MotoGP: "אם תרצו גביע, תתקשרו"
באתי, ראיתי, ניצחתי - הסיפור המדהים על ניצחונו של טרוי בייליס במוטוGP ב-2006
עונת 2006 במוטו-GP תיזכר כאחת העונות המשוגעות ביותר שידע עולם הספורט המוטורי עם סיום מדהים לא פחות במירוץ האחרון, אבל לא רבים יודעים מה באמת קרה מאחורי הקלעים לגבי צירופו של בייליס לאותו מירוץ אחרון של עונת 2006.
עד אותו מירוץ מפורסם, לא רווה בייליס נחת במוטו-GP. למרות הצטרפותו לסדרה בגיל יחסית מאוחר, 34 (יחד עם דוקאטי ב-2003) הציפיות ממנו היו גבוהות. יכולת הרכיבה האגרסיבית שלו יחד עם מוסר העבודה הגבוה בהחלט תרמו לכך אבל, על מנת להצליח – כישרון ומוסר לא מספיקים. סביבת העבודה צריכה להיות תומכת וכאן הייתה לבייליס בעיה. ידוע שלכל רייסר יש את הצוות הטכני האישי שהוא כבר רגיל אליו ועמו הוא עובד ואיתו הוא עובר מקבוצה לקבוצה. כאשר בייליס הגיע לקבוצת המוטו-GP של דוקאטי, הוא ביקש להעביר אתו את הצוות הטכני שעבד עמו בקבוצת הסופרבייק, אך ליביו סופו, שכיום מנהל את קבוצת המירוצים של הונדה, ובאותו זמן ניהל את הקבוצה בדוקאטי סירב בכל תוקף. בכלל, היחסים בין בייליס לסופו לא היו טובים מההתחלה. הרוכב המועדף בפיטס היה קפירוסי וסופו מידר את בייליס במידע ובשיפורים שהגיעו במהלך העונה וכך, עונת 2003 שהחלה טוב עבור בייליס עם מקום חמישי במירוץ הראשון, רביעי במירוץ השני ושלישי במירוץ השלישי, התדרדרה משם והלאה, התדרדרות שהמשיכה גם לעונת 2004 ולאחר מכן ב-2005 הפעם בקבוצת לוויין של הונדה. עקב כך חזר בייליס ב-2006 לחיקה של קבוצת הסופרבייק של דוקאטי ואל הצוות הטכני האהוב שלו אתו החזיר חזרה את כתר הסופרבייק העולמי לדוקאטי וכאן מתחיל סיפורנו.
עונת 2006 בסופרבייק העולמי מסתיימת לה כחודש לפני המירוץ בוולנסיה כאשר טרוי בייליס זוכה באליפות העולם ומתחיל את החופשה שלו בין העונות עם המשפחה. כמעט שבועיים אח"כ במירוץ המוטו-GP בפורטוגל קייסי סטונר נופל במהלך המירוץ ולוקח אתו את סטה ג'יברנאו אשר נפצע שוב בעצם הבריח ועקב כך אינו יכול להתחרות במירוץ האחרון בוולנסיה. פדריקו מינולי שהיה המנכ"ל של דוקאטי באותן שנים מנהל בלוג אישי באתר דוקאטי שם הוא מדווח וגם מצ'טט עם הגולשים וכך לאחר המירוץ בפורטוגל כאשר הוא מספר על סטה, אחד הגולשים מעלה הצעה למינולי לבקש מבייליס להחליף את סטה במירוץ האחרון והעניין צובר תאוצה בן לילה עד שמינולי מעלה סקר לאתר שתוך כמה שעות נענה על ידי אלפי גולשים וביניהם גם עבדכם הנאמן בתמיכה באפשרות שבייליס יחזור לרכב במירוץ האחרון במוטו-GP.
הלחץ כנראה עזר כי מינולי הודיע שדוקאטי החליטו ללכת על בייליס. אבל לא הכל הלך חלק כמו שחושבים כי הרי בייליס וליביו סופו לא בדיוק מתים אחד על השני. האחרון לא אהב את הרעיון, וגם לא היה מוכן שדוקאטי תשלם לבייליס שכר על השתתפותו במירוץ. בסופו של דבר כנראה שהלחץ הציבורי יחד עם רצונה של ההנהלה הבכירה לראות את בייליס במירוץ האחרון של עידן ה-990 עזר והפור נפל: בייליס ירכב במירוץ האחרון.
על מנת לרצות את בייליס, סוכם עמו שבמקום תשלום על המירוץ הוא יקבל בונוס בן שבע ספרות ביורו, כלומר מעל מיליון יורו – הסכום המדויק לא ידוע – במידה וינצח. מקור ההצעה הנדיבה היה במחשבה הסקפטית של החבר'ה מדוקאטי שבייליס לא באמת מסוגל לנצח את המירוץ, במיוחד לאחר שלא נגע שנתיים בדזמוסדיצ'י.
מה שהם לא ידעו זה שלבייליס היו תכניות אחרות. כמו כן סוכם שהצוות הטכני של בייליס מאליפות הסופרבייק יהיה הצוות הטכני שילווה אותו באותו סופ"ש וכך הגיעו עם בייליס דוידה טרדוצי מנהל הקבוצה ופאולו צ'יאבטי וארנסטו מינרלי המכונאים הצמודים. בניגוד לעבר, האופנוע שבייליס קיבל הפעם היה זהה לחלוטין לזה של קפירוסי למעט שני שינויים שביצע הצוות של בייליס וזה החלפת המזלג הקדמי של הדזמוסדיצ'י במזלג הקדמי שנלקח מאופנוע הסופרבייק של בייליס והחלפת הכידון לזה מאופנוע הסופרבייק כך בייליס ירגיש בבית על האופנוע.
במקצי האימון שנערכו ביום שישי, בייליס ניצל את הזמן להתרגל חזרה לאופנוע ולמרות זאת התברג יפה בעשיריה הראשונה מבחינת זמנים כאשר בחלק גדול מהזמן הוא ממוקם בראש הטבלה. המטרה הייתה לכוונן את האופנוע ככל האפשר למירוץ. כאשר התישבו הארבעה לארוחת הערב שלהם ביום שישי לאחר מקצי האימון, מספר דווידה טרדוצי שלבייליס היה ניצוץ בעיניים וכאשר בייליס דיבר בהרחבה על יכולות צמיגי הברידג'סטון האינסופיים לעומת צמיגי הפירלי בסופרבייק, חילחלה בהם ההכרה שניתן לעשות זאת ומאותו רגע כל החבורה התמקדה בהשגת הניצחון.
במקצי האימון של שבת המשיכה החבורה בעבודה כאשר בייליס משיג במקצה הדירוג את המקום השני על הגריד כשבפול-פוזישן עומד רוסי ולצידו במקום השלישי נמצא בן קבוצתו קפירוסי. בבוקר יום המירוץ במקצה החימום בייליס דורג במקום ה-16 מבחינת הזמנים והיה מודאג מאוד לגבי המירוץ. טרדוצי הרגיע אותו ואמר לו שאין צורך לשנות דבר באופנוע והזמנים האיטיים הם רק בגלל בחירת הצמיגים שלא מתאימים לטמפרטורות הבוקר הנמוכות יותר לעומת הצהריים. "אתה תראה, הכל יעבוד הרבה יותר טוב בזמן המירוץ בשעות הצהריים כאשר המסלול חם יותר" – סח לו טרדוצי.
וכך אכן היה. אל המירוץ בייליס זינק מצויין ולקח את ההובלה מן הזינוק עד לדגל השחמט ואל הניצחון המיוחל שחמק ממנו כל השנים במוטו-GP. בנצחו את המירוץ בייליס גם עשה היסטוריה קטנה: זו הייתה הפעם הראשונה שבה רוכב ניצח באותה שנה מירוץ מוטו-GP ומירוץ סופרבייק יחד, וגם הפעם היחידה בהיסטוריה שבה רוכב שרק זכה באליפות הסופרבייק מגיע ומנצח מירוץ מוטו-GP. אם עד אותו מירוץ ההנחה הייתה שרוכבי הסופרבייק הם מדרגה נמוכה יותר, בא בייליס והוכיח אחרת.
וכך, בגיל 37, סגר טרוי בייליס מעגל. אשתו של בייליס מספרת שחששה שבעקבות הניצחון ינסה בעלה לחזור אל סדרת המוטו-GP אבל לטרוי בייליס לא היו כלל כוונות כאלה, היה לו נוח היכן שהוא נמצא ולנו נותר רק לתהות מה היה קורה אם הצוות הטכני של בייליס היה מגיע אתו מלכתחילה למוטו-GP.
מעולה.
וכן, באמת נותר רק לתהות.
יפה.
אתם עושים לי טוב בנשמה!
תמשיכו בבקשה!!