מיליארד סמ"ק, כמעט… (Vׂ)
לקראת הסופ"ש האחרון צייץ אלן מיליארד בטוויטר: "מתכונן לרכיבה לפסטיבל פרסקוט. זו תהיה הפעם הראשונה בה ה-RC374 שלי יתגלגל עצמאית עם המנוע החדש שלו".
מיליארד, מהנדס גרעין בריטי בן 50 מברקשייר, מונע מתשוקה למנועים מיוחדים. ב-25.4.18 הוא השלים את בניית ה-RC374, המנוע והאופנוע אחרי 10 חדשי עבודה בלבד והכל בסדנה הביתית שלו בברקשייר. ההתוצאה בת 374 הסמ"ק נבנתה כמחוות הוקרה לאופנוע המרוצים האגדי של הונדה RC166 בעל 6 הצילינדרים שהוא עצמו מהווה פלא טכנולוגי. הטו אוזן לצליל המדהים ואם יש לכם סבלנות תראו את המכונאים היפנים של הונדה מפרקים ומרכיבים את היצירה בת אינספור החלקיקים בשידור חי.
הונדה RC166 – מנוע 250 סמ"ק 6 צילינדר
הפנינה המוטורית יצאת הדופן הזו על סודות בנייתה המקצועיים שמורה ומוצפנת במרתפי הונדה ביפן ואין להם שום כוונה לתת למישהו להעתיק אותה, אבל אלן מיליארד כבר רכש מוניטין של פסיכי שיגיב במקום ובשעה שתראה לו, ועל סמך מדידות של תמונות ברשת הוא תכנן ובנה מודל העתק ל-RC166 המיתולוגי ועל הדרך הוסיף ל-250 סמ"ק המקוריים עוד 124 סמ"קים משלו, ממוזערים לאותו גודל שלדה ששימשה את היפנים.
אופנוע ההוקרה של מיליארד: אותו גודל גוף אבל עם מנוע מוגדל
זו היתה הפעם השניה שאלן מיליארד הלך על מיזעור. השגעון שלו התגלה בתערוכת 'פריווה' 2014 כשקטף את פרס ה-"WOW". הוא לקח אז מנוע 50 סמ"ק של הונדה והכפיל אותו ל-100 בהעניקו לו צורה של ווי-טווין.
עד אז באופן עקבי גבה ליבו והלך בגדולות. מה בגדולות… בענק! נפרוש עתה על המסך סריה של השתוללות נפחים מבית מדרשו של רבי מיליארד וראש וראשון לכולם ה"פליינג": מנוע וי טווין מפלצתי 4 פעימתי בנפח 5,000 סמ"ק הבנוי משני צילינדרים של מנוע רוטורי תעופתי מתוצרת פראט-אנד-וויטני בן 9 בוכנות משנות ה-30 שמיליארד רכש בעבור 100 פאונד והשלים להם בהיקפם, בעבודת יד, את כל הנחוץ להם כדי שיפעלו כמנוע, כולל גל ארכובה משותף.
התוצאה נשתלה לתוך שלדה מבניה עצמית, כמובן. מפרט טכני: גיר 4 הילוכים, ידית הילוכים ידנית, 80 כ"ס ומהירות מירבית לא יותר מ-160 קמ"ש. ברגע שההילוך הכי גבוה שולב – אין צורך לתפעל את הגיר יותר כי המנוע הזה סוחב בכל טווח הסל"ד במומנט נדיב במיוחד. "אין כאן כל כוונה לשבור שיאי מהירות" – אמר מיליארד – "רק רכיבה נינוחה עם לחיצות עדינות בצופר מידי פעם שיידעו שאתה מתקרב… בכוונה הוא בנוי דמוי-וינטאג'". ואכן הצופר התלוי על הכידון הוא משהו עתיק משנות ה-20, וגם את שאר החלקים הוא ליקט ביד נדיבה מחצרות גרוטאות שונות: הגיר הוא מלאכת מצרף ממכוניות MG ומוריס, המצמד מהונדה פאן-יורופיאן, משאבות השמן מהונדה פיירבלייד, חלקי הבילום ממודלים ישנים של קאוואסאקי, והפנס הקדמי של בי.אס.איי גולדסטאר. את המשתיק, טנק הדלק והמזלג הקדמי הוא כבר בנה בעצמו, לבד. למרבה ההפתעה – ההתנעה ע"י רגלית דריכה – קלה מאד.
כשיצא הפליינג ב-2013 כבר מזמן אי אפשר היה לומר על מיליארד שהוא טירון בבניית אופנועים עם מנועי ענק. הפרוייקט הידוע ביותר שלו עד אז היה מורכב מזוג גלגלים שאיכלסו ביניהם מנוע וי-טווין 8 ליטר 10 צילינדרים של מכונית המרוצים דודג' וייפר שניפק 500 כ"ס, ושאיתו אפילו עשה הקפה באי מאן. התכנון היה לשבור שיא מהירות עולמי ולחצות את גבול ה-400 קמ"ש אבל מהנדסנו המאוכזב נאלץ להסתפק ב-330 קמ"ש בלבד. הדרייב לבניית הוייפר הגיע מטיזר של מיליארד ג'וניור (סטפן) כשעיין בתמונת הקונספט של הדודג' טומאהוק וזרק: "אבא, אתה יכול לבנות משהו יותר מוצלח מהסטנד הזה שלא יכול לזוז…"
הקונספט שלא ממש נועד לתזוזה: דודג' טומאהוק
הוייפר של מיליארד: נועד לשבור שיא עולם במהירות
קדמו לוייפר פרוייקטים שונים של הכפלות מנוע באגף הקאוואסאקי. מיליארד שיחק עם נפחים שונים והתמחה בהכפלות מנועים כשהוא מחבר בלוקים יחדיו בעיקר לתצורה סופית של V-TWIN. הוא עשה את זה עם מנוע 4 צילינדר שהפך אותו לשמונה, ואז לקח קאוואסאקי שנחשב ענק – KZ1300 בעל 6 צילינדרים והכפיל אותו ל-V12. התוצאה התהדרה ב-2,300 סמ"ק.
"זה אפילו לא היה הרעיון שלי" – מתוודה מיליארד בצניעות – "ביקרתי בתערוכת אופנועים קלאסיים והיו שם 2 בלוקים של 6 צילינדר קאוואסאקי KZ1300 למכירה ומישהו שאל אותי אם הפרוייקט הבא שלי יהיה וי-12 ועניתי "מה פתאום". ואז הוא אמר: "כן, זה באמת לא נשמע ריאלי…" וברור שמאותו רגע לא עשיתי כלום חוץ מלחבר את 2 הבלוקים האלו למנוע אחד".
V12!
הסיפורים סביב מיליארד יכולים להשמע כאגדות עם אבל הם אינם רחוקים מן האמת. בחדרי ביתו שבברקשייר מונחים חלקי אופנועים בתצוגת חילופין לפריטי ריהוט מקובלים, והמחסן שבחצר הוא בית המלאכה שבו הוא יוצר לבד את מנועיו ואופנועיו. הוא גם משתמש בכלי עבודה מיושנים וידניים. סרטון מדהים ישן בן 20 שנה מתערוכת "מכונאות קלאסית" 1998 מראה כיצד על שולחן עבודה לנוכח הקהל, הוא מנסר בלוק טריפל של קאוואסאקי בעזרת משור יד (!) שף את הפינות עם שופין יד, מרכיב מנוע בן 5 צילינדרים, ומניע אותו.
סדרת הטריפלים של קאוואסאקי יוצרה בין 1968 ל-1980. המנועים בנפחי 250, 500, 750 סמ"ק היו כולם 2 פעימות ונחשבו רוצחים לא קטנים. קאוואסאקים מדופלמים הודו שה-750 דורש מיומנויות תגובה חדות כתער כדי לשלוט בו כהלכה, והאנטר תומפסון כתב עליהם את הפסקה בת האלמוות הבאה:
"אני עדיין מרגיש זרמים בחוט השדרה כשאני רואה תמונה של וינסנט בלק שדו, או כשאני נכנס למקום ציבורי ושומע נכים מתלחשים על הטריפל של קאוואסאקי. מדי פעם יש לי גם חזיונות על שברי ירך ועל גברים שחורים בחולצות לבנות המניחים אותי על אלונקה בשעה שאחות אחרת תופרת חלקים מהגולגולת שלי".
אז למיליארד זה כמובן לא הספיק והוא עשה מהטריפל הזה מחומש. ותאמינו או לא, מי שקנה את האופנוע הזה אפילו מתחרה איתו לפעמים. לא יאומן, פשוט לא יאומן.
פיפ דוידסון, בעליו של הקאוואסאקי המחומש בעת תחרות
גדול מהחיים בטח אין לו אשה בבית …
תתפלא. יש לו 3 נשים
זה אותו הדבר.
הוא הרכיב אשה אחת משלוש יחידות מקוריות ?