התשובה דווקא כן נמצאת מתחת לפנס
אופניים חשמליים – בלגן בכבישים; כתבה שניה בנושא
אני לא יודע מה אתם חושבים על נושא האופניים החשמליים, אבל אני פשוט מתעב את הרעיון. אני מודע כמובן לעובדה שאם כולם היו משתמשים בהם אז זיהום הסביבה היה יורד, איכות החיים הייתה עולה ואפילו זיהום הרעש היה זוכה לעדנה, אבל המחשבות הוורודות האלו מתאימות בעיקר לאירופה. לא לנו. לא לעיר הישראלית בה אני מתגורר.
כאן הכבישים סואנים בכלים שכאלה, רכובים כולם על ידי ערסים. לא משנה אם זהו רוכב או רוכבת, אם מבוגר או צעיר ולא משנה מה סגנון לבושו או מוצאו העדתי. בסופו של דבר כולם רוכבים על כבישי העיר כמו ערסים. מזלזלים בזולת, מצפצפים על כולם, משדרים "חוסר אכפתיות" לכל עבר עם ביטחון עצמי מופרז ומבט מתריס ומוכיח בעיניים. רק אל תפגע להם בכבוד.
זה שהם מתעלמים מציות לחוקי התנועה, ניחא. אבל לנהוג בצורה הפוכה לחלוטין להיגיון הבסיסי של משתמשי הכביש – זה משהו שנשגב מבינתי. רוצים דוגמה? מה דעתכם על למשל רוכב אופניים שכאלו בנסיעה נגד כיוון התנועה, במרכז הנתיב, בשעות החשיכה, כשהוא לבוש בצבעים כהים, כשהוא משוחח בטלפון. ולא, לא עם אוזנייה. יד אחת על הכידון והשנייה מצמידה את המכשיר לאוזן.
וכשאתה בולם בצורה חריפה כדי להימנע אחר כך מקילוף העור שלהם מחלקי האופנוע המבריקים, הם עוד נותנים בך מבט של "יאללה… מה אתה עושה סיפור? שחרר…" וברור לכל בר דעת, שאם הייתי פוגע בו, אני הייתי מאבד את הרישיון. לפחות ל-30 הימים הראשונים עד שתוכח חפותי.
הקורקינטים החשמליים, עוד היו בעלי חינניות מסוימת אבל הם נעלמו כמעט לחלוטין כשהופיעו האופניים המביכות האלו עם המראה הגמלוני, הזול שבעיקר משדר: יוצרתי בסין. לא משנה מי היצרן ומהו הדגם, כל זוגות האופניים החשמליים המיועדות לשימוש עירוני, זכו למראה שהייתי מובך להראות לידו. אבל הערסים הרוכבים?- הם מתנהגים כאילו זה מינימום טי מקס 530. מעטים מהם מוסיפים אורות לד (שזה דווקא דבר טוב, כי העששית המתקראת פנס מלפנים לא באמת עוזרת להבחין בהם). השאר מוסיפים מדבקות, שרק מדגישות את הכיעור. וכרגיל, יש גם רמקולים שמחוברים בבלו-טות' לטלפון כדי שכולם ייהנו יחד איתם. בעיקר כשהשעה היא 11 בלילה, אז הם דואגים לווליום גבוה במיוחד כדי שכ-ו-ל-ם ייהנו מהטקסטים העמוקים. כאילו שהקריוקי של השכנים לא מספיק…
לבנות שלי כמובן, לא אתן לעלות על הדבר הזה, ולחבר, דווקא מעיר אחרת, שקנה זוג כזה לבתו בת ה-16, הייתי חייב לחפור כדי להבין: למה?
"תראה – הוא אמר – זה יותר נוח ככה. במקום להקפיץ אותה אחה"צ לקניון, או לחברות, או למורה הפרטית, היא נוסעת בעצמה ופוטרת אותנו מלהיות לשירות ההסעות הפרטי שלה".
"העצמאות שלה חשובה. וחוץ מזה, לכולן בבית הספר שלה כבר יש" – הוא המשיך בנימת הצטדקות.
"כווולה אופניים. מה אתה עושה סיפור?"
וזו בדיוק הבעיה.
אם היה מדובר על קטנוע, רוב ההורים בישראל היו נרתעים מיד בטענת "זה מסוכן!"
אבל לתת לילדים לעלות על אופניים ללא מתלים ראויים, ללא מערכת בלימה לשמה, כשהם לא חובשים אפילו קסדה מינמליסטית על הפדחת – זה בסדר. וזה כלי שמסוגל לייצר גם 50-60 קמ"ש, כן?
חשבתם פעם כמה כואב זה ליפול במהירות ריצה? וכמה לא נעימים השפשופים והחבורות ואפילו הסכנה לשבר? מהירות ריצה של אדם היא 12 קמ"ש פלוס מינוס כמה קמ"שים. חשבתם פעם מה זה להתרסק עם אופניים חשמליות ב-30 קמ"ש? או 50?
חברי הכנסת מתכנסים מדי פעם לוועדת חירום בעניין האופניים האלו, שכבר מעל רבע מיליון זוגות מהם נכנסו בשערי המדינה. זה בד"כ קורה אחרי תאונה מצערת שמגיעה לכותרות. עיקר הבעיה, נעה סביב הכיסוי הביטוחי שאין לכלים הללו, בעיקר במצבי פגיעה בהולכי רגל, וסביב העובדה שאין אכיפה של המשטרה כנגד משתמשי הדרך באופניים החשמליות. חברי הכנסת והמומחים השונים הופכים בנושא, מצהירים הצהרות, ובעיקר מציעים פתרונות בלתי ישימים שרק גורמים לפעולות בעניין, להידחות.
אבל לדעתי, לא צריך ללכת רחוק. יש לנו פתרון לכך מתחת לאף. ובמקרה הזה, הוא נמצא ממש מתחת לאור הפנס. זהו פתרון שישאיר רוכבים רבים בכביש, אבל יעשה זאת בצורה נכונה, ממוגנת ומבוטחת. ינוקא המליץ בזמנו על "השוואת תנאי התחרות בין האופניים החשמליות לקטנועי ה-125". אני חושב שיהיה למוסדות השלטון, ובעיקר לפקידי משרדי האוצר והתחבורה, קשה להסכים לכך.
אבל יהיה הרבה יותר קל לדעתי, להחזיר לכבישי הארץ את קטנועי ה-50 סמ"ק.
אלו כלים שפעם שלטו ללא עוררין בטבלאות המכירות בארץ. הם נעלמו לגמרי אחרי שינוי דרגות הרישיון ל-125 סמ"ק כדרגה הראשונית, וההצמדה של ביטוח החובה של ה-50 סמ"ק ל-125. מהלך שתוך כמה שנים גרם לקטנועי ה-50 פשוט להפוך ללא רלוונטיים מבחינה כלכלית לכל רוכש.
אבל אם רק יתנו את הדעת על כך ויורידו באופן מלאכותי את ביטוח החובה לכלי ה-50 סמ"ק מרובעי הפעימות לרמות מינימליות במיוחד, נוכל לקבל משתמשי דרך בני 16 ומעלה, שקונים קטנוע ב-10,000 שקלים (רק מעט יותר ממחיר אופניים חשמליות), רוכבים עם קסדה, לומדים כיצד להשתמש בכלי וכיצד להתנהל בדרך לצד נהגים ורוכבים אחרים, רוכבים עם ביטוח, ונוסעים ברחובות העיר בדיוק במהירויות שרוכבי האופניים האלו כיום נעים בהן (רק שכיום זה ללא המיגון, הביטוח או הידע).
ולחובבי איכות הסביבה שחוששים מהמחשבה אזכיר: קטנועי ה-50 סמ"ק מרובעי הפעימות, מציגים נתוני צריכת דלק מעולים, לא מרעישים ומזהמים הרבה פחות מכל משפחתית שנוסעת בבוקר לעבודה כשבה רק נהג יחיד.
ולא פחות חשוב: איכות החיים הויזואלית של משתמשי הדרך כולם תשתפר פלאים, שהרי כל קטנוע 50 סמ"ק מודרני נראה פי 1000 יותר טוב מזוג האופניים החשמליות ממוצע!
רק נשאר לדאוג מכך שהמצבר של הקטנוע מסוגל לספק חשמל לרמקולים הרבה יותר עוצמתיים ב-11 בלילה. הרבה יותר משל סוללת האופניים…
עוד באותו נושא: אח חורג ומופרע
תמונות: טל זהר
מה הקשר בין אופניים לזה שאתה גר במדינה של ערסים?
מי לדעתך גונב את הקטנועים שמתגלים שרופים בפרדסי פתח-תקווה?
מסכים בכל לב.
חוץ מזה שאופנים הם זכר, ועל כן חשמליים ולא חשמליות 🙂
אני עדיין לא הבנתי אייך אופניים חשמליים זה לא אופניים עם מנוע עזר אשר דורש רשיון?
למה כשאני הוספתי בצעירותי מנוע לאופניים שלי זה היה לא חוקי ועכשיו כל האופניים החשמליים האלה חוקיים.
ובכלל מה ההבדל בין האופניים החשמליים לטוסטוסים של שנות ה70 או ה80 שהיו גם כן עם פאדאלים והיו נעים במהירות איטית והיו מחוייבים ברשיון?
ברור, כי כל ילד מגיל 16 (מתחת הרי עדיין יקנו עשרות אלפי זוגות אופניים) במקום להכנס לחנות ולקנות ב-5,000 ש"ח אופניים, יעשה בדיקת ראיה,
בדיקת רופא,
תאוריה,
שיעורים,
יעבור טסט,
יקנה באותו מחיר (נגיד) קטנוע חדש,
יקנה קסדה, מעיל, כפפות,
ישלם ביטוח זול ודלק זול (במקום חשמל עוד יותר זול) ויסע לשלום.
ויעשה טסט לקטנוע כל שנה.
והכי ברור – יעצור באור אדום ויסע רק עם כיוון התנועה.
ברור.
ברור?
כל מילה בסלע.
במקום לדאוג לתחבורה ציבורית יעילה 24/7, ממשיכים להקשות על אנשים לנוע ממקום למקום עם עוד חוקים ומגבלות לרישיון, כאילו שזה יעזור במשהו.
עקרונית אני בעד. אופניים חשמליים הם בעיניי בגדר "להיות בלי ולהרגיש עם" – מרגישים כאילו זה רכב אשר מיומנים בשימוש בו, אבל בפועל לא מצויידים בשום דבר (מראות, מאותתים, כישורי רכיבה, ביטוח). אם הדרך לקטנועי ה-50 סמ"ק תהיה נוחה למתבגרים (תהליך רישוי מקוצר, תעריפי ביטוח מוזלים) וההורים ישכילו להבין את סכנת הנפשות ברכיבה על אופניים חשמליים (אולי תשדירי פרסומת מזעזעים יעזרו), לא רק שאיכות חיי הרוכבים והנהגים תשתפר – גם נזכה בהתרחבותה של קהילת הדו"ג במדינתנו הקטנה.
החסרון היחיד הוא שקטנועי ה-50 סמ"ק נעלמים ממחוזותינו, ובצדק – ברגע שהתנועה אינה פקוקה הם כבר אינם מתאימים למקצב שלה בעיניי. אני עם ינוקא 🙂
אבנר גלעד סיפר פעם בדיחה – "אם אני לא אצרצר יצרצרו אותי"
זה קרב אבוד. עדיף להצטרף אליהם.
לפני שני עשורים זה היה B.M.W 318 i (במדבקה. האוטו היה סובארו)
לפני עשור זה היה הטימקס.
עכשיו זה זה.
(איך אני מביא כלי ללא הגבלה? דחוף!!!)
אני איתך.
כל מילה בסלע.
אני דווקא חולק עליך. קטנוע 50 סמ"ק עולה 10,000 ש"ח ואופניים עולות 3500-5000. לאופניים אין צורך בביטוח, רישוי שנתי ותחזוקתם זולה בהרבה.
בנוסף, אם לא עושים להן שינויים הן נוסעות 25-30 קמ"ש שזה שליש מהמהירות אליה מגיע קטנוע 50 סמ"ק ולכן פחות מסוכנות.
כהורה לתאומים המשתמשים בשני זוגות אופניים כאלה החיסכון הכספי עבורי הוא אדיר.
האופניים החשמליות הן כלי נהדר שהמדינה עדיין לא שולחת באמצעותו את ידה הארוכה לכיס האזרח.
יש לאכוף בחומרה חוקי תעבורה על רוכבי אופניים חשמליות כגון אלו הנוסעים בניגוד לכיוון התנועה, באור אדום וכו' בדיוק כמו שעושים לעיתים להולכי רגל שחוצים כביש באור אדום.
יש גם לאכוף רכיסת קסדה אור קדמי ואור אחוריכמו גם תקן של איכות האופניים מבלינת אביזרי בטיחות כגון בלמים.
אבל בשום פנים ואופן לא לדרבן ילדים לעבור מאופניים חשמליים לקטנוע.
בשביל לגרום להם ללבוש קסדה לא צריך להעביר אותם לקטנוע, צריך אכיפה טובה.
בנוסף להיותי חובב מושבע של דו גלגלי, אני גם רנטגנאי בבית חולים במרכז הארץ ותרשו לי לספר לכם שכמות הפצועים מפגיעות על אופניים חשמליים הוא פשוט לא יאומן.
לא רק שילדים בני 13 מגיעים במצב קשה למיון בגלל שהרכיבו חבר ונכנסו בעמוד במהירות של 30 קמ"ש, הם גם פוגעים בהולכי הרגל.
כמה אנשים מגיעים לפה עם פציעות שמהן כבר לא יחלימו כי הלכו לקנות חלב במכולת? הרבה יותר מידי.
אז לאותו אבא שמוכן לתת לתאומיו לרכב על אופניים חשמליים כי זה "חוסך בכסף וזמן", הרשה לי לסבר את אוזניך: אין לך מושג איך הם רוכבים. גם אם אתה חושב שאתה יודע, אתה עדיין לא יודע. רוב הסיכויים שהם נוסעים במהירות המקסימלית שהאופניים שלהם מסוגלים להפיק (25 קמ"ש. פי 5 ממהירות ההליכה הממוצעת על המדרכה), ומספיקה בדיוק מכונית אחת שתצא מהחניה כדי שתתחרט על ההחלטה לאשר להם לרכב על כלי המוות האלה לשארית חייך
לדעתי הפתרון ידרוש רישוי לאופניים חשמליים, כמו אופנועים חשמליים.
שימו להם מספר ותראו איך שוטרים מתחילים לעצור אותם, מי שאין לו מספר אחרי תקופת הכשרה – שיחרימו לו את האופניים ברחוב.
אז אנשים יחליטו בעצמם אם הם רוכבים על קטנוע או אופניים.