2 גלגלים לחיים
אחד המיזמים האציליים, החשובים והאנושיים הקשורים לעולם האופנועים והמוטו ג'יפי עמד בסכנת הכחדה. דורנה והרוכבים התגייסו לפעולת הצלה
עמותת 'רכיבה לרפואה' איבדה את הדרך בשל אינטרסנטיות ושיקולים זרים. שמה של העמותה החדשה: 'שני גלגלים לחיים', והיא תנסה לקומם את ההריסות.
* * *
לפעמים, כעיתונאי, צריך לשבת על משהו ולהחליט מה יותר חשוב: הידיעה או החיים, חיים ממש (במקרה זה היה עלול לפגוע במאמצי העמותה להצלת חולים) חיים של מישהו אחר, פועלו, מעשיו, רכושו. לפעמים צריך לשמור על שקט למרות ההבנה ששחרור ידיעה כזו יכול לעשות רעש חזק לפחות על חלק מהמפה העולמית.
זו הייתה הדילמה שעמדה בפני במוג'לו. זו לא הפעם הראשונה שזה קורה ובטח לא האחרונה שחולקים עימי אינפורמציה בלעדית. בפעמים הקודמות שיתפתי, כמו קייסי סטונר לדוקאטי, וולנטינו רוסי לדוקאטי, שיחרור בן ספיס מימאהה, החתמת פול אספרגארו בימאהה ועוד. הפעם ישבתי בשקט כי כל ידיעה הייתה עלולה לפגוע בהליך משפטי שנאלצה אנדראה קולמן לנהל בכדי להציל את מפעל חייה, עמותת "רוכבים להבראה".
בבוקר יום שישי של הסבב האיטלקי הגיע רנדי ממולה האגדי לשולחן שם ישבתי וביקש לשוחח עימי באופן פרטי. את ממולה אני כבר מכירה מעל לעשור בזכות העבודה שלו בעמותה. הוא הדובר ומרכיב ה'דאבל סיטר' של דוקאטי כתרומה ואני מציירת ותורמת. בשנים האחרונות תרמתי כך כבר אלפי פאונדים ורנדי תמיד זורק מילת תודה והוקרה.
רנדי פתח את השיחה בבקשה, "אנא אל תפיצי, תשמרי את זה אצלך". שמרתי.
* * *
מזה 25 שנים שאליפות המוטו ג'יפי תומכת בעמותת 'רוכבים לרפואה' הבריטית, עמותה שעוזרת לרופאים ואחיות באפריקה להשתנע על דו גלגלי בין כפרים ואזורים נידחים בכדי להביא עזרה ראשונה, טיפול ובדיקות במהירות וביעילות. בזכות מעל 1,700 כלים דו גלגליים של הפעילים בזימבאבווה, גמביה, נגריה, קניה, מלאווי וליבריה יש למעל 20 מיליון מטופלים נגישות לעזרה רפואית. העמותה שהוקמה ע"י אנדראה קולמן לפני כ-3 עשורים, זכתה בפרסים רבים לאורך השנים ובין התומכים בה גם חברי מלוכה בריטים, רוכבי עבר והווה, יצרני אופנועים וסלבריטאים כמו איאן מקרגור ועוד.
בכדי לגייס כסף לפרוייקטים של העמותה, כמו מוסכים לטיפול באופנועים, ציוד מיגון לרופאים ולאחיות, ימי הדרכות באפריקה, ציוד מכני, ניידות בדיקות רפואיות וציוד רפואי אחר, העמותה בתמיכת דורנה והמסלולים השונים הרימה ארועים רבים. ארועים כמו הסיורים בפאדוק בימי חמישי לפני תחילת סוף שבוע, מכירות פומביות של רכיבה על הדוקאטי דאבל-סיטר מסביב למסלול, כרטיסי VIP לסופי שבוע, ומכירות של פריטי ממורביליה הקשורים לעולם המוטו ג'יפי כמו צילומים וציורים חתומים, חליפות וציוד של רוכבים.
בשנה האחרונה הרגשתי שמשהו בעמותה לא עובד. אימיילים ללא תשובה, מרדף אחרי עובדי העמותה, תחושה כאילו עושים טובה כשבאתי לתרום, והתחלפות כל אנשי הקשר ללא הודעה מראש – זו לא ההתנהלות שהתרגלתי אליה. את הציורים האחרונים שהכנתי (בהשראת המשקף השקוף בקטאר) רציתי לתרום לעמותה לקראת יום האלופים הנערך במסלול הבריטי בסילברסטון. ניסיתי להודיע לעמותה ולתאם העברת הציורים ללא הצלחה עד שהתקבל אימייל שהם נמצאים בתהליך בנייה מחדש ("ריאורגניזציה")ומודים לי מאד על התרומה.
בדיעבד המייל הזה עורר אצלי כעס רב. אף מלה על כך שהעמותה בשלב זה כבר לא כללה אף עובד ואף לא חבר מהנהלת העמותה המקורית ואף מתעתדת לנתק עצמה מאליפות המוטו ג'יפי. למזלי הרב, עודכנתי רגע לפני ששלחתי את הציורים (החתומים ע"י הרוכבים יש לציין) לגוף שאחראי על אחת ההשתלטויות המסריחות ששמעתי עליהן.
וזה הסיפור.
* * *
בשביל להתייעל ולצמצם הוצאות, החליטה קולמן לפני מספר שנים למכור את העמותה לאחת מהחברות שתמכו בה. תהליך פשוט ששמר את האינטרסים של העמותה ועל כל הפעילים בה, אך לאחר מספר שנים ועקב בעיות פיננסיות, כל הקונצרן נמכר לחברה שהחליטה להשתמש בתשתית העמותה למטרות כלכליות. לאט לאט החלו הבעלים החדשים לשחרר את עובדי ופעילי העמותה בלונדון ובסופו של דבר אילצו גם את מי שעמדה בראשה והקימה אותה לזכר בעלה, להניח את הקסדה ולהתפטר. התוצאה מהמהלך הזה שהבעלים החדשים לא ציפו לה היתה התנגדות של כל מתנדבי העמותה בבסיסים באפריקה שהודיעו שייסרבו לשתף פעולה עם הבעלים החדשים מה שייאלץ אותם לבנות תשתית חדשה.
בעת השיחה עם ממולה, התהליך המשפטי רק החל כשקולמן מנסה להציל את מה שניתן בכדי להמשיך את הפעילות המבורכת, כשהקרב סב על התשתיות, הציוד שנמצא בבסיסי העמותה במדינות השונות, כמו גם מאבק על השם ועל הלוגו. הלוגו המזוהה כל כך ורקום על חולצות וחליפות של רוכבים, מתנוסס על שילוט בפאדוק ובתי הארחה של הקבוצות וכאייקון פעיל באתרים של רוכבים, באתר האליפות ובעיתונות, ללא עלות כמובן.
אפילו על אופי הפעילות היה מאבק שם, שכן באופן תמוה למרות שהבעלים החדשים רצה להתנתק מדורנה ומהמוטו ג'יפי, הם התעקשו לשמור על זכויות השם ותוכן הפעילות של יום האליפות שנערך באופן מסורתי ביום חמישי לפני הסבב הבריטי.
מספר שבועות אח"כ אתר העמותה סגר את הפעילות, וכך ניתנה במדיה הבריטית רמיזה לגבי המתרחש מאחורי הקלעים. בגלל לחץ האוהדים הבריטים שוחררה גם ידיעה שיתקיים יום פעילות בסילברסטון כבכל שנה אך ללא שם או אינפורמציה נוספת.
השבוע הושק האתר החדש עם מעט תמונות, חשיפה מועטת לפעילות באפריקה. כל תומכי העמותה הקודמת, דורנה, הפדרציה, אגוד היצרנים, מסלולים שונים ועוד, עומדים כעת מאחורי העמותה החדשה, שני גלגלים לחיים. עדיין לא ברור האם כל התשתיות שהוקמו במשך 3 עשורים עדיין פעילות. התהליך המשפטי נמשך, אך עם תקווה שיש פעילות, שיש המשכיות וחיים נוספים יינצלו תודות לעמותה.
את הציורים שלי חתומים תוכלו לרכוש ביום האלופים או דרך האתר, פרטים בהמשך.
האתר של דורנה מדווח שהיה יום מוצלח במיוחד השנה – עם הזכיה ההיסטורית של קראטשלו 🙂
Two Weels For Life חי ובועט…
https://www.motogp.com/en/news/2016/09/02/day-of-champions-kicks-the-britishgp-into-gear/209134
כן ירבו
וסופ"ש גז שמח