125 עליו רכבנו לא מזמן שעולה רק 19,000 ש"ח? הדיאלים, משייט באותה מהירות של 113 קמ"ש, וצריכת דלק של מעל 30 ק"מ לליטר מציבה אותו בצד החסכוני מאוד של המפה ועדיין הוא מאפשר גם התניידות והנאה של אופנוע ללא בעיות טווח. רק על טיעון זה הייתי יכול לשמוט את הקרקע מתחת לזירו אבל לא! עדיין לא. חפרתי וחפרתי והבנתי לבסוף שהבעיה היא לא באופנוע והטווח אותו מציעות הסוללות, הבעיה היא בעצם בהעדר תשתיות תומכות.
וכאן אסביר את עצמי. עידן התחבורה החשמלית נמצא היום במקום בו עמדה תעשית הרכב בתחילת המאה ה-20. אז לא הייתה מערכת כבישים מסודרת אלא שבילים שהיו לרוב בלתי עבירים בתקופות החורף ולא הייתה פריסת תחנות דלק שאפשרו נסיעה לכל מקום כמו היום. טווח הנסיעה של הזירו די דומה לטווח הנסיעה של הארלי ספורטסטר 1200 עם מיכל הדלק הקטן שמכיל 8 ליטר בסה"כ. ההבדל הוא שלהארלי יש היכן למלא דלק בעוד לזירו אין איפה לטעון סוללה באופן מהיר. היבואן מדבר על פרוייקט משותף עם משרד התחבורה הדורש השקעה של כחצי מיליון שקל עבור פריסת עמדות טעינה מהירה אשר יאפשרו טעינה כמעט מלאה תוך חצי שעה עד שעה. בואו רק נקווה שמדינת ישראל שחתמה לא מזמן על הסכם האקלים העולמי אכן באמת תירתם לנושא.
אבל גם זמן טעינה של חצי שעה עד שעה הוא יותר מדי ארוך לפעמים וכך שוב הנושא חזר להטריד את מחשבתי עד שנזכרתי בחברה הטאיוונית 'גוגורו' (https://www.gogoro.com/gostation/) שפיתחה קטנוע חשמלי לשימוש עירוני, אבל הייחוד של החברה הוא הפריסה המרחבית של עמדות אוטומטיות להחלפת סוללה באופן מהיר וכך בפחות מחצי דקה הרוכב מוכן שוב לרכיבה. לדעתי כאשר תשתית תומכת כזו תהיה גם עבור הזירו אזי השמיים הם הגבול (דרך אגב שלחתי מייל לחברה בעניין ואני מבטיח לפרסם את תגובתם במידה והמייל ייענה). כל מה שנותר לי לקוות הוא שבעוד מספר שנים כאשר קרן ההשתלמות שלי תפתח, הבעיה הזו תיפתר.
מטענים טוענים בקילוואטים. לא בקילווואט-שעה.
צודק. תוקן. תודה.
אריה צודק. איך מדען בתחום האנרגיות המתחדשות מתבלבל בין אנרגיה (קוט"ש) להספק (קילו-וואט)?
אני מתלוצץ. הרעיונות במאמר מעניינים. אני תוהה רק מדוע לא הזכרת את Better Place, שחזונה היה הקמת רשת תחנות החלפה מהירה אוטומטית (נוסף על עמדות טעינה) ולבסוף פשטה רגל.
כי בטר-פלייס ניסתה לאנוס את לקוחותיה בנישואים קתוליים. כלומר, ראשית הוכרחת לטעון את הרכב רק בעמדות טעינה שלה גם בביתך ולא יכולת לטעון בחשמל ביתי כמו בניסן ליף למשל. שנית, ההוצאה כתוצאה משימוש במטען של החברה פלוס התשלום על החלפת הסוללות יצאה שוות ערך בחודש כמו תשלום על דלק.
שלישית, בטר-פלייס למרות שקיבלה על רכביה פטור מלא ממס הקניה שעמד אז 90 אחוז או משהו כזה, ניסתה לעשות רווח על הציבור כאשר תמחרה את מכוניותיה כמו מכוניות בנזין רגילות.
אצל זירו המחיר גבוה, לא כי מנסים לעשות עליך רווח של 100 אחוז אלא כי אתה משלם את מחיר הפיתוח. גם בארה"ב הזירו יקר מאוד בעוד שאופנוע מקביל לו כמו ימאהה MT07 עולה חצי ממנו.
שלום,
אני קורא את מרבית הכתבות שלך ונהנה מהן: מעניין; לא ארוך מדי ולא קצר מדי; ומדבר בגובה העניים לכל רוכב דו-גלגלי.
רק דבר אחד הייתי רוצה לתקן: לא אומרים ולא כותבים לרכב, אומרים וכותבים: לרכוב. אני מתבלבלים בעקבות המילה שוכב ולשכב. לכן חושבים אני רוכב, אז אני ניגש לרכב על האופנוע/אופניים
רענן, אני מניח שהפרוייקט המשותף עם משרד התחבורה שהיבואן הזכיר דורש השקעה של כחצי מיליון שקל *לכל עמדה*, אחרת משהו לא מסתדר במספרים…
אני הבנתי מדבריו על חצי מיליון שקל סך הכל עבור פריסת עמדות טעינה. אבל זה בהחלט נושא הדורש בירור מעמיק יותר.
ניסיתי את האופנוע ומאוד נהניתי.
גם 'ירוק', גם חסכוני בעלויות, וגם עם המון כח.
העניין הוא, שבנוסף למגבלת טווח הנסיעה, אחרי 7-8 שנים יהיה צורך בהחלפת המצברים. אז השווי של האופנוע יהיה zero.
זה לא נכון שצריך להחליף את המצברים אחרי 7-8 שנים. האחריות מהיצרן היא ל5 שנים לירידה של 20% מהטווח. אחרי 7-8 שנים אולי יהיה צורך בהחלפת אחד המצברים מתוך ה 4 שיש באופנוע הספציפי הזה , מה שיעלה כיום כ 10,000 שקל-אבל עד אז אולי יעלה פחות. גם אם לא תחליף כלום המצברים יחזיקו יותר מ10 שנים פשוט עם פחות טווח.
בנוסף צריך לקחת בחשבון שעם האופנוע הזה לקוחות שלנו שרוכבים הרבה חוסכים בין 20 ל 30 אלף בשנה כך שאחרי 7 שנים וחסכון של כ 175 אלף האופנוע כיסה את עצמו והחלפת מצבר גם ב 10,000 שקל לא תשבור אף אחד.קח בחשבון את עשרות אלפי השקלים שמוציאים על שרות וטיפול באופנוע בנזין ממוצע במהלך 7-8 שנים.
תגידו לי…איבדנו את זה או שזה רק אני ? 107 אלף שקל ??? כולם פה מיליונרים ?
לאיתי –
בעוד יומיים, יום שישי, תעלה כתבה אחרונה שתתייחס למחיר האופנוע הגבוה ולחישובי ההחזר הכספי במהלך תקופת השימוש על פי טבלאות פרטיות שכתבו וחישבו רוכשי האופנוע. שווה לחכות. מאיר עיניים ונותן חומר למחשבה
זה פשוט לא נכון שרכבים חשמליים לא מתקלקלים ולא דורשים תחזוקה פרט לסוללות. מנועי ברשלס, בקרים, כבלים לזרם גבוה, כולם נשרפים; רצועות הינע דורשות החלפה; מתלים, משאבות בלמים, מחשבים, בעצם הכל.
מצד אחד, האמינות (מעט?) יותר גבוהה, מצד שני חסרים אנשי מקצוע היודעים כיצד לזהות ולתקן תקלות ברכבים האלו – ולכן העלות התהיה גבוה.
לירון אתה צודק תמיד יש דברים שיכולים להתקלקל. אבל אל תשווה את אופנועי זירו (או כל מותג אחר שאנחנו מייצגים) לבטר פלייס או קטנועים סיניים זולים. אתה יכול לשאול את הלקוחות שלנו, האיכות של אופנועי זירו היא לא קצת יותר גבוהה אלא הרבה הרבה יותר. תקרא מה שהלקוחות שלנו כותבים ותראה שהם חוסכים עשרות אלפי שקלים בשנה.
בוש ABS, צמיגי פירלי, מתלים Showa … כל אלה הם הרכיבים הטובים ביותר.
לזיו – בתור בלשן אני יכול להרגיע אותך עם חולם חסר.
מכיון שאין ניקוד וגם אין הכרח להוסיף את ה'וו', אלא רק רשות,
אתה רשאי לקרוא את המילה לִרְכֹּב – וְאִידָךְ – זִיל גְמוֹר.
תודה<
להשוות את הSR עם תאוצה של הייאבוסה 1400 לאופנוע 125 כלשהו זה די מצחיק. זה כמו להשוות צסנה 172 לספיטפייר. או פוגה מגיסטר ל סופה דגם I. נכון שהם טסיטם אבל איך!! בכל אופן מי שרוצה לנסוע חשמלי וזול לאורך זמן שיקח את הFX 2014 כמו שלי, בארבעים אלף שקל, ויספור את שניים עשר אלף הקילומטרים במחיר של אפס תחזוקה ופחות חשמל משאני יודע להרגיש בחשבון, עם רפידות כמו חדשות וללא שינוי משמעותי בטווח. ביצועים אפס למאה בפחות מחמש שניות ואני שוקל יותר ממאה קילוגרם.
האמת, לפני שאקנה אופנוע של מאה ושבע אלף שקל גם אני ארצה תחנות לטעינה מהירה ברחבי הארץ. אין שום בעייה שמשרד האנמרגיה לא יחייב כל תחנת דלק בעמדה לטעינה מהירה לכלי רכב שעולה פחות ממשאבת דלק ועובדת על מאה אמפר תלת פאזי כמו שיש ברוב תחנות הדלק בלאו הכי. הבדיקות והתקנות של המשרד להגנת הסביבה על המיכלים והפליטות של הדלק והסולר עולים הרבה יותר.