MotoGP: אסון בקטלוניה: לואיס סאלום נהרג
לואיס סאלום, רוכב קבוצת סאג בקטגוריית מוטו2, נהרג היום במהלך מקצה האימון השני במסלול קטלוניה.
סאלום המוכר בכינויו "מקסיקאנו" נכנס בעוצמה בכריות האוויר בפנייה 12 של המסלול הספרדי.
* * *
יום שישי במסלול קטלוניה החל כרגיל, קצת חם יותר אבל חוץ מזה כמו כל יום אחר. כל מקצי האימון התנהלו כרגיל, עם מספר בעיות טכניות ולא מעט התרסקויות בגלל האחיזה הלא טובה שיש במסלול הספרדי, החום רק מקשה עוד על הסטינג. אבל הכל השתנה במהלך מקצה הדירוג השני של הקטגורה האמצעית, כשעשרים וחמש דקות נותרו למקצה, הונף הדגל האדום.
המצלמה עברה בזריזות לפנייה מספר 12, מתחת לגרנד סטנד הענק של מועדון המעריצים של ולנטינו רוסי, שם כבר ניתן היה להבחין בוורוד הפוקסייה שביצבץ בין כריות העזרה הראשונה.
פנייה מספר 12 היא פנייה מהירה, רוכבי המוטו גיפי עושים אותה בכ-140 קמ"ש, רוכבי המוטו 2 בכ-110 קמ"ש, זו פנייה מהירה והמרחק לכריות האוויר המוצבות מתחת לגרנד סטנד אינו גדול. כניסה בכריות האוויר יכולה לקרות רק מרכיבה בקו ישר בתוך הפנייה.
התאונה לא נקלטה בעדשות המצלמות של דורנה ולא שודרה בעת המקצה, אך מצלמות האבטחה קלטו את שהתרחש. בתאונה נראה סאלום ממשיך בעוצמה לתוך הכרית. חבר של ולנטינו רוסי שהיה על הגרנד סטנד בעת התאונה תיאר את שהתרחש וולנטינו רוסי סיפר על כך במסיבת העיתונאים עוד בטרם נודע על מותו: "לואיס התרסק באופן תמוה. נראה לי שזה באשמת האופנוע. זה נראה היה שלא יכול היה לקחת את הפנייה, הוא המשיך ישר כאילו סבל מבעיה טכנית. נכון אין בפנייה הזו הרבה מרווח לטריבונות אבל זהו לא אופיין הרגיל של התאונות שם, ואז קו הבריחה מספיק דיו".
אבל זה לא הספיק כאמור וסאלום נפטר על שולחן הניתוחים. 3.6.16 שעה 16:55 זמן מקומי.
צוות העזרה הראשונה ניסה לייצב את מצבו, ההליקופטר הוכן והגיע למיקום אך עקב מצבו הקשה הוחלט להעבירו לבית החולים הקרוב באמבולנס.
קצת על לואיס
לואיס סאלום נולד במיורקה ב7 לאוגוסט 1991, בחור מאמין, עם משפחה אוהבת ותומכת, נחמד ומחייך מחוץ למסלול, דרמטי על המסלול ובעיקר מהיר. את הקריירה המקצועית החל כבר בגיל 8 במיני מוטו באליפות ספרד והתקדם ב2005 לאליפות ספרד ב125 סמ"ק שאותה ניצח פעמיים. הבכורה של סאלום באליפות העולם הייתה במרוץ בחרז' ב2009, פעם ראשונה על הפודיום חגג באסן, הולנד שתי עונות אח"כ.
הפריחה של סאלום הגיעה עם השינוי לקטגוריית המוטו 3 והמעבר ב-2012 ל-4 פעימות. את העונה סיים במקום השני באליפות העולם עם 8 פודיומים ושני נצחונות. קבוצת KTM של אקי איו החתימה אותו לעונת 2013 שבה ניצח לא פחות מ-7 פעמים והגיע למרוץ האחרון של העונה בקרב צמוד על האליפות עם מאווריק ויניאליס ואלקס רינס. בהקפה האחרונה התרסק "המקסיקאנו" ותם לו חלום האליפות.
הוא טיפס לקטגוריית האמצעית בעונת 2014 כשבן קבוצתו הוא לא אחר ממי שניצח אותו באליפות העולם מאווריק ויניאליס. השניים חברו לקבוצת המצויינת של פונס אך סאלום לא צלח כמו בן קבוצתו ודשדש במקומות הנמוכים. פונס נתן לסאלום הזדמנות נוספות אך בתום העונה הקודמת שוחרר משורותיה. את העונה הזו פתח בקבוצת סאג ועלה לפודיום כבר במרוץ הראשון של העונה, הפודיום הרביעי סה"כ במוטו2. את ההצלחה הסביר "אמא שלי אמרה לי ליהנות, וזה מה שעשיתי".
אמא שלו, מריה, היא דמות מוכרת בפאדוק. מגיעה לכל מרוץ ודואגת לכל צרכיו, מטפלת בציוד, בחליפות, באוכל. אם ראית רעמת תלתלים סוחבת חליפה בפאדוק – זאת אמא של סאלום.
מה עכשיו
בשיחה עם דורנה אחרי התאונה הטרגית, מריה והמשפחה והקבוצה ביקשו להמשיך את הפעילות בסוף השבוע ולקיים את המרוצים. כל הגופים המעורבים נתנו הסכמתם גם הם והמרוצים והאימונים יימשכו כרגיל למעט שינוי מתווה המסלול.
מאחר ואי אפשר להוסיף חצץ במקום האספלט בפנייה מספר 12, המתווה ישתנה למתווה הפורמולה 1, פנייה 12-15 משתנות ונוספת פנייה מספר 16. מתווה זה נבחן ע"י רוכבי המוטו גיפי בטסט לפני שתי עונות אך הרוכבים טענו שהוא איטי ואינו מעניין מספיק. בפגישה שנערכה הערב בנוכחות הרוכבים מארק מארקז, אנדראה יאנונה, פול אספרגארו, ג'ק מילר, ברדלי סמית, אלבארו באוטיסטה, אליס אספרגארו, אנדרה דוביציוזו, טיטו רבאט וקאל קראטצ'לו הוחלט לאשר את המתווה לסבב הנוכחי, בכדי לא לקחת סיכונים מיותרים.
בכדי לאפשר לרוכבים בכל הקטגוריות ללמוד את המסלול, הוארך זמן האימון החופשי השלישי של כל קטגוריה.
יום עצוב בעולם המוטורי שלנו, עצוב מאד. רק הבוקר העלו ה'קליניקה מובילה' תמונה של סאלום מגיע לטיפול ומציק למעסה. כמעט תמיד חייך, נעים ומנומס בשונה לגמרי מהרכיבה האגרסיבית והכינוי הקשוח משהו – "מקסיקאנו". את הכינוי הזה הוא קיבל ממנהל קבוצה שהשקיע בו זמן וכסף וצחק שהוא פוחד שסאלום יהיה כמו סוס מרוצים שנקרא מקסיקנו שהיה בבעלותו ולא ניצח אף מרוץ. סאלום קיבל את הכינוי בחיבה כשהוא מסביר שזה רק הצחיק ומשעשע אותו. הרבה מרוצים הוא ניצח באותה הקבוצה, היום הספורט ניצח אותו.
כל כך עצוב…
אנחנו רגילים לראות אותם מתרסקים ומיד עומדים על הרגליים, רצים לאופנוע ורק רוצים להמשיך להתחרות, אבל לפעמים אלת המזל לא שם לצידם.
כמו שאמרתי, כל כך עצוב…
עצוב מאוד,נראה ממש מוזר נראה כאילו הוא לא שולט בהיגוי ,חבל שהוא לא קפץ והתנתק מהאופנוע.
נורא :(. תמי, לדעתך המוטוגיפי צריכים לרכב בקטלוניה בקונפיגורצית ה-F1 באופן קבוע גם בשנים הבאות? מצד אחד זה לבטח בטיחותי יותר ומספק הזדמנויות עקיפה. מצד שני הורס את האופי הזורם והמהיר של המסלול הנפלא הזה.
יום קשה,ילד מוכשר, ענף קשוח
אפשר להבין את המשפחה והקבוצה. ההצגה חייבת להימשך
עצוב מאוד .
אני זוכר אותו בעיקר מימיו ב מוטו 3 – היה בין הרוכבים הבולטים .
התאונה מוזרה – למרות שהמסלולים בטוחים מאוד , לפעמים קורה הבלתי צפוי .
עצוב מאוד מאוד , תאונה באמת לא ברורה ,נראה שהמתכננים של המסלול בכלל לא לקחו בחשבון אופציה לתאונה מהסוג הזה בפניה הזו , אני מקווה שהחקירה תהיה יעילה ושידעו בדיוק מה גרם לתאונה המוזרה הזאת , קצת עיצבן אותי שבערוץ חמש לייב פשוט השאירו אותנו הצופים בלי שום מידע מספק אחרי שראינו אותו שוכב ככה ללא תזוזה , פשוט ירדו מהשידור והריצו כתובית לא ברורה ,אפשר היה להחזיר השידור לחמש דקות ולהסביר מה קרה , תחת זאת רצנו לחפש מידע ברשת כמו משוגעים .
לא הבנתי איך נקבה שרחוקה ממנו, עם ראש גדול יותר ממנו, ומעליו – בפוקוס.
https://www.doogigim.co.il/wp-content/uploads/2016/06/a74f232c-5ba0-4e84-b986-69fa15b181ed.jpg