MotoGP: ראיון עם בראד בינדר
כבר עכשיו מופנים כל הזרקורים במוטו3 לכיוונו של הרוכב הזה: האם הוא הולך להיות האלוף הבא?
זה לא מקרי שמאז 1981 לא היה רוכב דומיננטי מדרום אפריקה באליפות העולם, עד העונה כמובן. דרום אפריקה אינה ממלכה מוטורית כמו המדינות שמהן מגיעים רוב הרוכבים וכמו האלופים האוסטרליים והאמריקנים, גם הם נאלצים לארוז את עצמם ולעבור לאירופה בשביל להגיע לאליפות העולם.
בראד בינדר נולד למשפחה חולת ספורט מוטורי ואופנועים. עיסוקו של אביו בדו גלגלי והוא היה מוקף במנועים מגיל קטן, אם זה אופנוע שמקשט את סלון הבית או צפייה במרוצים על הספה. לדבריו כבר כשאימו הייתה בהריון, חיכה לו אופנוע בחדר הילדים. בינדר, שיחגוג באוגוסט יום הולדת 21, החל את דרכו באליפות בדרום אפריקה, אך מאז גיל 13 לא התחרה בארץ מולדתו. הוא והמשפחה הבינו שבכדי לעשות את הצעד הבא עליהם לעבור לאירופה, והוא החל להתחרות באליפות אפריליה סופרטינז. בעקבות ההשתתפות שם והתוצאות מהמרוצים בבית התקבל לרד בול קאפ אקדמי. בעונת הרוקי שלו ב-2010 סיים עם 3 פודיומים וחמישי בדירוג האליפות, ב-2011 רשם בסבב באסטוריל פורטוגל את הניצחון הראשון מה שסלל לו את תפקיד המחליף ללואיס סאלום עקב פציעה בקטגוריית 125 סמ"ק באליפות העולם. הקבוצה RW ראתה כי טוב ולקחה את בינדר כרוכב מן השורה לעונת 2012. דשדוש בתחתית הדרוג (21 באליפות העולם) הוביל לשחרורו ובינדר מצא עצמו לשנתיים בקבוצת אמבורגיו שעימם סיים במיקום 13 ובמיקום ה-11 סה"כ בעונה השנייה (ושני פודיומים) למרות שעברו לאופנועי המהינדרה הנחשבים נחותים. העבודה הקשה השתלמה ובינדר הוזמן להצטרף לקבוצת KTM המובילה של אקי איו. את העונה הראשונה שם סיים במיקום השישי, כשבן קבוצתו, מיגל אוליבריה מתמודד על האליפות מול דני קנט. את עונת 2016 החל בינדר כשהוא אחד מהטוענים לכתר האליפות, מגיע בשל, דרוך ומוכן לרשום פרק חדש בהיסטוריה.
7 סבבים מתוך 18 התקיימו באליפות העולם שנה זו ובינדר עמד על הפודיום בכולם, כשאת המרוץ הראשון בקריירה במסגרת אליפות העולם הוא רושם אחרי זינוק מהמיקום האחרון על הגריד בחרז ספרד (שימוש במיפוי לא מאושר על ידי הקבוצה באופנוע של בינדר הוביל לעונש והורדה מהשורה הראשונה). אח"כ הגיע ניצחון שני בלה מאן ושלישי בסוף השבוע שבו ישבנו לשיחה קצרה במוג'לו, איטליה, כי כשהסכר נפרץ אי אפשר לעצור אותו.
ישבנו בקרוון הקבוצה, במשרד הנייד, מאחוריו מונח גביע הקבוצה מלה מאן תודות לנצחונו שם. הוא משדר בגרות ורוגע והרבה יותר נינוח מרבים מחבריו למסלול. אולי מכיוון שזו העונה החמישית שלו כבר, אולי זה תודות לכך שמחסום שפה אין לו במקרה הזה.
* * *
אתה גר בספרד ואחיך עימך?
כן, אחי ואני גרים ומעבירים את רב הזמן בספרד בימים אלו, זה המקום האידיאלי לגור בו כי אפשר להתאמן לאורך כל השנה. מזג האוויר טוב וישנם הרבה מסלולי סופר מוטו. כרגע אני מאד נהנה לגור שם, מה גם שקל לי יותר כי אחי גר עימי וזה מרגיע את הגעגוע מאחר ואני לא ממש מצליח לבקר בבית בדרום אפריקה. ההורים שלי היו מלווים אותי במרוצים למעט עונה אחת אחרי שמלאו לי 18, אבל אז אחי דרן הצטרף לקטגוריית מוטו3 והם החלו לעקוב אחריו באליפות העולם. עכשיו דרן כבר בן 18 אבל אמא שלי ממשיכה לבוא ומתגוררת עימנו בספרד.
אז היא עוזרת לכם?
כן, היא עושה את הכביסה והבישולים, כל מה שאני אמור לעשות… זה סידור מושלם. אני לא ממש אוהב לבשל או לנקות וכשהיא לא איתנו אז אני אחראי על האוכל ודרן על הנקיונות. הוא לא עושה עבודה טובה במיוחד אבל פיזור הסמכויות הזה מתאים לי.
ניתן לראות בבירור במהלך האימונים שאתה מנסה לעזור לדרן
אני מנסה עד כמה שמתאפשר לי, זו רק העונה השנייה שלו והוא מתחבט מאד באופנוע שהוא עליו כרגע (רוכב בשביל קבוצת פלטינום ביי ריל אסטייט על מהינדרה וממוקם 26 באליפות העולם). אז קצת סליפ סטרים פה או שם יכול לעזור לו מאד. בקטגוריית המוטו3, בחלק מהמסלולים (לה מאן למשל), שתי מאיות יכולות לקדם אותך 10מיקומים על מקצה הזינוק. אני מנסה לעזור, זה לא תמיד עובד כי הוא מתקשה, זה לא פשוט עבורו כרגע. מחוץ למסלול הוא עובד קשה מאד, מתאמן קשה, יש לנו תוכנית עבודה טובה ואני בטוח שזה יוביל לתוצאות טובות בקרוב.
מי בונה לך את תוכנית האימונים?
היו לי מאמנים רבים בשנים האחרונות, רבים וטובים ולקחתי את כל מה שהם לימדו אותי ובניתי תוכנית שאני דבק בה וכרגע נראה שזה עובד טוב בשבילי.
האם הקבוצה ואקי איו מוערבים בפעילות מחוץ למסלול?
לא, אני אוהב שיש נתק בין אחד לשני. אני עושה את הקטע שלי, תוכנית שאני קובע לי כמו מתי לרוץ, מתי לרכב על אופניים, מתי ללכת לחדר כושר. אני לא אוהב שמכתיבים לי הכל, אני משאיר משהו לעצמי.
אתה גם עוזר לבן קבוצתך בן סניידר יותר ממה שהמקבילים אליך בקבוצות אחרות עוזרים
יש לנו יחסים מצויינים על המסלול ובאותה המידה שאני עוזר לו, הוא עוזר לי. לפעמים שולחים אותו החוצה למסלול קודם ואני זה שיושב עליו ונעזר בסליפ סטרים שלו או שהוא אחרי ויושב עלי, זה הדדי.
הדרך לפה לא הייתה קלה כמו לאחרים, חשבת שזה כבר לא יקרה?
בטוח שלהגיע מדרום אפריקה זה יותר מסובך מאשר לרוכבים ארופאיים. כשהגענו לאירופה זה היה קשה, לא ידענו לאיפה ללכת, לא הכרנו אף אחד. אך ברגע שהשתלבתי במוטו3 והשגתי מספר תוצאות, התחלנו להכיר את האנשים הנכונים. אז לא השתלבתי ישר בקבוצה הכי טובה, לא הייתי בר מזל בפן הזה, אבל כעת כל המהמורות הללו שעברנו משתלמות בשבילי, כי אני כבר למוד משברים, את שלי עברתי וכעת אני על אופנוע טוב בקבוצה טובה והכל נראה חיובי עבורי.
אתה חושב שלחלק מהרוכבים הצעירים הדרך קלה מדי?
לא, אם אתה יכול להשתלב מההתחלה בקבוצה טובה, אתה בר מזל, אחלה לך, מה גם שאני חושב שהם הוכיחו שהם זכאים לזה בזכות עבודה קשה והישגים. כשהגעתי אני, מדרום אפריקה לא היה לי נסיון כמו רבים מהצעירים היום באליפות הספרדית, אלא רק ברד בול רוקיז קאפ, בטח שהמסלול שלי לא היה אידיאלי לעולם המוטו ג'יפי.
היית רוצה כמותם להשתתף ב-CEV?
אם הייתי יכול לשנות משהו לבטח הייתי משתתף עונה אחת באליפות ספרד אבל קשה לומר היום בהסתכלות לאחור וביחס למיקום שלי היום להגיד ש"הייתי צריך או הייתי יכול" כי הכל הסתדר בשבילי בסופו של דבר.
הקשיים הללו עזרו לך להתבגר ולהיות הרוכב הרגוע והשקול שאתה?
אני פשוט לוקח כל דבר כמות שהוא, אני לא דואג בגלל דבר מה שאין ביכולתי לשלוט או לשנות, כמו למשל הזינוק מתחתית הגריד. חבל שזה קרה כי לא אני או הקבוצה פעלנו לא כשורה וחבל שזו הייתה ההחלטה שהתקבלה. זה לא היה טוב עבורי אבל גם לא סוף העולם.
אמרת בסוף המרוץ ההוא שידעת שתוכל לנצח בכל מקרה
התמקמתי כבר כמה פעמים בקריירה מחוץ ל20 המובילים על קו הזינוק ועדיין הצלחתי להיאבק על מיקום בפודיום או לפחות בחמישייה המובילה. לא היה בי ספק באותו היום שאוכל להגיע לדבוקה השנייה של הרוכבים. כשראיתי בזינוק שהשלישייה הראשונה ברחה, ידעתי שיהיה יותר קשה אז התייחסתי למרוץ כמו עוד מקצה אימון חופשי. דחפתי ועבדתי קשה עם כל הקפה וכשהגעתי אל הקבוצה המובילה קצב ההקפות שלי היה מהיר משלהם בכחצי השניה, נתון שעזר לי להישאר רגוע. אחרי שכבר עקפתי אותם, חזרתי לאותה התנהלות מרוץ עד שסגרתי עליהם וידעתי שהם לא יכולים לקחת אותי.
כל ההשוואות שהיו אחרי המרוץ הזה עם מארק מארקז ומה שהוא עשה באסטרוריל 2011 וביפן 2012, איך זה גורם לך להרגיש?
כל מרוץ נמדד אחרת וכל מרוץ שונה אבל זה בהחלט מגניב. מארק מארקז כבר אגדה. אני זוכר את המרוצים הללו. צפיתי בהם מהספה בבית, אחלה מרוצים.
מי מהרוכבים אתה אוהד ומעריך?
מאז שהייתי ילד קטן, אני אוהד גדול של ולנטינו רוסי וגם עכשיו כשאני רואה אותו בפאדוק אני "סטאר סטראק" ועם זאת וכמה שאני אוהב את ולנטינו, אני גם אוהד גדול של קייסי סטונר.
אתה מזכיר אותו קצת, בדיבור, בהתנהלות
אוסטרלים ודרום אפריקאנים הם קצת דומים באופי. אישית, מאד אהבתי איך שהוא התנהל על המסלול. הגיע בשקט בשקט, עשה את העבודה שלו והלך הביתה, ככה לפחות זה נראה מבחוץ.
אתה דומה לו גם בכך שכל המחויבויות למדיה ומסביב לאליפות מטרידות אותך?
לא, זה לא מציק לי בכלל ובדרך כלל, אני שמח להתראיין.
מי אתה רואה כמתחרים שלך העונה?
רומנו פנטי (סקיי/ KTM) וחורחה נבארו(אסטריה גליציה/הונדה) בולטים בכל המרוצים עד עכשיו. שלושתנו ברוב מקצי הדירוג בשורה הראשונה ועל הפודיומים. אבל יש עוד זמן עד סוף העונה. תאורטית רוכב עם אפס נקודות יכול לנצח כל מרוץ ולקחת את האליפות.
אתה מופתע מהחולשה של הונדה לעומת KTM העונה?
לפי דעתי אין שום הבדל ממשי. נראית לי אותה הרמה אחרי כל ההקפות לצידם על המסלול. בעונה הקודמת סבלנו קצת עם ה-KTM. הייתה לנו בעיה עם השלדה ואחרי שהיא נפתרה, היינו גם חזקים. מה גם שבעונה הקודמת דני קנט עשה עבודה מצויינת בתחילת העונה עם ההונדה.
זה ש-KTM (פיט ברייר- ראש מחלקת מרוצים) הודיעו שאתה הרוכב המוביל שלהם זה עוד לחץ?
כל פעם שאני שומע הכרזות כאלו מעיתונאים, אם לדבר בכנות, אני מתעלם מהן. אני מתרכז פשוט בעבודה שלי ולא מתייחס לאמירות כאלו או למה שאנשים מצפים שאעשה. מה שנאמר נכנס באוזן אחת ויוצא מהשניה. בסופו של עניין שום דבר שנאמר ושמוסיף עליך עוד לחץ לא יכול לעזור. זה רק גורם לך להיות איטי יותר. רק לתוצאות יש חשיבות.
מה התוכניות מעכשיו והלאה לעונה הבאה?
אני לא יודע, יש לי סוכן והוא עושה את מה שצריך, אני לא מעורב, אני לא צריך את זה כרגע. כשיגיע הזמן הוא יציג בפני את כל האופציות. במובן הזה יש לי מזל, אני לא צריך לדאוג למעט הידיעה שככל שאהיה יותר טוב עכשיו, יהיה יותר קל למצוא אופנוע טוב בשנים הבאות. אז אני מתמקד על כרגע, כדי להיות בעמדת פתיחה טובה.
איפה תהיה עוד כמה שנים?
אני מקווה שבמוטו ג'יפי. הרוכבים הטובים בעולם, האופנועים הטובים בעולם, זו המטרה. טוב ויפה לרכב באליפות העולם במוטו3 אבל אני רוצה מוטו ג'יפי.
בבית בדרום אפריקה, מרוצי אופנועים זה ענף ספורט חשוב?
הייתה התדרדרות לפני כמה שנים וכעת יש שוב התעוררות, מספר המשתתפים במרוצים גדל וזה נראה מבטיח. גם בזכות ההצלחה שלי, מספר הצופים גדל וההתעניינות רבה וזה נחמד לשמוע כמה צופים יש ואת התגובות מהבית. הנצחון בחרז היה לפי מה שסיפרו לי חברים, בכל עיתון, טלוויזיה ותוכניות רדיו, מאד משמח! כרגע בספורט המוטורי בדרום אפריקה המצב בעמדת שיפור לשמחתי.
יש המלצות למתחרים בשאיפה שמתחילים מאותה נקודת התחלה כמוך?
הדבר הטוב ביותר הוא להשתלב ברד בול קאפ או אליפות מקבילה כמו אליפות ספרד CRV וזה יעזור ללמוד להשתפר ויתן צעד קדימה לפלטפורמה הבינלאומית וכמובן, לעבוד קשה, קשה מאד.
* * *
האם בינדר ירשום אליפות עולם ראשונה לזכותו בסוף העונה? האם יהיה הדרום אפריקאני הראשון שייקח אליפות מאז ג'וני אקרולד על הבימוטה ב-1980? בהחלט נראה כך. הוא ממשיך ורושם עוד הצלחות כשאת כל אחד מהנצחונות לקח עם אסטרטגיית מרוץ שונה, דבר שמצביע על הוורסטיליות של הרוכב הצנוע. גם במהלך אחד מסופי השבוע הקשים בחייו, כשהוא בוכה ללא הפסקה ומתקשה להתנחם על אובדן עמיתו לקבוצה לשעבר וחברו גם מחוץ למסלול, לואיס סאלום, בינדר עדיין סיים על הפודיום וצבר לעצמו עוד נקודות בדירוג העולמי. המנצח הטרי מהסבב השביעי של העונה בקטלוניה, חורחה נבארו, פצוע אחרי תאונת אימונים ולא ייקח חלק לפחות במרוץ אחד, כך שהתחרות על המסלול נראית כרגע רק בינו ובין פנאטי האיטלקי, וכשמסתכלים על עקביות, אין כרגע מה להשוות – הכפפה של הדרום אפריקאני על העליונה עם פער של 44 נקודות מנבארו ו-80 נקודות מפנאטי.
קרדיט תמונות: Red Bull KTM Ajo Motorsport
אן ספק שבינדר מתבלט מעל כולם במוטו3 העונה, רוכב חכם ומצויין
שמגיע לו לקחת אליפות ולהתקדם למוטו2.
קראעקרא?
הגהה הגהה.
מעניין לקרוא, תודה.