מולטי טאלנט
רשמי רכיבה על דוקאטי מולטיסטראדה 2016, ואיך הפכה האבולוציה לרבולוציה
"אם אתה חושב שיש איזשהו קשר בין המולטיסטראדה הראשון למולטיסטראדה של היום אתה שיכור" – אומר לי אלי ברדה יבואן דוקאטי בעת שאנחנו עוברים על לוח השעונים של האופנוע הגדול שמצריך תואר ראשון בהנדסת מכונות, ואני מסביר לו את מהות וסיבת המבחן. "אין ביניהם שום קשר חוץ מהשם" – הוא פוסק.
וואלה…
עוד מעט נבדוק.
לשם ההתחלה – כי חייבים להתחיל מאיפשהו – תצורתו הבסיסית של האופנוע נשארה אותו דבר, כי שני האופנועים נועדו לעשות את אותו הדבר.
אבל הם עושים את זה בצורה אחרת לגמרי.
השינוי העמוק מתבטא מיד עם הנפת הרגל עליו. אם כשעלית על המולטי המקורי הרגשת שאתה עולה על כלי ספרטני, כמעט סופרמוטו על סטרואידים, צר באופן מפתיע למראה שלו – כמעט סינגל, משקף שנגמר לך מתחת לסנטר, ורכיבה עליו הביאה אותך מיד למחוזות חוליגניים מרגשים ומלהיבים ת׳ישבן, הרי שהמולטי הנוכחי הוא אופנוע הרבה יותר מיושב ונעים הליכות. הייתי אומר 'מנומס' אם לא היו לו בכל זאת 160 כח סוס. אתה עולה על אופנוע גדול ורחב שאתה יודע שהוא יכול לאכלס אותך, בת הזוג, הכלב ומגרפה, ולקחת אתכם למסע חוצה עולם. לא כל שכן כשאתה מבין שהמשקף גם מתכוונן, מעשה תיירן דו גלגלי.
בעצם, ההבדל העצום ביניהם מתחיל עוד טרם שהנפת עליו רגל. אין אפילו סוויץ' אלא מפתח כיס חכם שיודע לזהות שאתה ליד האופנוע. או אז בחר נא לך את מצב הרכיבה הרצוי לך מארבעה מצבי בסיס – שגם אותם אתה יכול להנדס אחר כך כרצונך מול שלל הבקרות, ואז הנע את מנוע הקסם. מיותר לציין שהמנוע עצמו שונה לחלוטין למרות התצורה הדוקאטיסטית הבסיסית.
ברדה נשאר אתי עוד שניה ואני בוחר במצב 'אורבן' המיועד לרכיבה עירונית. עולה על האופנוע, וההרגשה שונה לחלוטין מהמולטי של אז. אם אז עלית על אופנוע שהרגיש קצת כמו אופנוע דו"שי שעבר הסבה לסופרמוטו והרגשת שאתה קצת יושב על האופנוע, הרי שכאן אתה מתיישב בתוך תיירן נוח ומפנק עכוז.
כדי להמחיש את ההבדלים בין שני הדגמים הנושאים את אותו שם פרטי, ניקח קטע מהמבחן של אז, 12 שנה לאחור. קבלו:
"מצמד עם סיבוב הכידון ימינה לטובת ירידה מהמדרכה. האופנוע נענה לרוכב באופן מוחלט ונוסך ביטחון כבר משני המטרים הראשונים של תנועה. גז ראשון. וווווווווווווווווווווווווו. מה ווילי?! איזה ווילי פתאום?! למה? מאיפה? אני מגיע לרמזור הראשון של צומת דרך פ"ת המסגר. ירוק. שוב שילוב לראשון. לא מתאפק. סוגר גז ופותח חזק. הגלגל הקדמי רואה עננים וקצות השפתיים שלי לוחכות אוזניים. התנועה הבאה מובילה מהרמזור שמאלה חזרה לדרך פ"ת. ירוק. הגלגל הקדמי מרחף מעל פני הכביש עם הפתיחה הראשונית של הגז עד לפקודת ההיגוי שמשכיבה את האופנוע לשמאל. פרסה בשדרות יהודית, ירוק וגז שמאלה. המעבר להטיה כל כך מושלם, שהאופנוע יורד עד לרגלית אפילו עם רוכב פחדן כמוני, וזו בכלל הפעם הראשונה שאני משכיב אותו. פתיחה חזקה של הגז. הילוך שני. הגלגל האחורי מחליק אך לא חזק. האספלט באיזור הזה באיכות מעולה. בלימה חזקה לימינה לרח' חשמונאים. הטיה. גז. ווילי. בלימה. רמזור. ווילי. רמזור. פניה. כביש חלק. החלקהההההההההה…… ואנחנו רק ב- 10 הדקות הראשונות של רכיבה על המולטי…"
השינוי הגדול ביותר בין שני הדגמים הוא בדיוק זה. אם הדגם הראשון עודד אותך לרכיבה כמעט חוליגנית בתוך העיר כמו אופנוע סופרמוטו, הרי שהדגם החדש מסתכל על הדברים אחרת לגמרי. שב לך על הכורסא הנוחה, הפעל לך בחורף את מחממי הידיים בדרגת החום הנוחה לך, וסע לך מעדנות בין נקודה א' ל-ב' בנוחות מושלמת כמעט. הרצח בעיניים של הדגם המקורי אבד לו עם המעבר לפוליטיקלי קורקט איטלקי ונקבר קבורת חמור. וגם אם בכל זאת למשל החלטת לקחת את האופנוע הגדול למשחקי תפוס-את-הזנב כפי שעשיתי איפשהו באחד הכבישים המפותלים אליהם נשא אותי דניאל פטרי ("מיצו") על המולטי הפרטי שלו (""הכל בסדר עם האחיזה? מאחורה נראה כאילו אתה מאבד את האחורי") אתה מרגיש איך הבקרות מתערבות בשלב מסוים וההחלקות מוגבלות על ידן. טוב או לא? כל אחד וטעמו הוא. אלה בדיוק המערכות שהופכות באופן מלאכותי הרבה רוכבים לרוכבים טובים בהרבה ממה שהם באמת. יש מי שיתפעל מזה, יש מי שדווקא יעדיף שיתערבו לו קצת פחות. מה שאפשר היום לעשות אם משחקים במחשב של האופנוע… עניין של טעם.
אבל הבסיס הספורטיבי של שני אופנועים נשאר איתן, בעיקר באותם כבישים מפותלים. גם הדגם המקורי, ואני שמח לבשר שגם הדגם הנוכחי, מצטיינים בכבישים מפותלים בגלל אותם אלמנטים בדיוק: תנוחת רכיבה נייטרלית, שילדה בת זונה, היגוי מדויק ומתלים מעולים. רק שכמובן שבדגם החדש הכל טוב עשרות מונים. למעשה, שני האופנועים, למרות הצטיינותם בתחום הזה, לא ברי השוואה כלל וכלל. כבר לא מדובר באבולוציה של הדגם, אלא רבולוציה רבתי. החל מהטכנולוגיה של המתלים האקטיביים של הדגם החדש לעומת ה"סתם" מזלג הפוך בדגם היוצא, וכלה בשילדה האדירה של האופנוע החדש. ואני בכוונה עדיין לא מדבר על הבלמים…
אז הנה הצהרה: הבלימה על המולטי החדש היתה הבלימה הטובה ביותר שבלמתי על אופנוע כלשהו אי פעם. ולמה אני אומר "הבלימה הטובה ביותר" ולא "הבלמים הטובים ביותר"? אוה. כי את הבלימה המצטיינת אני לא מייחס דווקא לבלמים – המעולים כשלעצמם של האופנוע, אלא לשיתוף הפעולה של הבלמים עם הבולמים האקטיביים שמגיבים לעוצמת הלחיצה והופכים את חוויית הבלימה – נקודה רגישה אצלי – לחוויה חדשה ומפתיעה לגמרי. הביקורת היחידה שהיתה לי אליו ברכיבה ספורטיבית מהירה, היא שבכביש משובש ובהטיה מכובדת נאלצתי להוריד גז כי הרגשתי שאני על סף איבוד אחיזה. בעיקר כנראה בגלל אורכם של המתלים ארוכי המהלך. מיצו מצידו באותם תנאים לא הוריד גז, וסמך על המתלה הקדמי שיעשה את העבודה. ואם כבר מדברים על כגון שכאלו, הרי שהרגש שמתקבל מהפרונט אל הידיים הוא מסוג 'ללקק את האצבעות'. מכל חלק שלו. מהצמיג ועד ראש ההיגוי.
אבל אני חושב שנקודת הדמיון החזקה ביותר בין שני הדגמים היא הוורסטיליות של הדגם הזה. אופנוע שיודע לעשות ה-כ-ל על הכביש וברמה גבוהה מאד. אם פעם אמרנו על כל אופנוע שיודע לעשות כמה דברים שזה בעצם אופנוע שעושה כל דבר גרוע ולא יודע לעשות טוב שום דבר, הרי שבא המולטיסטראדה, גם הקודם, ובטח ובטח החדש, והראו שיש אופנוע שיודע לעשות כמה דברים, ואת כולם קרוב לטופ של אותו התחום – וברשותכם נתייחס מעתה רק לדגם הנוכחי. בא לכם לצאת לרכיבה ארוכה של סבבה עם מועדון האופנועים הישראלי ב-100 קמ"ש ולהסתכל על הנוף? קשה לי לחשוב על אופנוע שיכול לעשות את זה טוב יותר. רוצים לרכב לטיול ארוך לבד או בזוג ואתם לא זקנים מספיק לגולדווינג ודומיו? יש לכם כאן אופנוע כמעט מושלם לזה. רוצים אופנוע יומיומי? אחלה, רק קחו בחשבון שמדי פעם הרוחב שלו יתקע אתכם בפקק צפוף במיוחד. רוצים רכיבה ספורטיבית בקצב מהיר מאד? אין הרבה שטובים ממנו לכך על הכביש הציבורי, ובכבישים מפותלים בהם אי אפשר לבטא את כל כח המנוע, סביר להניח שהוא יתן בראש לכל אופנוע ספורטיבי. פשוט כי גם הוא אופנוע ספורטיבי. ג-ם אופנוע ספורטיבי. תענוג.
אז הם דומים או לא?
כאמור, כן ולא. שניהם מיועדים לאותה מטרה: אופנוע רב גוני שיודע לעשות על הכביש הציבורי הכל וברמה גבוהה מאד, אבל המשקל שנתנו המהנדסים לכל אחד מהמרכיבים שבונים את הדגם, שונה בין שניהם. למשל סעיף התיור ותנוחת הישיבה ומיגון הרוח בהם מצטיין הדגם הנוכחי – גם אל מול אופנועים שתיור הוא משימתם העיקרית, על חשבון הרצח בעיניים וה"פאן פאן פאן" של דגם המקור. לא מדובר כאן באבולוציה; אלא בשינוי תפיסתי. לא של מהותו וייעודו של האופנוע, בזה שני הדגמים זהים, השינוי הוא בפילוסופיה של ה"איך". איך האופנוע אמור לעשות את הדברים הללו. באיזו צורה ובאיזו דרך, וכמה משקל נתנו לכל אחד מהמרכיבים כשתכננו ובנו אותו.
מצד שני, יכול להיות שהמולטי החדש גם לא אמור להיות כמו הישן שהרי מאז כבר נולד גם ההיפרמוטארד, וכנראה שהמולטי הבראשיתי פשוט התפצל לשני אופנועים. מה שנראה לי הכי הגיוני. כי הרי לא יכול להיות ששני אופנועים הנושאים את אותו השם יכולים להיות כל כך שונים זה מזה. והנה לכם ההבדל כולו: אם למולטי הראשון קראתי בזמנו "אופנוע הפאן המושלם", אבל עם חסרונות בתחום התיור ובחלק מתחומי השימושיות, הרי שהמולטי החדש הוא אופנוע הכלבו המושלם, אבל בלי ה"נשיכה" הזו של אופנוע המספק פאן בלתי רצוני כמעט כמו בדרך הראשון.
אז צדק ברדה?
כן. הדרך שבה שני האופנועים מבצעים את אותן הדברים, הופך אותם להיות שני אופנועים שונים בתכלית.
זה מה שקורה לדוקאטי /שאיטלקייה וגרמני מתאחדים..
בישראל הבעיה עם דוקאטי זה לא היצרן אלא היבואן. לא המכונה אלא השירות. ומי שכבר נפל בעבר לבור הזה יודע על מה אני מדבר.
קוראים לזה מוליך (או בה ייב)
או שיערות חשמליות נעות על הזובי (שזה שיניים) בקצב ה DC של טריפל איי
דפקא מעניין לנסות איזו Tay שמתאימה את שילדת המסבך האדומה שלה על בולמיה למצב הרוח שלך
https://cnet1.cbsistatic.com/hub/i/r/2016/03/30/af932a30-4655-4826-b37b-dab0042bf94d/resize/570xauto/9f1db7affd36d4961bcc1b1c5ff0d33a/tay-picture.jpg
קסדוני, הכל תקין?!
תוצאה של שתיית בירה כשרה לפסח. אתה לא חייב לפרסם את כ ל מה שאני כותב, אתה יודע.
אני לא מבין בדוקאטי. אבל אני כן כמה למכונות פשוטות ואמינות.
המקסימום שאני יכל/רוצה/מוכן להתקדם אליו זו הזרקת דלק. ואולי לו"ש דיג'
פעם הייתי מובר (הובלות).
שאלו אותי לא פעם – "תגיד, זה בטח מפרך להרים כל היום משאות"
הייתי עונה – "מקרר. תרים אותו שלוש שעות – לא ישנה את המשקל שלו. הוא לא יתהפך עליך משום מקום כמו שאנשים עושים"
(אני לא סגור על האלגוריה לדוקאטי. תן לישון על זה עוד לילה)