MotoGP: מות סאלום – עקב טעות רוכב

פורסמו מסקנות ועדת החקירה בעקבות מותו של לואיס סאלום

שבעה שבועות בדיוק אחרי התאונה הפטאלית של רוכב המוטומסקנ2 לואיס סאלום בעת מקצה האימון השני בסבב הקטלאני, משחררת פדרציית הספורט המוטורי – FIM –  את הדו"ח שעליו חתום המנהל הטכני של דורנה, אולדרידג'.

פחות משבוע אחרי מותו של סאלום, פירסמה הקבוצה – SAG – הודעה מטעמה שבה היא מפרטת את נסיבות התאונה בפנייה מספר 12 במסלול קטאלוניה שליד ברצלונה. הקבוצה הסבירה שבעקבות ניתוח הטלמטריה נראה כי הרוכב ממיורקה יצא באופן איטי יותר ממנהגו מפנייה מספר 11 ולכן בלם עמוק יותר בפניה הבאה דבר שהוביל לרכיבה על באמפ במסלול ואיבוד אחיזה. את הנתונים היה ניתן לראות בזמנו רק בביקור במשרדי הקבוצה, כעת האינפורמציה חופשיה לכל.

Microsoft Word - Luis Salom Report.docxהאופנוע עבר שתי בדיקות: בדיקה מיידית אחרי התאונה ובדיקה נוספת בנוכחות דורנה, המנהל הטכני דני אולדרידג', מומחה לטלמטריה שמונה ע"י המשפחה – לואיס לונארד גומז, משפחת סאלום והקבוצה. אגב, האופנוע היה בפיקוח של מומחה שיפוטי בין הבדיקה הראשונה לשניה בכדי למנוע ספק בכשרות הבדיקות .

חשיבות הבדיקה ושחרור המסקנות הם להראות שקיפות וכפי שהפדרציה הצהירה "ללמוד ולשפר את בטיחות הרוכבים". חשוב לציין שהפדרציה אינה מצהירה רשמית על סיבות התאונה אלא מציינת שהם לוקחים לתשומת ליבם את מסקנות הוועדה.

בפעם האחרונה שרוכב נהרג בתאונה עצמונית הייתה ב-2003 במסלול סוזוקה שביפן. עד היום לא ניתן הסבר לסיבה לתאונה הטראגית שבה נכנס לקומה דיג'רו קאטו שנפטר 3 שבועות אח"כ בבית החולים. השמועות על כשל המערכת האלקטרונית עדיין מסתובבות אך לא דורנה, לא הפדרציה ולא הונדה סיפקו אינפורמציה. בימים אלו לא ניתן להימנע מלחלוק את הנתונים עם האוהדים ושאר הרוכבים, מה גם שקבוצת סאג רוצה לטהר את שמה מהשמועות על כשל באופנוע שהוביל לתאונה, אם זה בשביל השקט הנפשי ואם זה בשביל למנוע תביעה מצד משפחתו של סאלום.

 

Microsoft Word - Luis Salom Report.docxבחלקו הראשון של הדו"ח המפורסם, ניתן תיאור מדוייק של האופנוע אחרי ההתרסקות ממצב הכידון "ידית הגז משוחררת וניתן היה לנתקה בקלות מהמזלג הקדמי, סביר להניח שזה מצבה בעקבות ההתרסקות".

לגבי הגלגל האחורי (גלגל, לא צמיג) הדו"ח מפרט שנראה שהוא קרס לתוך עצמו וזו תופעה ידועה בעת כניסה בגוף מוצק במהלך תאונה ואין זה מצביע על כשל כלשהו במבנה הגלגל.

גם צמיגי הדאנלופ נבדקו. גם הקדמי והאחורי נראו תקינים כשהצמיג הקדמי עדיין מנופח. ע"פ הנתונים, לחץ האוויר היה תקין בצמיג האחורי בעת התאונה (1.4) מה שמצביע שהנזק בגלגל היה כתוצאה מהתאונה ולא הגורם לה.

שאר הנזקים לאופנוע היו חיצוניים בלבד ודומים לנזקים הנגרמים מהתרסקות מהירה ולא נמצאו בעיות טכניות אחרות שיכולות לעורר איזושהוא חשש לתקלה אחרת. הדו"ח גם מדגיש כי אותן התוצאות התקבלו בשתי הבדיקות שנערכו.

Microsoft Word - Luis Salom Report.docx

חלקו השני של הדו"ח עוסק בניתוח הטלמטריה.

האינפורמציה שנאגרה ע"י המערכת האלקטרונית על ההקפה המדוברת, הושוותה להקפות קודמות של סאלום באותו הסקטור. בתמונה המציגה את הנתונים ניתן לראות את ההשוואה שערך גומז, שמונה ע"י המשפחה, בין ההקפה המהירה של סאלום לבין ההקפה שבה התרחשה התאונה.

החלק העליון של הגרפיקה זה מהקפה קודמת בפנייה 12

החלק התחתון זו ההקפה שבה ארעה ההתרסקות בפנייה 12

הסימון בצהוב בגרפיקה העליונה מראה פעילות סדירה ורגילה של סגירת המצערת לפני הפעלת לחץ על הבלמים לפני הכניסה לפנייה.

בחלק התחתון של הגרפיקה נראית פעילות לא שגרתית שכן במקום לסגור לחלוטין את המצערת, נראה כי היא נסגרה רק כ-45% תחילה לכ-0.3 שניות לפני שנסגרה לחלוטין. רק אחרי שנסגרה לחלוטין נראה הלחץ על הבלמים בסימון בוורוד.

בגרפיקה התחתונה ניתן לראות בברור את התזוזות הגדולות במתלים הקדמיים והאחוריים  (בצבעים אדום וירוק בהתאם) בעת הבלימה אחרי שהמצערת סגורה. תזוזות המורות על  אי יציבות של האופנוע רגע לפני ירידה דרמטית במהירות, דבר שמצביע על איבוד השליטה בחלק הקדמי של האופנוע, שהסתיים בתאונה.

ע"פ אלטרידג', הבוחן החיצוני אישר את הדו"ח הראשוני שפירט כי סאלום היה איטי בהקפה האחרונה מההקפות הקודמות (ע"פ גומז 4 קמ"ש לעומת 6 קמ"ש בדו"ח הראשוני) ובלם עמוק יותר מבהקפות הקודמות (7-8 קמ"ש לעומת 9).

ע"פ חוות דעתו של גומז, הוא מעריך שיתכן שסאלום הביט לאחור וכששב להביט קדימה, לא העריך נכון את מיקומו על המסלול או היה קצת מחוץ לקו הרכיבה הנכון. כנראה שבגלל זה ניתן לראות בטלמטריה לחץ רב יותר מבדרך כלל שהופעל על הבלמים. מאחר וסאלום היה מחוץ לקו הרכיבה האידיאלי ובולם כשהוא כבר בתוך הפנייה, הצמיג הקדמי איבד אחיזה מה שהוביל להתרסקות. הבודק החיצוני הוסיף ופירט שהוא לא הבחין בשום דבר יוצא דופן אחר והוסיף כי הוא גם אינו מוצא הוכחות בנתונים כי יש אשם באספלט המסלול, כולל באמפים.

לא ברור עדיין באם המשפחה תקבל את הדו"ח הקצר והברור, או אם לרוכבים יהיה מה להוסיף בנידון, מה שברור זה שאת לואיס סאלום זה לא יחזיר אך אולי שקיפות שכזו תעזור למנוע טרגדיות נוספות בעתיד.

Microsoft Word - Luis Salom Report.docx

3 תגובות לMotoGP: מות סאלום – עקב טעות רוכב

  1. רונן יהודאי // 23/07/2016 um 1:59 // הגב

    נראה מוזר כי מה שאני מבין מתוך מה שקראתי זה שיש מצב שכנראה נתקעה לו המצערת על מצב פתוח והוא לא הצליח לסגור את הגז בזמן כדי לבלום נכון לקראת הפניה , ולמה שהוא לא יסגור מצערת כמו בהקפה רגילה ?? למה שיסגור לכדי 45 אחוז ורק אחר כך לגמרי ??? המסקנה של בוחן קצת מוזרה בעיני .

  2. אנונימי // 23/07/2016 um 16:26 // הגב

    מבקש הסבר בנוגע לפסקה על הצמיגים (גלגלים). נכתב, כי "ע"פ הנתונים, לחץ האוויר היה תקין בצמיג האחורי בעת התאונה (1.4) מה שמצביע שהנזק בגלגל היה כתוצאה מהתאונה ולא הגורם לה". בצירוף התמונה של הג'אנט לאחר התאונה, עולה השאלה, איך בדיוק הנזק העצום הזה לג'אנט שרואים בתמונה יכול להיות הגורם לתאונה? הרי זהו נזק שנגרם בתאונה עצמה ולא אמור ממש להיות הגורם לה. משהו אבד בתרגום, אולי?

    • המערכת // 23/07/2016 um 21:48 // הגב

      משהו התפספס לך,
      אכן הנזק לגלגל לא גרם לתאונה אלא נגרם בתאונה.
      הסיבה לתאונה לא היתה בגלגלים

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם