MotoGP: הפן האנושי של הצמיגים

בשני הסבבים האחרונים של המוטו ג'יפי, אוסטריה וצ'כיה, לא רק שקיבלנו שני מצטרפים חדשים לקבוצה הנבחרת של מנצחי מרוצים, גם קיבלנו הסתכלות מעניינת לתוך הפן הצמיגי של העניינים. גם אנדראה איאנונה שניצח באוסטריה וגם קאל קראצ'לו שניצח בברנו בחרו בתרכובות צמיגים שונות מרוב המתחרים על המסלול.

קראצ'לו בוחר את הצמיג הנכון ומנצח בברנו

קראצ'לו בוחר את הצמיג הנכון ומנצח בברנו

איאנונה על הדוקאטי בחר בתרכובת הרכה יותר, קדמית ואחורית (מתוך 3 אופציות לצמיג האחורי ו2 לקדמי) והיה לרוכב היחיד שזינק עם התרכובת הזו (איאנונה יש לציין גם בחר במיפוי שונה משל שאר הרוכבים כשביחד עם קבוצתו שינה את עיתוי כמות שחרור הדלק למנוע, כך שיותר דלק יסופק במחצית השנייה של המרוץ ולא בתחילתו כבדר"כ). במקרה של המרוץ הזה, ניקולה גוברט ממישלין המליץ ערב המרוץ לכל רוכבי דוקאטי לצאת עם הצמיג הרך, לעומת המלצתו לרוכבי הימאהה וההונדה לצאת עם הקשה. בבוקר המרוץ האופציה המומלצת השתנתה לקשה גם לרוכבי הדוקאטי בגלל תנאי מזג האוויר שהשתנו.

בברנו צ'כיה, שינויי מזג האוויר היו יותר דרמטיים בין המקצים המקדימים למרוץ והובילו לבלאגן על הגריד רגע לפני הזינוק. מרוץ גשום לראשונה במסלול ב-47 הביקורים של האליפות כחלק מהסבב וצמיגים לא מוכרים הובילו לשינויים של הרגע האחרון אצל רבים מהרוכבים. מישלין המליצו על תרכובת הגשם הקשה, תרכובת שחלק מהרוכבים אפילו לא הספיק לבחון. מארק מארקז סיפר אחרי המרוץ שאיש צוות המישלין שלו המליץ אך מארקז החליט לוותר על ההמלצה כשהוא מהמר על הצמיגים הרכים בתקווה שאו שיתחיל הגשם מחדש או שיתייבש המסלול וכולם יכנסו להחליף אופנועים ואז יחזור עם הצמיגי סליקס לסיים את המרוץ.

ולנטינו רוסי הקשיב להמלצה ובחר ללכת עם צמיג קדמי רך ואחורי קשה (הצמיג הרך מיועד למסלול מאד רטוב לעומת הצמיג הקשה שיכול לעמוד בהקפות גם על מסלול מתייבש ופחות מים עומדים). כמוהו גם בן קבוצתו חורחה לורנסו. לוריס באז רוכב קבוצת הלווין של דוקאטי, אווינטייה, גם הלך על הצמיגים הקשים אך השיקול שלו הוא גודלו הפיזי; באז הוא אחד הרוכבים (סקוט רדינג היה השני) שהובילו לעדכון בסיס הצמיגים עקב התפרקותם בטסטים טרום עונה. באז המיתמר לגובה של 1.91 ושוקל 79 ק"ג (ולנטינו למשל שוקל 65 ק"ג וגובהו 1.82) גומר את התרכובות הרכות מהר מדי בגלל המשקל והלחץ שהוא מפעיל בבלימה על החלק הקדמי של האופנוע.

בשני המקרים הללו בחירה אמיצה של הרוכבים סייעה להם להיכנס לספרי ההיסטוריה, ההיסטוריה הייתה יכולה להיות לגמרי אחרת אם ולנטינו היה הולך עד הסוף עם ההמלצה, או אם מארקז היה בוחר אחרת.

Race Tyre selection sheet - Austria

בחירת הצמיגים הפרטית של כל רוכב במרוץ באוסטריה 14.8.16

חברי הצוות של מישלין מפוזרים בין הקבוצות. לכל 4-5 רוכבים מאותו היצרן יש איש צוות משותף שעובד עם הרוכבים, עם הקבוצה, עם המפעל, ומסייע להם לעשות את ההתאמות של האופנועים לתרכובות, פיזור המשקל והסטינג של האופנוע,  וממליץ על התרכובת המתאימה ביותר למקצים השונים. נציג מישלין הופך להיות חלק מן הקבוצה ואיש סוד של הרוכבים. זהו קשר של אמון והרוכבים מסתמכים על הניסיון הרב והידע של טכנאי הצמיגים. אלו מערכות יחסים שנבנות ומישלין עוד לא סיימו אפילו את העונה הראשונה. האם לאספקט הזה הייתה השפעה על הבחירות של הרוכבים?

בעונות הקודמות אנשי ברידג'סטון השפיעו רבות על התנהלות האליפות. טכנאי הצמיגים של חורחה לורנסו קיבל ממנו קרדיט על כתר האליפות של עונת 2015 מאחר והוא היה זה שהצביע על בעיה שהייתה לספרדי עם המתלים של אוהלינס. שינוי קל הוביל לעמידות טובה יותר של הצמיגים ולאחיזה שאפשרה ללורנסו לרכב לאליפות עולם נוספת. ולנטינו רוסי בסוף העונה הקודמת נפרד בהתרגשות מפיט שסייע לו רבות לאורך השנים כנציג יצרן הצמיגים. פיט הפך לחבר קרוב לדוקטור כשהאחרון שולח לו הודעות ושאלות לגבי הצמיגים גם בשעות הלילה מהקרוון ערב המרוץ.

kolazאנשי הצוות של מישלין צוותו לקבוצות והרוכבים השונים רק בטסט שנערך במלזיה לפני העונה. בסבב הראשון של העונה בקטאר עוד נעשו החלפות בין אנשי הצוות בכדי להתאים עד כמה שניתן בין אופיים שונים של הנפשות הפועלות בפאדוק. חברי הקבוצות, מנהלי הקבוצות וחלק מן הרוכבים הוותיקים הכירו מראש את טכנאי מישלין מהתקופה בה לא היה חוק היצרן הבודד, אך זה היה לפני שנים רבות (2009) והרבה דלק זרם שם מאז.

אז היתה או לא היתה השפעה לפן האישי? האם ולנטינו היה בוחר אחרת אם פיט היה זה שממליץ? הלא ולנטינו הוא זה שיושב על האופנוע ופיט 'רק' רואה נתונים ושומע את הרוכב. קשה לענות על זה. בשיחה אוף דה רקורד השבוע עם מישהו שעבד עם ברידג'סטון עד העונה הנוכחית, הוא הזכיר לי שיצרן הצמיגים רק ממליץ, לא מחליט. אצלם היו מקרים בעבר שרוכבים לא הלכו עם ההמלצות של הטכנאים ולצערו או שמחתו של יצרן הצמיגים הם בדר"כ צדקו בהמלצות שלהם.

עוד הוסיף כי יתכן שיש השפעה לגורם האנושי. בעונה הראשונה עוד לומדים איך לעבוד יחד, כל מסלול הוא נסיון חדש, וזה רק טבעי במערכת יחסים חדשה. אח"כ הוא גם החמיא לעבודה הטובה שמישלין עושים. "זה לא קל לייצר צמיגי מוטו ג'יפי. יש להם לפעמים בעיות אך בשביל העונה הראשונה הם טובים והם רק ישתפרו".

פיירו

אז מה מישלין בעצמם חושבים על זה?

הפניתי את התהייה הזו לפיירו טראמאסו, מנהל קבוצת שני צמיגים – מוטורספורט. פיירו אחראי על כל הצד הניהולי ועובד לצידו של ניקולה גוברט, המנהל הטכני של פיתוח צמיגי המירוץ של מישלין. כמובן שניצלתי את ההזדמנות לשאול את פיירו עוד כמה שאלות…

במרוץ באוסטריה ראינו שחלק מצוות מישלין המליץ לצאת למרוץ עם הצמיגים הרכים אבל רובם הגדול של הרוכבים בחר בצמיגים הקשים. במרוץ בברנו לפי מה שאני מבינה צוות מישלין המליץ לרוכבים לצאת עם תרכובת הגשם הקשה ורק מעטים מן הרוכבים בחרו בה. אתה תוהה מדוע רוכבים לא הולכים יותר אחרי ההמלצות שלכם?

אנחנו לא ממליצים לרוכבים עם אילו צמיגים לצאת למירוץ, אלא רק מייעצים. ההחלטה הסופית נמצאת אצלם ובקבוצות שלהם. אם יש לנו דעות חזקות לגבי תרכובת מסוימת שהיא תהיה זו שתתאים למסלול ספציפי או לתנאים הקיימים אנחנו נשוחח עימם ונציג בפניהם את השיקולים והסיבות שלנו, אך ההחלטה הסופית תמיד שלהם. באוסטריה ביום המרוץ, האמנו בתרכובת הקשה וזו התרכובת שרוב הרוכבים יצאו עימה למעט אנדראה איאנונה שהפגין אומץ רב בהחלטה שלו, החלטה שהשתלמה מאד עבורו כשהוא רכב לנצחון.

אתה חושב שזה שרוכבים מקשיבים לכם קצת פחות כי זו העונה הראשונה של מישלין חזרה בפאדוק?

לאו דווקא. כמו שציינתי, לקבוצות תמיד יש את המילה האחרונה וזה היה כך גם עם ספקי הצמיגים הקודמים, ההחלטה שלהם היא הסופית. למה שכנראה כן יש משקל זה שזו העונה הראשונה שלנו חזרה ולחלק מהרוכבים לא היתה ממש הזדמנות לבחון את כל תרכובות הצמיגים בכל תנאי מזג האויר השונים, אז אנחנו עדיין אוספים אינפורמציה, בייחוד עם התרכובות לגשם. ככל שנאסוף יותר אינפורמציה על התרכובות השונות של צמיגי הגשם, וככל שנבחן אותם יותר, כך לכולם יהיו יותר כלים לעשות את ההחלטה המושכלת.

 כיצד אנשי הצוות שלכם מסתדרים עם הקבוצות והרוכבים? להשתלב בקבוצה ולזכות באמונו של רוכב לא נשמע לי תהליך פשוט

4הרבה מאנשי הצוות שלנו עבדו עם הקבוצות בעבר ויש לנו שפע רב של נסיון. שמנו לב ששלב ההטמעות בקבוצה עבר באופן חלק וכל הטכנאים שלנו מצאו את מקומם כחלק מן הקבוצות שעימם הם עובדים. זה חשוב עבר מישלין לפתח מערכת יחסים חזקה ויציבה עם כל אחת מהקבוצות ולכן אנחנו מודעים לחשיבות לכך שכל נציג שלנו מסתדר עם כל הרוכבים וחברי הקבוצות עימם הם עובדים ואנחנו מוודאים שאנחנו מצוותים את האישיות המתאימה לכל מוסך ומוסך.

 העונה ראינו כבר 6 מנצחים שונים, רק לפני 10 עונות ראינו יותר מזה, אתה סבור שהחלפת ספק הצמיגים הייתה השפעה על הגיוון הזה שקיבלנו?

מספר המנצחים הרב קרה בגלל גורמים רבים ושונים. היו לנו 3 רוכבים שניצחו במרוצים רבים, ולנטינו רוסי, מארק מרקז וחורחה לורנסו אך בתנאי הגשם במסלול אסן ומסלול ברנו ראינו שני רוכבים שצלחו את התנאים מצויין וזה העניק את גביע הנצחון הראשון לג'ק מילר וקאל קראצ'לו. לגבי אנדרה איאנונה, הוא נראה מצויין לאורך כל העונה ונצחון ראשון שלו היה רק עניין של זמן. יש לנו גם מספר רוכבים שיכולים עדיין לנצח מרוצים כמו אנדראה דוביציוזו, דני פדרוסה ומאווריק ויניאליס. לדעתי מספר המנצחים מצביע עד כמה חזקה וטובה הכיתה הזו של רוכבי המוטו ג'יפי כי היא מוציאה ממנה כל כך הרבה מנצחים וזה נפלא בשביל הספורט. אנחנו משקיעים המון מאמץ לוודא שהצמיגים מתאימים לכל הרוכבים, לכל אופי הרכיבה, לכל המסלולים השונים והאופנועים השונים כך שיהיו לכולם את אותם הקלפים. זה עניין גם של איזה רוכב עשה שימוש נכון והטוב ביותר בצמיגים ולזה לדעתי, יש את הכי הרבה השפעה על התוצאה.

עברה מעל למחצית העונה, אתה מרוצה מהפיתוח וההתקדמות שכם עד עתה?

ללא ספק נתקלנו בכמה בעיות ואתגרים בתחילת העונה, אך פעלנו בזריזות ועשינו את התיקונים הנכונים. אנחנו די מרוצים מהמצב כרגע אך כל הזמן שואפים לעוד ולשיפור נוסף. לעולם לא נגיע למצב שבו נאמר לעצמינו "כן, זה הצמיג" ונעצור שם. אנחנו נמשיך בפיתוח ובעיצוב של תרכובות ושל צמיגים חדשים וטובים יותר. בטסט האחרון בברנו עבדנו על התרכובות ובסיסי הצמיגים שנשתמש בהם בעונת 2017. אנחנו כבר די קרובים להצגת פיתוחים חדשים לעונה הבאה.

ראינו עד עתה רק שני מסלולים בהם נשבר שיא המסלול. יש מסלולים בהם אתה צופה שישברו שיאים עד סוף העונה?

זמני הקפות זו לא המטרה ששמנו לעצמנו בראש החשיבות לעונה הראשונה שלנו. עמידות הצמיג ובטיחות רוכב אלה הגורמים אליהם אנחנו מתייחסים בעיקר. אם ישנם גם שיפורי שיאים, אנחנו מקבלים אותם בברכה. לתוצאות שאנחנו רואים על המסלול יש גם השפעה מסחרית ואנחנו מפתחים את צמיגי המרוצים גם לכביש וזו הייתה אחת הסיבות שלחצנו לעבור לצמיגי 17 אינץ, כמו המידה המקובלת בשוק וכך אנחנו יכולים להשתמש באינפורמציה שצברנו בשביל הלקוח בבית שיכול לרכוש את הצמיגים שלנו לשימוש בכביש. כמובן שלמערכת האלקטרונית הייתה גם השפעה על תפקוד האופנועים והקבוצות עדיין למדות את המערכת הזו כל הזמן ואנחנו לא יכולים להשוואות את התפקוד של הצמיגים עם המערכות האלקטרוניות שהיו עד העונה הקודמת אז קשה לי להגיע למסקנה ברורה.

מבלי לציין שמות, אתה מופתע מחלק מהרוכבים שמסתדרים מצויין עם הצמיגים לעומת אלו שממש לא?

זה לא פייר לבקש ממני, ממישלין, להביע דעה על ההופעה של רוכבים עם הצמיגים שלנו. אנחנו יצרני צמיגים שמייצרים עבור כולם, שיתאימו לכל הרוכבים, הסטייל שלהם, מסלול ואופנוע, אז אנחנו נותנים לכולם את אותם הכלים והתוצאה תלויה בהם ובקבוצות שלהם ועד כמה הם מצליחים להוציא ממה שהם קיבלו.

1

2 תגובות לMotoGP: הפן האנושי של הצמיגים

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) // 02/09/2016 um 10:46 // הגב

    אחלה כתבה!מלמדת הרבה

  2. יופי של כתבה. כיף לקבל אינסייד דיטיילס ומעיתונאי מקומי
    כל הכבוד

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם