דג לשבת: "אקסודיין" – כשמנתח וטרינרי רוצה אופנוע
אי אפשר לנצח להתעלם מהם, אופנועי החשמל, ומידי פעם גם אנו מוכנים להוריד את את היד מהעיניים ולהתייחס לתחום הזה למרות שאין להם מרכיב חשוב של צליל מוכר של בוכנות מתרוצצות במרחבי צילינדר. אמת, אנחנו לא מתים על תחום האופנועים החשמליים. יסולח לנו.
אז הנה, אנו מעלים את מנחתינו לאל אלקטרון, והאקסודיין הוא מיזם פרטי של מנתח אורטופדי בעל כישורים מיכניים יוצאי דופן הנתמכים באיזשהו תואר אקדמי בהנדסה. קבלו את האופנוע החשמלי של וטרינר אלמוני ממדינת אטלנטה, אלן קרוס.
9 חודשים זה לקח לו, 9 חודשים של מחקר, עיצוב ובניה עד שהכלי עמד על הרגליים מוכן לתנועה, 9 חודשים בהם שלח ידיו בכל תחום שיצטרף למכלול המרכיבים שיזיזו מכונה קדימה. למעשה, חוץ מריפוד הכסא וציפוי חלקי המתכת באבקת צבע הוא עשה לבד הכל.
גוף האופנוע לא יכול היה להיות פשוט יותר והוא נסמך על 3 אלמנטים מרכזיים: תיבה גדולה מרכזית המכילה את הסוללות החשמליות מתאים של ליתיום-פולימר (POLI) מתחברת לפנים לראש היגוי ומאחור לזרועות האוחזות בגלגל האחורי. למעשה גם הבולם האחורי מעוגן לתיבה מרכזית זו. בתוכה מסודרים ומחוברים ביניהם לתפארה התאים הליתיום-פולימרים המסוגלים להפיק 600 אמפר אך מוגבלים ל-200 בלבד כשהם מחוברים ביניהם בתצורה שתקבע את ההספק ל-100 וולט ו-32 אמפר שעה. סוללות ליתיום-פולימר עושות שימוש באלקטרוליט על בסיס פולימרי ולא כמקובל על בסיס נוזלי ומשקלן מועט יותר. כאן באופנוע משקל כל 48 הסוללות הוא נוצתי כמעט – כ-22 ק"ג.
מנוע חשמלי מתוצרת "אנרטראק" המפיק 11 קילוואט ממוקם במרכז הגלגל האחורי ומקבל פיקוד מבקר חשמלי "סבקון ג'ן 4". ההספק והכח היו סבירים בעיני המתכנן והוא ויתר על תיבת הילוכים ומנע בכך את הפסדי הכח הנובעים ממנה. את המיתלים הוא לא היה צריך להמציא ושתל מלפנים בולמים שהיו שייכים פעם לסוזוקי RMZ250 שנת ייצור 2005, כשהמשולשים והזרועות האחוריות שייכים היו לאחיו הצעיר RM125. גם המעצור האחורי הוא סוזוקי מקורי וכנראה שאלן הוא רוכב מוטוקרוס חובב סוזוקי בעברו בטרם עשה קריירה כמנתח חיות. במעצור הקדמי הוא דוקא השתמש במיכלולי ברמבו.
חלקי השלדה הראשית נרקחו מטיטניום, המישנית – מאלומיניום, ואיפה שניתן היה הוא שתל גם חלקים מסיבי פחמן. אין פלא אם כן שהמשקל הסופי לא עובר את ה-112 ק"ג למרות שבטביעת עין שיטחית אני הייתי מעריך את הכלי בלא יותר מ-95 קילו… צג קטן מעביר אינפורמציה לגבי מהירות, טעינה ופריקה מוחלטת, ונתוני התנועה המוצהרים הם טווח של 90-100 קמ"ש לכ-50 ק"מ. לא ממש הרבה אבל נתחשב בו שהרי הוא אב-טיפוס א-מסחרי.
למעשה אין בתוצאה שום דבר חדש וכל כולו הוא תרגיל בעיצוב, אבל תרגיל מוצלח ושובה עין לדעתי, ויכול להצביע על תצורות מעניינות בעיצוב עתידי של אופנועים חשמליים שאינם מחוייבים למאסה ממורכזת אורתודוקסית של מנוע בעירה פנימית על כל מיכלוליו הההיקפיים אשר ממנו נגזרת בבואת אופנוע קלאסית די קבועה.
חזרנו לתקופת האבן. יאבה דאבה דו!!
אגב, מה יסובב את הטורבינה של הרידינג שתמלא שמונים עכוז את המצברים? פלוצים של פרות?
יש לך שקע אני צריך לבאר שבע
בעתיד הלא רחוק, אף אחד לא יצטרך קומיוטינג בכלל. לא יהיה מקום עבודה להתנייד אליו.
גלי הפיטורין יציפו את המרחב הפיזי, ובמרחב הקיברנטי נסתופפה כל היום.
רק מקום אחד יישאר בטוח כצוק איתן, הלו הוא משרד התחבורה ועמדה מספר אחת, שעמדה לאבותינו ותמרר גם לבני בנינו.
Too Much unsprung weight
הצהובון נראה טוב מאוד.
אני שוקל אם ניתן לתקוע שם מנוע קליל.