MotoGP: תנו להם בכנפיים!
אז מה עושים כשמבינים שבגלל חוקים חדשים והטבות פיתוח שהוגבלו יישאר בכיס התקציב עוד הרבה מאוד כסף? – מוצאים משהו חדש להשקיע בו.
בשנים אחרונות אחת מהמטרות שדורנה והפדרציה שמו לעצמם הייתה לייעל וחסוך בהוצאות ליצרנים ולקבוצות. אז חוקים שונו והגבלות פיתוח נכנסו לתוקף (מערכת אלקטרונית משולבת, מספר המנועים הוגבל ויצאה החלטה משותפת ששום חוק הנחיות טכניות חדש לא יוכרז עד עונת 2021, בכדי להימנע מפיתוח נוסף. רוב היצרנים שמחו לשמור עוד קצת כסף בצד כשרובם משקיעים אותו בחוזים, קידום, השקעה בדור העתיד (החוזה של ימאהה עם בית הספר לרכיבה של ולנטינו רוסי) ואילו דוקאטי, החליטו להמר ולהשקיע אותו בפיתוח הכנפונים.
למה הימור? דוקאטי ידעו מהרגע הראשון שאם הם יצליחו לעשות עבודה טובה לפני כולם, לכולם תהיה בעיה עם זה. פיתוח כנפונים לאופנועים שלא כמו לרכבים הוא פיתוח מאד מסובך. הגורמים המשתנים מבחינת זוויות האופנוע רבות ומגוונות שלא כמו ברכבים שנמצאים עם 4 הצמיגים צמודים לקרקע באותה הזווית. בשביל לבחון את הכנפונים דוקאטי בנו מנהרת אוויר מיוחדת בהשקעה של 5 מיליון אירו שתעזור להם בניתוח הנתונים ועיצוב של חתיכות פיברגלאס מושלמות לאופנועים האיטלקים לכל מסלול בסבב המוטו ג'יפי.
למה בכלל צריך את הכנפונים? – אחת מתופעות הלואי של המערכת האלקטרונית המשותפת הוא הקושי בהשתלטות על ווילי ביציאה מפניות במהלך המרוצים והאימונים, דבר שמאלץ את הרוכבים לפתוח גז בצניעות לעומת העונות הקודמות. המטרה הברורה של הכנפונים היא לספק כוח המתנגד להתרוממות הגלגל קדמי ולמתן את אובדן השליטה שהיא גורמת. את הכנפונים הראשונים אגב, ראינו כבר ב-2009 על אופנוע הדוקאטי של קרלוס צ'קה, גירסה מעודנת כבר הופיעה ב-2011 על האופנועים של קייסי סטונר וניקי היידן, אך רק ב-2015 התחלנו לראות גירסה הקרובה לעכשווית.
האם זה עבד? – הצהרות ברורות מרוכבי דוקאטי היה קשה לקבל. במרבית הפעמים הם נמנעו מלהרחיב וסיפקו תשובות לא ברורות בכדי שלא לעורר אנטגוניזם. גם לרוכבי הונדה וימאהה לא היו בתחילה תשובות ברורות על תרומת הכנפונים אך עם הזמן צלילים וקולות מהפאדוק אמרו שהכנפונים חותכים כל הקפה בעשירית ויותר מזה, מסייעות לרוכבים במאבק על האחיזה ולאורך הקפות רבות הרכיבה פחות מעייפת ודורשנית .
את התלונות ציפו בדוקאטי לקבל משאר היצרנים, אך התלונות הראשונות היו דווקא מרוכבים שלהם במהלך פגישות הבטיחות הנערכות בכל יום שישי לפני המרוץ. הראשונים שהשמיעו קולם היו הבריטים בראדלי סמית וקאל קראצ'לו. סמית הביע חששות כבר מהניסוי כלים הראשון של דוקאטי עם הכנפונים. "כשאתה רוכב במהירות של 350 קמ"ש והאופנוע מתחיל לרעוד ואין בלמים קידמיים, זה מפחיד. גז פתוח, הילוך שישי ואין בלמים כי האופנוע מתנענע לו – לדעתי זו בעיית בטיחות."
הבעייה של סמית, שהוא אינו ולנטינו רוסי, או חורחה לורנסו או מארק מארקז וקולו נשמע כלחישה, אך עם הזמן עוד ועוד רוכבים החלו להביע את חששותיהם מההשלכות של מערבולות האוויר והחשש מפגיעה מהכנפון עצמו בעת מגע או התרסקות.
ביש המזל של דוקאטי היה גם שאנדראה איאנונה, בזינוק לא זהיר בארגנטינה, נכנס בדני פדרוסה ובמארק מארקז (כניסה שתועדה היטב) גרם לשבירת המצלמה האחורית של מארקז וגם פגע לו בגב. בעקבות ההתרסקות הרוכב האיטלקי המשיך את המרוץ עם כנפון אחד פחות משתוכנן.
לפי החוק שעודכן רק מרוץ אחד לפני, על הכנפונים להינתק ולא להישבר מן האופנוע ועל הכנפון לא לבלוט מעבר לנקודת הפרינג הרחבה ביותר של האופנוע. דוקאטי לא עברו על החוקים אך ההמולה לא שכחה.
בסוף השבוע שלאחר מכן, בחרז', נראו מארקז ואיאנונה מדברים על התקרית. מארקז ניפנף את ההתרחשות כלא רצינית ואמר שהוא אפילו לא הרגיש את הכנפון. מספר שבועות עברו והטון שלו השתנה, ואת אותה התקרית בארגרנטינה תיאר כמסוכנת. בשלב זה היה ברור שהונדה ביקשו שיעביר ביקורת ושיש להם מטרה להוציא איסור על שימוש בכנפונים.
בתחילה הוכנס איסור שימוש מיידי במוטו2, כי בקטגורייה הזו אף קבוצה לא פיתחה את האלמנט, בעוד במוטו3 מהינדרה כבר הוסיפו כנפונים לאופנועים שלהם ולכן הוחלט שהאיסור לשימוש ייכנס לתוקף רק מ-2017, אך היצרן ההודי הודיע שהוא החליט להפסיק להשתמש בהם והאיסור הפך למיידי.
בקטגוריית המוטו ג'יפי הדיונים נמשכו. כאמור ע"פ החוק אין לשנות את החוק עד 2021 ולכן אסור להכניס הגבלים אלא אם כן מדובר בבטיחות. את מערבולות האוויר לא ניתן להוכיח ללא ניסויים רבים וזו בעיקר תחושת רוכב לפי דברי דורנה. לגבי בטיחות הכנפון עצמו ואופן השבירה שלו, לטענת דוקאטי הם הוכיחו שאינו מסוכן.
אך הרוכבים המשיכו להעביר ביקורת כשדני פדרוסה ואליס אספרגארו מצטרפים למאבק, ולנטינו נשאר על הגדר וחורחה לורנסו שומר על זכות השתיקה (שתיקה מובנת, הלוא הוא עובר לדוקאטי ב-2017).
במוג'לו, בשיחה עם מייק ווב, מי שעומד בראש הנהלת המרוצים, הוא סיפר לי שהוא מחכה להמלצת איגוד היצרנים (הונדה, ימאהה, דוקאטי, סוזוקי. היצרניות אפרילייה וק.ט.מ בסטטוס 'ללא קול מכריע' עד העונה הבאה) לגבי עתיד הכנפונים ושהדד ליין שלהם להגשת הצעה משותפת הוא המרוץ בברצלונה, שבועיים אח"כ. הצעה משותפת משמעה הסכמה של כל היצרנים והלא זה ברור שדוקאטי לא יסכימו להגבלות נוספות.
התקווה של דוקאטי הייתה דווקא פיצוץ המנועים של ימאהה. במידה וימאהה היו מבקשים אישור לפתוח את המנועים, דוקאטי היו יכולים להטיל ווטו ובכך להגיע להסכם שותפות עם ימאהה ולעצור את המהלכים הפולטיים לחיתוך הכנפיים. אך ימאהה הסתדרו ודוקאטי נשארו לבד במערכה למרות שכעת יש לכל היצרנים כנפונים. לדברי ג'יג'י דלאנייה, ראש פיתוח אופנועי המרוץ ומי שעמד מאחורי הרעיון, זה היה מהלך משותף של היפנים, מהלך שצלח כי הסכמה לא הייתה ודורנה שלא קיבלו המלצה בברצלונה וגם לא באסן אחרי ארכה, הודיעו על איסור שימוש מתחילת עונת 2017.
בישיבה שנערכה בהולנד של נציבות המרוצים בנוכחות, דורנה, הפדרציה, איגוד היצרנים ואיגוד הקבוצות הוחלט פה אחד לאסור שימוש בכנפונים עקב בעייה בטיחותית.
אבל אם יש חשש בטיחותי – למה רק מ-2017 ולא במיידי? פוליטיקה, כבר ציינו?
רוב הפאדוק נשמע מרוצה למעט כמובן רוכבי וראשי קבוצת דוקאטי. כשהם מציינים שלמרות שזו אינה הפתעה – הם מצרים על ההחלטה השגוייה לטענתם כשהם מעלים אנקדוטה מעניינת: המוטו ג'יפי היא האליפות בחוד החנית, זה הפיתוח והקידמה וכנפונים הם חלק מהעתיד.
אז איפה ישקיעו דוקאטי את הכסף שישאר להם עכשיו בכיס? לא ברור עדיין. לפי ספר החוקים ערעור על החלטת הנציבות לא בא בחשבון, אך במוחו של ג'יג'י משהו כבר לבטח נרקם. פיתוחים כאלו יכולים לעבור בשלום לפעמים. מישהו זוכר מה שקרה כשהונדה הציגו את הגיר הרציף בפעם הראשונה?
נכון שלא?!
תמי, כתבה מצוינת, ברורה והמידע מועבר באופן רהוט.
מצא חן בעיניי הסיום עם הרמז לכתבה הבאה.
יפה מאוד.
האמת אם לא היו מגזימים אולי זה היה עובר אבל הדוקאטי כבר לא נראה כמו אופנוע אלה דאמבו הפיל האדום וזה כבר מקלקל יותר מידי , זה גם לא חוד החנית כי בכביש אין הגבלת אלקטרוניקה שהיא פיתרון הרבה יותר מוצלח מדאמבו ולכן אין טעם לפתח משהו שלא צריכים , בקיצור ביי ביי כנפונים ולא להתראות .
לא הבנתי.
זה סוג של ספוילר קדמי שמצמיד את הפרונט לרצפה נכון? (מניעת ווילי)
אז איך ב350 מאבדים את הבלם הקדמי? זה 350 בהטיה?
סמית התכוון שהכנפונים של האופנוע שלפניו יוצרים לו מערבולות שמנדנדות את הפרונט ומקשות על הבלימה
זה קצת ליים לומר שזה שלפניך הפסיק לשבור בשבילך את הרוח וליצור גרר ששואב אותך אליו.
אבל אני מה אני מבין.