MotoGP: הרוח של קייסי
קייסי סטונר נטל חלק במבחן הראשון הרשמי לעונת 2017, אבל כדאי שתפסיקו לשאול אותו אם הוא חוזר
קייסי סטונר נטל חלק במבחן הראשון הרשמי לעונת 2017, אבל כדאי שתפסיקו לשאול אותו אם הוא חוזר.
קייסי סטונר נטל חלק בטסט הראשון הפרטי של דוקאטי שנערך במסלול ספאנג שבמלזיה רגע לפני הטסט הרשמי. מהטסט הפרטי לא קיבלנו תוצאות רשמיות אך את היום הראשון של הטסט הרשמי הוא סיים ראשון בזמנים והזכיר לנו שוב עד כמה אנחנו מתגעגעים.
אלוף העולם פעמיים, הראשון והאחרון שלקח אליפות עם היצרן האיטלקי חזר לדוקאטי לעונת 2016 כרוכב ניסוי לצד מיקלה פירו. סטונר בוחן ומייעץ לרוכבי דוקאטי השונים לצד היותו פרזנטור של המותג כשהוא נהנה מהרכיבה, מאופנועים לשימושו על המסלול ובטיולים פרטיים ברחבי העולם, ומהרבה כסף. יותר מלא מעט רוכבים שלוקחים חלק באליפות.
והוא שווה את זה. השם שלו הולך לפניו, האוהדים מכל העולם נאמנים לו, והיכולת שלו כרוכב ניסוי מרשימה מאוד. שיטת העבודה של סטונר מאד מדוייקת. הוא בוחן כל פעם משהו אחד, השינויים בין סטינג אחד לשני קטנים, כל פעם מוחלף רק חלק אחד כך שהאוסטרלי מצליח לחזור עם פידבק ברור לצוות ולמפעל.
את היום הראשון של המבחן הרשמי של עונת 2017 סיים סטונר עם הזמן המהיר ביותר: 1:59.680 כשאחריו בדירוג אנדראה דוביציוזו, רוכב קבוצת המפעל בפיגור של 117 אלפיות השנייה. חורחה לורנסו סיים את היום הראשון שלו כרוכב באדום רק במיקום ה-17, 2:01.349. את היום האמצעי העביר סטונר בייעוץ לרוכבים כשהוא צופה בלבד וביום השלישי והאחרון חזר למסלול כשהוא עושה הקפות רבות, משפר רק בקצת מהזמנים, וסוגר את המבחן במיקום השביעי סה"כ (דובי סיים רביעי ולורנסו השתפר מאד וסיים עשירי עם 1:59.767).
בתום המבחן קייסי סטונר התרצה לשוחח עם המדיה, הנה מה שהיה לו לאמר:
הזמנים של היום הראשון של מבחן ההכנה לעונה: עשית את ההקפות המהירות בכדי להראות שיש לך את זה עדיין?
היו לנו כמה הקפות נוספות לפני כולם, משהו כמו 20 הקפות במבחן האימונים הפרטי לפני שמזג האויר הקשה עלינו ומנע מאיתנו לאסוף עוד אינפורמציה. היום הראשון של מבחן האימונים הרשמי היה טוב עבורנו, הצלחנו לאשש את התחושות שלנו ולעשות רצף הקפות ארוך במהלך היום. היו לנו הרבה חלפים לבחון ולעיתים נאלצנו לקחת הפסקות ארוכות בכדי לעשות את השינויים אבל הצלחנו לבדוק את כל מה שרצינו. אנחנו מרוצים מהעבודה שעשינו ונוכל לבנות עליה את שאר התהליך גם במבחן האימונים הבא.
אתה יכול להצביע על ההבדלים בין ה-GP17 וה-GP16?
דבר ראשון הכנפונים. אנחנו צריכים לעבוד בכדי למצוא את האיזון של האופנוע שהשתנה בלעדיהם. מצאנו כמה דברים חיוביים וכמה שליליים בעקבות ההורדה שלהם, אבל זה תהליך כי הכנפונים היו בשימוש מספר עונות. יש קצת יותר ווילים, קצת פחות יציבות במהירות גבוהה, התנהגות שונה של האופנוע בתוך הפנייה וכדומה. אני חושב שכרגע אנחנו אפילו קרובים להיכן שאנו יכולים להיות. בנתיים עשינו שינוי במתלים בכדי לשפר את האחיזה. עשינו מעט התאמות כי היה חשוב שיהיה לנו אופנוע רכיב בכדי שנוכל לבצע השוואה יסודית בין השלדות השונות שיש לנו.
האופנוע מרגיש טוב גם בלעדיהם ואני חושב שהכיוון שלנו נכון מבחינת הפיתוח. הצד החיובי בהורדה שלהם זה שכעת קל יותר להרים את האופנוע. הוא מרגיש קל יותר בשינויי הכיוון. זה מוכיח שיש כמה דרכים בכדי להיות מהיר על המסלול ודוקאטי תחרותיים גם בלעדיהם. אנחנו צריכים להשתפר ביציבות הבלימה ולמצוא את האיזון כך שהאופנוע יהיה יותר חברותי בכניסה לפניות ואלו תכונות שכל היצרנים מחפשים להשתפר בהן.
מה דעתך בנוגע לאיסור שימוש בכנפונים, אתה חושב שהאיסור מזיק למוטו ג'יפי?
אני חושב שהכנפונים היו טובים לאליפות עד נקודה מסויימת. באופן אישי חשבתי שהם שימושיים אך הרגשתי שהן מגבילים ושולטים מידי בהתנהגות האופנוע. במסלולים מסויימים הם ממש סייעו עם האחיזה ואנטי ווילי ועזרו גם לנו וליצרנים נוספים. לפי מה שראיתי שיצרנים אחרים העלו על המסלול, נראה שהם מתחרטים על כך שנאבקו לזרוק אותם החוצה. גם פה התרחש אותו התהליך כמו שקרה עם המערכת האלקטרונית כשהלכו עם הפיתוח שלה רחוק מדי לטעמי. אלו הביטים של הספורט שיש לבחון לעומק מה הגבול של הפיתוח ולאן זה לוקח את הספורט. זה דיון ארוך…
האם השלדה החדשה מסייעת לקחת את הפניות?
הגרסה הזו של השילדה דומה מאד לזו שקיבלנו במהלך העונה הקודמת. יש בה שיפורים קלים והיא יותר לטעמי ומאפשרת לי לקחת את הפניות טוב יותר. לא מצאתי בה יותר מדי בעיות אך אנחנו עדיין צריכים לעבוד על ההתאמה שלה כי כאמור אין את הכנפונים כרגע לעומת העונה הקודמת. יש לנו מרחב לשיפור, יש מקום לכוונון עדין, ואני סבור שאנחנו יכולים לעשות את זה.
באיזה אופן אתה עוזר לחורחה לורנסו עם הדוקאטי?
אני לא בטוח עד כמה אני יכול לעזור ללורנסו מאחר וזה אופנוע חדש עבורו אחרי הרבה מאד עונות שבהן רכב על אופנוע מאותו היצרן. רק דני פדרוסה רוכב על אותו יצרן יותר עונות. זה רק הגיוני שייקח ללורנסו קצת זמן להסתגל לאופנוע מאחר והימאהה והדוקאטי כל כך שונים, הפוכים אפילו בכח המנוע ואופי הרכיבה. הוא מודע לכך. הוא במצב רוח טוב והוא לוקח את האדפטציה צעד צעד. הוא בוחן הרבה אופציות וכיוונים ומוצא את מה שהכי נכון עבורו. אני לא מודאג. אנחנו צריכים לתת לו ולכריסטיאן גאבריני (ראש הצוות) לעבוד עם הקבוצה ולמצוא את האיזון שבו הכי נח לו.
אתה רואה עצמך כמנטור?
לא, אני לא רואה עצמי כזה. אני חושב שאני מועיל ושאני מצליח לעלות על כל מיני דברים באופנוע שאולי בוחנים אחרים לא יכולים אך בסופו של דבר כל רוכב הוא ייחודי ויש גבול למה שאפשר ללמד, להראות ולהציע לרוכב איך לבצע דברים בצורה אחרת. בעיקר לאחד כמו לורנסו שמתחרה ברמה הגבוהה ביותר שנים רבות ומהיר כל כך. אני שם בכדי לתמוך ולהגיד שזה יעשה טוב יותר עם הזמן וכמובן אם מבקשים ממני עזרה או ייעוץ אני תמיד שמח לחלוק את הידע והנסיון שלי.
איך זה להיות חלק מצוות פיתוח של אופנוע שחזר לנצח?
אפשר לאמר שחזרתי לדוקאטי בזמן הנכון, אבל אני לא יכול לקחת קרדיט על ההצלחה. אולי נתתי קצת מידע או הצעות שדחפו לכיוון הנכון. זה נחמד להיות חלק מדוקאטי עם החזרה לנצחונות, ועוד לשניים בעונה כשהיו גם מספר הזדמנויות שלא מומשו. זה נחמד לחזור לעבוד עם האופנוע, המערכת האלקטרונית לא השתנתה מאז שרכבתי בתחילת הקריירה (*הוחזרה אחורה בגלל המערכת המשותפת) ואני יכול לרכב כמו שאני רוצה. הפיתוחים האחרונים עזרו לי להטות את האופנוע טוב יותר כשהגז פתוח ומזה אני נהנה מאד כי אני יכול לחפש אחיזה וגם למצוא אותה. כיום אני כבר בנוח עם האופנוע כך שאני מספק מהר יותר את האינפורמציה שהצוות צריך. אני אוהב לחזור לעבודה.
האם גאבריני הוא האיש הנכון לעבוד עם חורחה לורנסו?
כריסטיאן יכול לעבוד עם כולם. הוא עבד עם יצרנים שונים, קבוצות ורוכבים רבים, וניצח. אין לי ספק שהוא ולורנסו ימצאו את הדרך לתקשר ולהבין אחד את השני. כריסטיאן נראה מרוצה מהעבודה המשותפת ועם הכיוון והבהירות שבה חורחה מציג את הדברים. נראה לי שכולם מאושרים מהמצב.
אתה חושב שדוקאטי יכולים לקחת כבר העונה את האליפות?
בשביל לענות על זה אני צריך לבחון את כל האופנועים שעולים על המסלול. זה תלוי בכל כך הרבה גורמים וכמו שבעונה הקודמת היה נראה שלורנסו יהיה האלוף לפי המבחנים המקדימים לעונה, גם בעונה הזו הכל עוד יכול להשתנות. בעונה הקודמת ע"פ הנתונים מארק מארקז לא היה קרוב לאליפות, אך עם הטעויות של רוכבים אחרים והעקביות של מארקז הוא הצליח לזכות בתואר. אני סבור שנוכל לנצח לפחות 2-3 מרוצים ואם ננצח גם יותר מזה יש לנו סיכוי לאליפות. זה תלוי ברוכב ובקבוצה, ואם הם מצליחים לחבר את הכל ביחד בכל יום ראשון בכל סוף שבוע בשביל להגיע לשם. אני מאמין שזה אפשרי.
אתה מתכנן לחזור התחרות מתישהו?
לא.
מאווריק ויניאליס אמר שהוא לא מבין למה אתה לא מתחרה.
אנשים אמרו שפרשתי כי איבדתי את המהירות, זה לא נכון אבל אני עדיין לא מעוניין לחזור להתחרות. טוב לי כמו שהדברים היום. כך נוכל לחזור להיפגש אבל לעיתים רחוקות יותר ונהנה האחד מחברת האחר, אבל אז אני פשוט אוכל ללכת הביתה.
המבחן השני של העונה ייערך בפיליפ איילנד שבאוסטרליה ודווקא בן הבית לא ייקח בו חלק. עוד לא ברור אם ישתתף במבחן הרשמי בקטאר או שיערך שם מבחן פרטי נוסף שבו קייסי סטונר יבחן את הפרינגים החדשים של דוקאטי שעוד לא נחשפו לעולם. אין מה לעשות, נאלץ להסתפק בזה.
אני לא מתגעגע יש כבר בכיין אחד על הגריד (לורנזו) אין צורך בעוד אחד , סטונר למרות הכישרון לעולם לא היה לו האופי לעמוד בלחץ של האליפות הזו והוא התקפל פעם אחר פעם בכל מיני תענות ותירוצים הד שלבסוף פרש סופית , כשנשאל בזמנו לגבי חזרה התשובה שלו היתה שאם יורידו את הבקרות האלקטרוניות הוא יחזור כשלימים הבקרות לקחו כמה צעדים אחורה למצב הנוכחי עדיין אין לו האומץ לעלות למסלול להתחרות , לשאלה כמה באמת הוא עוזר ללורנזו כולנו קיבלנו תשובה במסיבת העיתונאים התמוהה שכינס בתום המבחנים בקיצור הוא שומר על מצב שבו הוא יכול להיות מתנשא אבל בלי האופציה שיסתמו לו את הפה במירוץ כי להקיף מסלול לבד זה משהו אחד ולהתחרות עם כולם זה כבר משהו אחר .
סתם מעפן קייסי , הגיע לפיסגה ופרש בשיא אחרי מעט מאוד שנים בשיא , הוא היה צריך להחזיר לקהילת ומרוצים ולצופים עוד כמה שנות מרוצים ותחרותיות.
לא מתחשב באף אחד וכמו שהיה כרייסר אגואיס עם אופי מגעיל.
חוץ מכישרון לא שווה כלום.
רגע, אני מתעורר לעולם בו קימת בקרת החלקה ואנטי ווילי?
עולם בו גברים משתמשים בכנפונים??
אם תתקרבו אלי (ולקלנועית) עם הפיצ'פקעס האלה אני אכה בכן עם המקל סבא
בהן צדקי!!!
הבנאדם פרש בשיא. יש להעריך זאת ולא לחפש תירוצים, ללא שמץ מושג, מדוע הוא נהג כך. יש חיים מחוץ למסלול ולא לכולם מתאים אורח החיים המטורף של רוכב מוטו ג׳י פי.
רונן 👍🏼