רכיבת ינואר (2): "חשמל ומים" (V)
רשמי רכיבה על ZERO FXS אופנוע סופרמוטו חשמלי
מאת: כפיר לוין (פרו-ריידינג)
תודה למוקי אדיב על הרשות לדגום את המסלול החדש בבית שאן
מבוא
סופרמוטו היא נישת אופנועים שנולדה משילוב של אופנועי כביש ואופנועי שטח כמענה לסיגנון מירוצים ומסלולים אשר שילבו קטעי כביש בסיגנון מירוצי קארטינג וקטע שטח הכולל פניות בסיגנון דירטראק, ואפילו קפיצות מוטוקרוס מהסוג השטוח למרחק.
עם השנים התפתחה נישת הסופרמוטו, ובהתאם למסלולים אשר המהירות המקסימלית לא עברה את ה-150 קמ"ש. ברוב המיקרים הפכו אופנועי המוטוקרוס המיקצועיים להוות את התצורה העיקרית ממנה בונים את אופנועי הסופרמוטו עם שינויים, שהבולטים ביניהם הם מידות גלגלים, צמיגים ובלמים מעולם הכביש הספורטיבי. אופנועים על הבסיס הזה, בתקופה מסויימת, הגיעו גם לליין הנמכר לציבור הרחב אצל היצרנים הגדולים והזמינים. כך יכלה להתפתח גם תרבות פנאי סביב נישת הסופרמוטו ובמקביל ליגות מירוצים לחובבים המבוססת על אופנועים סידרתיים משופרים.
* * *
רצוי שאתחיל בציון העובדה שאני אחד מאלו שאוהבים את הקונספט של אופנועים חשמליים. כמו כולכם קראתי על אופנועי זירו תוך כדי התלהבות מתונה במיוחד, אך אי אפשר היה להישאר אדיש לנתון המומנט השערורייתי ממש. לאחר סבוב התרשמות קצר ולאחריו ארוך יותר על גירסת ה-FX הלא היא גרסת הדו"ש, גיבשתי דעה כי מדובר בכלי לגיטימי בהחלט ואפילו בעל מספר יתרונות שלא ניתן להתעלם מהם בתחום עלויות האחזקה, ביטוח ותחזוקה. גם איכות הבנייה והמוצר עצמו ניראים טוב אפילו אם יש כמה פינות 'חקלאיות' הרי שזה בסדר גמור באופנוע מסוגו של ה-FX, ובגרסת ה-SR המיועדת לכביש (וכוללת גם יותר מצברים וטווח מוגדל) מדובר ברמות גימור ועידון גבוהות יותר.
לכן, ובהיותי רוכב ואף מתחרה סופרמוטו בעבר, קפצתי על המציאה כשהחברים בדו"גיגים סיפקו לי תירוץ להיכנס לחליפת העור ולהניף רגל מעל אוכף גרסת הסופרמוטו, ה-FXS. את רכיבת ההתרשמות התעקשנו לבצע במקום לשם הוא מיועד – מסלול מירוצים. חודש לפני כן התבשרנו שהוקם מסלול קרטינג חדש לגמרי בבית שאן והחלטנו לבדוק בנשימה אחת אם האופנוע מתאים למסלול ואם המסלול יכול להתאים לאופנועי סופרמוטו.
אז שמנו פעמינו, ינוקא ואני, למסלול הקרטינג הבתול בבית שאן, ומפאת אילוצים שונים התבייתנו על יום שישי מסוים שהיה מתאים מכל הבחינות מלבד מזג אוויר זוועתי שלא התרשם מיכולת התיכנון הלוגיסטית שלנו והיכה בנו ללא רחם. לא התקפלנו והחלטנו לעמוד בתוכניות. יצאנו לצפון חדורי אמונה שנצליח להפיק את מה שרצינו. אני יודע. סתומים אבל אופטימיים. שעה וחצי הלוך ברכב מצ'וקמק עם עגלה במזג אויר סוער למדי העלו את רף הספקנות שלנו לרמות שחצו את קו הדאגה והפכו להומור קולח, ממש כמו הגשם מחוץ לתא הרכב.
כשהגענו בשעה טובה למסלול, כאילו מדובר במקום אחר, ארץ אחרת, עולם אחר, וכן, ממש אותה הרגשה שתמיד חוזרת על עצמה כשרואים מסלול מירוצים בארץ: "בנו את זה כאן בארץ?!" אתה מוצא את עצמך שואל… וגם עונה.
לאחר סיבוב רגלי להקפת המתחם ותהייה על קנקנו ואיכותו (גבוהים) תוך התמודדות עם גודלו (הקטן מדי לאופנועים מכובדים) התחלתי במוד אקונומי ואחרי כמה רונדלים האמנתי שאפשר להעלות למוד ספורט. שתי הקפות וירידה אחת בלתי מתוכננת לשוליים הבוציים והבנתי שהמוד הזה אלים מידי למסלול הזה ושלשייף את אמא שלו על האספלט הרטוב / מוצף שלפנינו זה מחוץ לתפריט. חזרתי למוד החיסכון ופניתי לתלות את תיקוותי ברכיבת מסלול נטו כמיטב מסורת הסופרמוטו ובאחריותו של רוכב סופרמוטו מיומן-לשעבר ובתהליכי הזדקנות התחלתיים אך מורגשים. מה לעשות, זה מה יש…
וכאן מונח היסוד המרכזי לאכזבה הגדולה שלי. לא, לא מיכולותיי הנמוגות אם כי אני בוודאי לא מתלהב מהעניין אך מבין ומקבל, אלא מהציפיה למשהו שקורה לי במוח כשאני מעלה על דל שפתיי את הביטוי "סופרמוטו" ודמיוני מפליג אל החלקות זנב ארוכות ונשלטות בפול גז רועם…ואז השריקה החרישית הזו מהמנוע החשמלי תחתיך. נואו-כיף.
אבל עזבו כיף ובוא נדבר פרקטיקה. אין פידבק מהמצערת כמו מה שאנחנו מכירים ממנוע חסר התחשבות, זולל בנזין-ומזהם. תוסיפו שאין בלימת מנוע ממשית, וכן זה נכון שאפשר לעבור מהפלאפון דרך אפליקציית זירו למצב CASTUM ולשנות פרמטרים הקשורים לבלימת המנוע ועוד כמה אפשרויות שגורמת לי סחרחורת.
ואין קלאץ'. פשוט אין. אין ידית, אין הפרדה, אין שילוב, אין שילוב חלקי – הלא הוא אלוהי השליטה ברזי הרכיבה של נישת הסופרמוטו – השילוב החלקי של ידית הקלאץ'. אז אין החלקות. ולא שחסר כוח או מומנט – יש בשפע במיוחד כאשר מדובר במוד הפתוח עם המומנט השופע. הוא פשוט לא נשלט ברזולוציות המוכרות לי.
אז ניסיתי ווילי. אך בעוד גרסת הדו"ש (FX) נעה בחן על המיתלים בעלי המהלך הארוך יותר ורך בחלקו, מאפשרים נידנוד יעיל בהעברות המשקל המוביל לוויליז' זמינים בהחלט – כאן בגרסת הסופרמוטו הזירו יציב ונוקשה על המיתלים ופשוט לא מעוניין לנתק את המגע בין הקדמי לקרקע. שויין. אז סטופי? יאללה! אבל ה- ABS התערב וחתך את הניסיונות.
ואם כבר ABS – הרי שהאחרון גם קצת התבלבל על המסלול הרטוב המשולב בפסי סימון לבנים באיזור הישורת ושיחרר לי את הבלמים בדיוק בשיא הבלימה לקראת פניית הייר-פין הדוקה. חירפתי את נפשי בניסיונות נוספים כדי לוודא האם הבילבול נובע ממני או ממנו – אבל זה ממנו. בשלב הזה כבר לא היה לי כוח או זמן אבל בעיקר חשק לבדוק האם ה- ABS ניתן לניתוק.
סיכום
הזירו סופרמוטו הוא לא באמת סופרמוטו. למעט המראה, שגם נכשל בעיניי בלהעביר את הסקסיות והקרביות המאפיינים את מאכלסי הנישה. אפשר לאמר שהקשר בין הדבר הזה לסופרמוטו הוא – זירו…
זה לא משנה את העובדה ששאר אופנועי זירו הם מעניינים מאוד בעיניי ויכולים להיות מוצלחים במיוחד לקהל הלקוחות הרלוונטי. אבל כאן בגרסת סופרמוטו נכתב שיק שאין לו כיסוי. ציפייה למשהו שפשוט לא מתקיים.
נשאר סתם אופנוע חשמלי מגניב.
וידאו: צילום – מוטי "ינוקא" גלברט; עריכה – תומר "כRובי" ברעם
הצהרות יבואן:
- טווח נסיעה משולב – 46 ק"מ
- מחיר ממוצע להטענה – 1.68 ש"ח
- זמן הטענה סטנדרטי- 4.2 שעות
- משקל עם 2 מצברים – 114 ק"ג
- גובה מושב – 836 מ"מ
- מומנט מקסימלי – 9.7 קג"מ
- כ"ס – 44 או 13 קו"ט
- מהירות מירבית 132 קמ"ש
- רשיון – A2 (עד 500 סמ"ק)
- ביטוח – קטגוריית עד 50 סמ"ק
- אחריות על כל מצבר – 5 שנים
- מחיר – 55,900 ש"ח
תודה על הכתבה! מקווה שתמשיכו לקטול את האופנועים החשמליים!
אני דווקא מאד נהניתי עם הFX בכוכב, והחזקתי קצב לא רע בכלל עם הסופרים האחרים אפילו עם צמיגי קוביות.
להחזיק קצב מהיר זה אכן הצד החזק שלו. כח לא חסר לו
CASTUM ?
באיזה שפה זה?
It depends on what you're looking for in a "SUPERMOTO". The category was conceived to provide a durable affordable crash resistant bike for racing. The ZERO FXS provides that in every measure. We've been at the track with an average rider on an FX with longer suspension and mid-range tires… Those at Kochav Yair can tell you, NO ONE COULD PASS US. This new model has shorter front forks, upgraded SHOWA suspension, custom JJuan brakes and Pirelli Diablo Rosso II tires. We also have a new high-temperature motor that achieves higher-efficiencies and will run longer and harder, not to mention the new batteries provide at least 15% more power. If a customized fully modded “Supermoto” bike costing over NIS 100,000 cannot beat a ZERO FX at the track, then at NIS 55,900 the ZERO FXS is the Supermoto bike to beat.
יצאתם לבחון אופנוע ונסעתם עד בית שאן, אבל להכנס שניה לאפליקציה ולשנות את מצב בלימת המנוע "גורמת לי סחרחורת".
בחנתם אופנוע סופרמוטו על מסלול עם ABS מופעל – מי מתחרה סופרמוטו עם ABS? אבל להרים שניה טלפון לסוכנות זירו שיגידו לכם להחזיק שני כפתורים למשך כמה שניות: "לא היה לי כוח או זמן אבל בעיקר חשק לבדוק האם ה- ABS ניתן לניתוק".
ולא, אני לא קשור לסוכנות. אבל לקחתי כמה זירואים לסיבוב התרשמות ואמרו לי שלקחתם אותם למבחן שבוע לפניי. חיכיתי בקוצר רוח לכתבה ו.. הכותב "אין לו כח" לכבות ABS כדי להגיד לקוראים שלו אם הבלמים שווים משהו. כמו ילד מתבגר עם Attitude.
אגב, רכבת עם eco mode?!
זה כמו לקחת KTM SMC690 מוגבל לרבע מצערת ו20 כ"ס למבחן מסלול.
לקח לי 200 מטר רכיבה להבין שאין לי מה לעשות בeco mode. אומנם לא בגשם ולא במסלול סופרמוטו צפוף, אבל אני גם לא כפיר לוין!
זירו FXS סטופי, ווילי ZERO FXS
https://www.youtube.com/watch?v=me4YAO3BgtM