שרשראות הנעה
מאת: שחר צלניקר. אתר: מוטופריק / פייסבוק: מוטופריק מומחה לגלגלי שטח
תוכן העניינים:
- הקדמה, או למה שרשרת? מהו DRIVE SHAFT? יתרונות וחסרונות של כל אחת משיטות ההנעה
- סוגי שרשראות-שרשראות רגילות, ,W-RING ,X-RING ,O-RING .Z-RING
- שימושי שרשראות-שרשראות רגילות,למוטוקרוס, לאנדורו, לאופנועי כביש, לאופנועי ספורט, צבעוניות, שרשראות מיוחדות
- סוגי מנעולי שרשרת – מנעולי קפיץ, מנעולי סמרור
- תחזוקה שוטפת-כיצד ועם מה לשמן שרשרת, האם לשטוף שרשרת, באיזה חומרים מותר להשתמש ובאיזה אסור
- שימוש נכון-בדיקה ויזואלית, מתיחה נכונה, האם מותר לקצר שרשרת, אורך חיים או מתי השרשרת מתה
- שרשרת וגלגלי שיניים
- הכרת הכלים להרכבת שרשרת וסמרור נכון
- מידות של שרשראות-מה הן אומרות
- יצרנים מובילים
שלוש שיטות הנעה: גל הינע – שרשרת – רצועה (לחצו להגדלה)
למה שרשרת, מהו DRIVE SHAFT
יתרונות וחסרונות של כל אחת משיטות ההנעה
ישנן שלוש צורות עיקריות להעברת הכוח באופנוע מן המנוע אל הגלגל האחורי:
- דרייב שאפט-או בעברית גל הנע
- רצועת הנעה- משמשת בעיקר באופנועי HARLEY-DAVIDSON ובאופנועי CASTOM אחרים
- שרשרת הנעה שבה אנו עוסקים במאמר זה
גל הנע הוא ציר היוצא מן המנוע אל הגלגל האחורי ומסובב אותו בעזרת שילובי גלגלי שיניים קוניים. היתרונות: מערכת מאד אמינה שמחזיקה שנים רבות כמעט ללא טיפול ודורשת תחזוקה מועטה.
חסרונות: יקרה מאד לייצור, אובדן כוח משמעותי במעבר בגלגלי השיניים בין המנוע לגלגל האחורי, עלויות משמעותיות במקרה של תקלה במערכת.
רצועת הנעה מאוד דומה לשרשרת הנעה בצורת העבודה שלה אולם היא עשויה מגומי וחומרים מרוכבים במקום מפלדה (שרשרת). גם הרצועה נעה על גלגלי שיניים או גלילים. ברצועות הנעה משתמשים כמעט רק באופנועי HARLEY DAVIDSON מהדורות האחרונים או באופנועי CUSTOM נוספים כגון KAWASAKI EN-500.
לשרשראות הנעה ישנן יתרונות רבים:
- עלות ייצור זולה.
- אפשרות למשחק ביחסי העברה באופנוע, אפשרות שלא קיימת במקרה של גל הנע.
- אובדן מועט של כוח במעבר בין המנוע לגלגל האחורי.
- עמידות טובה לתנאים קשים כגון חול, מים, בוץ ועוד.
- תחזוקה פשוטה: גם בעל האופנוע בעצמו ובביתו, עם ידע מועט במכניקה, יכול להחליף שרשרת וגלגלי שיניים.
* * *
סוגי שרשראות
שרשראות ההנעה נחלקות למספר סוגים עליהם נעמוד להלן:
- שרשראות רגילות
- שרשראות O-RING
- שרשראות X-RING
- שרשראות W-RING
- שרשראות Z-RING
שרשראות רגילות – הן שרשראות פלדה שעשויות מכמה חלקים עיקריים:
- חוליות חיצוניות
- חוליות פנימיות
- בושינגים
- רולים
- פינים
מקובל להשתמש בשרשראות אלו באופנועים בנפחים קטנים עד 250 סמ"ק וכן בשרשראות רגילות אבל מחוזקות באופנועי מוטוקרוס מקצועיים. הסיבה היא שבשרשראות המכילות טבעות גומי, נוצר חיכוך המוריד כ-1%-2% מהכוח המגיע לגלגל האחורי ובאופנועים תחרותיים זה נתון משמעותי. מצד שני, אורך חיי שרשראות אלו הוא חצי עד שליש משרשראות עם גומיות, אולם כשמדובר בתחרות או מרוץ שיש לנצח, השיקול הכלכלי אינו קיים.
בשרשראות O-RING, נוספת טבעת גומי בחתך עגול מסביב לפין ולרול בין החוליות הפנימיות לחיצוניות. תפקידה של טבעת הגומי הוא כפול: לשמור על השימון הפנימי שקיבלה השרשרת במפעל שלא ייצא וייעלם, ולשמור שלכלוך מבחוץ לא יכנס פנימה בין הפין והרולים ויגרום לשחיקה פנימית של השרשרת.
לשרשראות אלו בשילוב גלגלי-שיניים איכותיים, אורך חיים פי שניים עד שלושה משרשראות רגילות ואף משרשראות מחוזקות ללא טבעות גומי.
שרשראות W-RING ,X-RING ו-Z-RING הן שרשראות שטבעת הגומי איננה בחתך עגול אלא בחתך הדומה לאות X ,W או Z בהתאמה ומכאן שמן. היתרון בצורות החתך הללו הוא שהאטימה של טבעת הגומי היא כפולה ואף משולשת ועל כן גם אם נפגמה שפת אטימה אחת, האחרות עדיין ימנעו יציאה של הגירוז הפנימי וכניסה של לכלוך אל תוך השרשרת. לשרשראות אלו אורך חיים גדול יותר משרשראות O-RING רגילות.
* * *
שימושי שרשראות
שרשראות רגילות – כפי שכבר ציינתי, שרשראות אלו משמשות באופנועים עם נפח קטן ועד 250 סמ"ק.
למוטוקרוס – משתמשים בשרשראות רגילות ללא טבעות גומי אולם הן מחוזקות ועשויות מחומרים מיוחדים ומצופות בחומרים להורדת השחיקה. הסיבה היא שלשרשראות אלו כמעט ואין חיכוך פנימי ולכן כמעט ואין הפסד כוח. לשרשראות עם טבעות גומי יש הפסד של 1-2% בגלל החיכוך של טבעות הגומי בחוליות.
לאנדורו – פה כבר משתמשים בשרשראות O-RING ומעלה וככל שעולה ההספק כך גם עולה טיב השרשרת. פה ההספקים גדולים יותר ולכן הפסד הכוח זניח.
לאופנועי כביש – כמובן תלוי נפח והספק. יותר הספק = שרשרת חזקה יותר.
לאופנועי ספורט – באופנועי ספורט משתמשים בשרשראות X-RING ומעלה ושוב זה תלוי בהספק.
שרשראות צבעוניות – הן שרשראות שהחוליות שלהן נצבעו בצבעים מכמה סיבות. השרשראות המוזהבות בדרך כלל צועקות תראו אני שרשרת מחוזקת. ככה גם שרשראות שהחוליות שלהן בצבע כחול מתכתי ולפעמים בשחור.
שרשראות בצבעים אחרים כגון צהוב, כחול, אדום ועוד, הן פשוט שרשראות שנצבעו ליופי ולשיפור הנראות של האופנוע.
שרשראות מיוחדות – הן כל שרשרת שנוצרה עבור מטרה מיוחדת. לדוגמה ישנן שרשראות מיוחדות למרוצי MOTO GP או למרוצי SPEEDWAY או עבור טרקטורונים וכו'.
סוגי מנעולי שרשרת
ישנם שני סוגים עיקריים המשמשים לנעילת שרשראות הנעה לאופנועים:
- מנעולי קפיץ
- מנעולי סמרור (ולא מסמור כפי שהרבה אומרים).
מנעול קפיץ – המנעול בנוי מחוליה חיצונית אחת שבה מושתלים שני פינים המחברים את שני קצוות השרשרת וכן מחוליה חיצונית נוספת אשר מתלבשת על שני הפינים מצידה השני של השרשרת. בקצה השני לשני הפינים ישנו חריץ אשר בו נכנס קפיץ הנעילה ונועל את החוליה שלא תוכל לצאת.
יש לשים לב תמיד להרכיב את צידו הסגור של הנועל הקפיצי בצד אליו השרשרת נעה כך שאם הנועל מקבל מכה, המכה תסגור אותו ולא תפתח אותו.
מנעולי קפיץ משמש באופנועים עד לנפח של 450 סמ"ק בלבד בתנאי שהם אינם אופנועי מסלול. באופנועים קיצוניים נשאף תמיד לסמרר את השרשרת.
שרשרת עם נעילת קפיץ
מנעול סמרור – (תמונת ראש העמוד) בנוי באותה הצורה כמו מנעול קפיץ אולם בשני הבדלים:
- אין חריצים עבור נועל קפיצי מכיוון שלא משתמשים בו במנעול סמרור.
- בדרך כלל עובי הפין עליו מולבשת החוליה החיצונית יהיה בכמה אלפיות גדול יותר מהחור בחוליה, מה שדורש כלי מיוחד המלביש את החוליה על הפין בכוח. לאחר מכן יורחב ראש הפין בעזרת כלי מיוחד גם כן, כדי שהוא לא יוכל לעבור דרך הפין ולגרום להתנתקות השרשרת דבר אשר מסוכן לרוכב ויכול לגרום לכשל פטאלי.
גם במנעולי סמרור ישנן שתי גרסאות:
ישנה גרסה שבה קצה הפין קדוח כדי להקל על הרחבתו בעזרת הכלי המיוחד. גרסה זו מיועדת לאופנועים הקטנים והחלשים יותר, וישנה גרסה שהפין מלא והכלי המסמרר עושה את אותה הפעולה שנעשתה במפעל על כל חוליה שבשרשרת. זהו מנעול הסמרור המומלץ לכלים גדולים וקיצוניים.
* * *
תחזוקה שוטפת
כיצד ועם מה לשמן שרשרת, האם לשטוף שרשרת, באיזה חומרים מותר להשתמש ובאיזה אסור
בעיקרון, שרשראות רגילות ללא טבעות גומי, ניתן לנקות בכל דרך שנראית לכם. מותר להשתמש במים, (גם במים בלחץ כמו גרניק או קיטור) בנזין, נפט, סולר, ספירט וכל חומר ממיס. מכיוון שיש לשרשראות אלו נטייה להחליד, יש לשמן לאחר הניקוי.
בשרשראות עם טבעות גומי מכל סוג, הסיפור שונה. קודם כל אם השרשרת לא מלאה בחול או בוץ או כל לכלוך מסיבי אחר, כדאי לא לנקותה. בשימוש יומיומי על כביש, אין סיבה שתתלכלך בצורה מסיבית.
אם בכל זאת יש צורך לנקות את השרשרת הכללים הם כדלקמן:
- ניקוי במים מצינור גינה בלחץ הרשת מותר ומומלץ.
- גרניק – רק מרחוק וברפרוף. מקרוב הלחץ יכול לפגוע בגומיות האטימה ואפילו לדחוף לכלוך פנימה.
- חומרים ממיסים עם מברשת מותר רק שניים: נפט וסולר. שניים אלו הם שומניים ולא פוגעים או מייבשים את טבעות הגומי.
הדעות לגבי WD-40 חלוקות. אני נגד, כי מניסיוני, החומר מייבש את טבעות הגומי והן מתפוררות ונופלות. מספיק שנפלה טבעת גומי אחת מהשרשרת והיא פסולה. ישנם כאלו שסוברים אחרת ממני וגם ברשת, ראיתי סרטונים של אנשים שטוענים ש-WD-40 לא פוגע בשרשרת. יעשה כל אחד כפי הבנתו.
שימון שרשרת – גם כאן הדעות חלוקות. לטעמי החומרים הטובים ביותר הם התרסיסים המסחריים שיש בכל חנות ומוסך אופנועים, של חברות מוכרות וידועות. חומרים אלו מחולקים לשימוש באופנועי כביש או שטח כשההבדל הוא שהחומר של אופנועי שטח נוטה פחות להדביק חול אל השרשרת.
אם קנית אירוסול כזה בחנות לחומרי בניין למשל, יש לשים לב שהיצרן מייעד את החומר לשימוש עם שרשרת עם טבעות גומי מכיוון שיש חומרים כאלו לשרשראות תעשייתיות אשר יפגעו בגומיות ויפסלו את השרשרת.
החומרים הבאים הניתנים לשימוש הם שמני המנוע ושמני הגיר הכבדים. לא לטעמי אבל ניתן להשתמש בהם אם כי לשמני הגיר יש נטייה למשוך אליהם ולהדביק לשרשרת כל לכלוך שבא עימם במגע.
תכשיר שימון שרשרת ייעודי
שימוש נכון
בדיקה ויזואלית, מתיחה נכונה, האם מותר לקצר שרשרת, אורך חיים או מתי השרשרת מתה
מדי פעם יש לבדוק את מצב השרשרת ואת המתיחה שלה ואם יש צורך, נמתח אותה לפי הוראות היצרן.
בדיקה ויזואלית – קודם נסתכל על השרשרת לכל אורכה ונראה האם היא שלמה ואין בה סדקים, האם הנועל הקפיצי תקין ובמקום או שמא עף, האם המתיחה של השרשרת שווה לכל אורכה, האם כל טבעות הגומי נמצאות, והאם לא הגיעה לסוף המתיחה.
מתיחה נכונה – כשהאופנוע על ג'ק אמצע או במקרה של אופנוע שאין לו ג'ק כזה אבל הוא מוחזק במרכז, יש להרים וללחוץ על השרשרת לסירוגין בחלקה התחתון באמצע בין שני גלגלי השיניים. חייב להיות חופש של 2-2.5 ס"מ בין השרשרת כשהיא מורמת למעלה לבין כשהיא לחוצה למטה. לאחר מכן יש לשבת על האופנוע ולבדוק שעדיין יש חופש כזה גם עם משקל הרוכב.
איך אנחנו יודעים שהשרשרת הגיעה לסוף חייה?
ניגש לגלגל השיניים האחורי, נאחז את השרשרת באמצע גלגל-השיניים בחלקו האחורי ונמתח את השרשרת לאחור. אם מתגלה לנו יותר מחצי שן של גלגל-השיניים – השרשרת גמורה ויש להחליפה.
אם נרים את הגלגל האחורי באוויר, נשים את הגיר בניוטרל ונסובב את הגלגל האחורי ונראה כי השרשרת מתוחה בחלק אחד ורפויה באחר, יש להחליף את השרשרת ללא קשר לכמות הקילומטרים שעשתה. מתיחה לא שווה פוסלת את השרשרת.
גם בדיקת השרשרת ומדידתה לפי הוראות היצרן תבשר האם הגיעה לסוף דרכה.
האם מותר לקצר שרשרת שהגיעה לסוף המתיחה שלה?
באופן רגיל כשיחסי העברה של גלגלי השיניים הם מקוריים – הדבר אסור באיסור חמור. השרשרת יכולה להיקרע ולשבור את בלוק המנוע במקרה הפחות גרוע, או לגרום לגלגל האחורי להינעל ולגרום לתאונה קשה במקרה היותר גרוע.
היוצא מן הכלל היחיד הוא המקרה בו שינינו את יחסי ההעברה של גלגלי השיניים ושמנו שרשרת חדשה ממש בסוף המתיחה. במקרה זה נקצר את השרשרת כשתגיע לסוף המתיחה אבל נצטרך לשים לב טוב טוב ולהחליף את השרשרת לפני שהיא מגיעה לסוף המתיחה (ראה פרק משנה איך אנחנו יודעים שהשרשרת הגיעה לסוף חייה?)
אורך חיי השרשרת תלוי בכל כך הרבה גורמים, שאין לדעת אלא בהערכה גסה כמה תחזיק שרשרת מסוימת על אופנוע מסוים אצל רוכב מסוים. הדבר תלוי בגורמים רבים:
- ההספק של האופנוע
- חוזק הקריעה של השרשרת והחומרים מהם היא עשויה. איזה חומרים מונעי שחיקה הוסיפו לה בייצור.
- מה סוג השרשרת: רגילה? מחוזקת? O-RING? X-RING? סוג אחר של טבעות גומי?
- מה רוחב השרשרת? שרשרת רחבה יותר – מחזיקה יותר.
- מהי צורת הרכיבה של בעל האופנוע? האם הוא לוחץ את הכלי או רוכב רגוע?
- האם זה כלי שטח שנוסע הרבה בחול או בוץ שגורמים לשחיקה מואצת?
שרשרת וגלגלי שיניים
כל שרשרת אופנוע, מונעת בסופו של דבר ע"י גג"ש אחד, ומעבירה את כוח המנוע לגלגל האחורי ע"י גג"ש נוסף. גלגל-השיניים הקדמי יהיה תמיד קטן מן האחורי.
שני גלגלי השיניים והשרשרת הם סט אחד וככזה הם גם יוחלפו יחדיו. יוצא מכלל זה הוא המצב שבו נשחק גלגל השיניים הקדמי, אם בגלל שהוא קטן עם מעט שיניים (למשל 12 או 13 שיניים), והאחורי הוא גדול (למשל 51 או 52 שיניים), ואז ניתן להחליף את הקדמי בלבד בתנאי שמצב גלגל השיניים האחורי והשרשרת הוא כחדשים או קרוב לכך.
* * *
מכשירי סימרור (ימין) ומסיר סימרור (שמאל)
הכרת הכלים להרכבת ופרוק שרשרת וסמרור נכון
מכשיר לפרוק שרשראות – מכשיר זה אוחז את השרשרת ודוחף החוצה קודם פין אחד ולאחר מכן את השני עד שהשרשרת מתפרקת. לפני השימוש בו, יש להשחיז בעזרת דיסק את הפינים עליהם נלחץ, עד לגובה החוליה שמתחתם, כדי לשמור על ההברגה של המכשיר.
מכשיר להכנסת חוליה – מכשיר זה דוחף את החוליה החיצונית למקומה כך שניתן לסמרר מעליה את הפין.
מכשיר לסמרור שרשראות – מכשיר זה יוצר פטריה בקצה הפין כך שהחוליה החיצונית מנועה מלצאת החוצה.
בסמרור נכון כמעט ולא ניתן להבחין בין חוליה שסומררה במפעל לבין חוליה שסומררה במכשיר.
* * *
מידות של שרשראות – מה הן אומרות?
לשרשראות אופנועים ישנן מידות מוסכמות המצוינות בשלוש ספרות. מידות אלו הן מידת המרחק בין הפינים (משמאל) ומידת עובי גלגלי-השיניים שלהם מיועדת השרשרת (מימין). מידת ה-R היא קוטר הרול של השרשרת. אין לערבב בין מידות ויש להשתמש תמיד באותה מידה גם לגלגלי-השיניים וגם לשרשרת המיועדת להם כדי לא לגרום נזק.
415 – זוהי שרשרת קטנה ששימשה בעיקר באופנועים איטלקיים בנפח קטן. לא נמצאת היום בשימוש אלא באופנועים ישנים כאלו. שרשראות אלו אינן מיוצרות עם טבעות גומי והן זולות מאד וחלשות.
1/2X3/16 7.75=R
420 – זוהי שרשרת המיועדת לאופנועים קטנים. מעטים היצרנים המייצרים שרשראות אלו עם טבעות גומי ואז מחירן הוא יקר ביותר. אלו עם טבעות הגומי הן חזקות ביותר ועמידות מאד. הרגילות – לא.
1/2X1/4 7.75=R
428 – זוהי מידת ביניים. בדרך כלל של אופנועים איטלקיים בנפח 125 סמ"ק 4 פעימות, ובדרך כלל ללא טבעות גומי אבל ניתן להשיג עם. די חלשות ללא טבעות הגומי.
1/2X5/16 8.51=R
520 – זוהי השרשרת הסטנדרטית לכל אופנועי המוטוקרוס ולכל האופנועים בנפחים הבינוניים. קיימת בכל המגוון של טבעות הגומי, בכל הצבעים ובכל החוזקים.
5/8X1/4 10.16=R
525 – זוהי שרשרת לנפחי הביניים ולאופנועי הספורט הבינוניים פלוס, גם לאדוונצ'רים וגם לטרקטורונים עתירי נפח.
5/8X5/16 10.16=R
530 – השרשרת הכי חזקה כיום. משמשת בכל האופנועים עתירי הנפח וההספק.
5/8X3/8 10.16=R
532 – שרשרת ששימשה באופנועי הספורט הגדולים לתקופה קצרה. ההבדל בינה לבין שרשרת 530, שהרול שלה בקוטר קצת גדול יותר, דבר שהיתה לו משמעות פעם אולם עם התקדמות תורת החומרים והשימוש בפלדות חזקות יותר, הפך ללא רלוונטי.
5/8X3/8 11.11=R
630 – השרשרת הגדולה ביותר. שימשה בעיקר באופנועי KAWASAKI גדולי הנפח ואיננה בשימוש יותר מזה 20 שנה לפחות.
3/4X3/8 12.07=R
* * *
יצרנים מובילים
ישנם בשוק העולמי כמה יצרני שרשראות מובילים. חלקם מיוצגים בישראל וחלקם לא. גם בסין ובמזרח ישנם כמה יצרני שרשראות לא רעים בכלל. אולי לא הייתי שם כזו שרשרת על אופנוע ספורט עתיר הספק, אולם לא הייתי מהסס לשים כזו (שבהכרח תהיה זולה יותר ממקבילתה האירופאית או היפנית) על אופנוע מוטוקרוס או אנדורו.
מיפן: קודם כל D.I.D. ו-RK הם שני היצרני שרשראות הידועים ביותר ואפשר למצוא שרשרת של אחד משני היצרנים על כל אופנוע יפני. שני יצרנים יפנים נוספים ואיכותיים הם: IZUMI ו- TSUBAKI.
מאיטליה יש לנו את REGINA והם מייצרים מגוון שרשראות לכל נפח ולכל שימוש כולל שרשראות מיוחדות ל-MOTO GP שגם עולות בהתאם.
מהרפובליקה הצ'כית יש את CZ שהן שרשראות מצוינות.
מספרד יש אתIRIS. שרשראות שמעולם לא הגיעו ארצה והן שרשראות לא רעות.
מבריטניה ישנן גם שרשראות בוטיק כגון השרשראות של RENTHAL יצרן הכידונים הידוע שכמובן לא מייצר אותן בעצמו אלא אצל אחד היצרנים האחרים אבל הן מיוצרות לפי המפרט שלו.
מן הסתם ישנם יצרנים טובים נוספים שאותם לא מניתי.
סיכום
רוב האופנועים בעולם מונעים ע"י שרשרת וזוג גלגלי-שיניים כך שהשרשרת היא מרכיב קריטי במערכת ההנעה של האופנוע. ע"י הכרת השרשרת וידיעה איך לטפל בה ולתחזק אותה יכול בעל האופנוע לחסוך נזק לאופנוע וגם לחסוך כסף רב.
לשאלות בעניינים אלה ואחרים ולהבהרות, ניתן להתקשר לשחר מוטופריק: 050-9299972 או לשאול באתר:
www.motofreak.co.il / או בפייסבוק: מוטופריק מומחה לאופנועי שטח.
תודה שחר, אחלה מאמר מקיף.
אולי יום אחד נשב לנתח ככה איזה 1911 🙂
וואו.
אנציקלופדיה. החכמתי.
מאמר מעולה,
חיפשתי מידע בסיסי וקיבלתי שעור יסודי.
תודה
תודה שחר, איזה כיף לקרוא מאמר מפורט שכזה – עשה לי סדר בראש. תענוג!
תודה על המאמר
תודה רבה. הארת את עניי ועניי רבים.
לא ברור לי אם שרשרת 530 חזקה בכל היצרניות ?