MotoGP: רומנו פנאטי מציג: איך להרוס קריירה
זעזוע בקבוצת המוטו3, SKY VR46 של ולנטינו רוסי במהלך הסבב העשירי של העונה עם השעייתו של רומנו פנאטי. אז מה קרה וקצת על הקבוצה
בליל שבת, ערב המרוץ העשירי של העונה, התקבל מייל מקבוצת SKY VR46. קבלת המייל הייתה מפתיעה שכן את המייל הרשמי עם ציטוטי הרוכבים והנהלת הקבוצה פוסט מקצה הדירוג קיבלו אנשי המדיה העולמית כבר כמה שעות קודם. המייל הזה היה קצר והגיע ישירות מאשת יחסי הציבור של הקבוצה האיטלקית מהמוטו3 וזה היה ניסוחו:
"מסלול שפילברג, אוסטריה, 13 באוגוסט 2016: בעקבות התנהגות שאינה הולמת וחריגה מהנחיות המשמעת של הקבוצה מספר פעמים, הרוכב רומנו פנאטי מושעה מן הקבוצה. הוא לא יתייצב על קו הזינוק במרוץ האוסטרי".
המייל היה מפתיע שכן רק חזרנו מחופשת הקיץ, תקופה שבה אפשר לעשות החלפות רוכבים, פנאטי האיטלקי עדיין, כמובן, בקרב על אליפות העולם במיקום השלישי בדירוג הכולל (66 נקודות אחרי בראד בינדר) והוא כמובן חתום על פרוייקט הדגל של הקבוצה בקטגוריית המוטו2 לעונת 2017. עקב כל הנתונים הללו, החלטה שכזו מתקבלת רק אם משהו מאד חמור קרה. הקבוצה סירבה לספק עוד אינפורמציה ולהסביר את הרקע להחלטה אך אשת יחסי הציבור הוסיפה בהתכתבות, שהיתה תקרית בין פנאטי לקבוצה ולא בינו לבין שני הרוכבים האחרים, ניקולו בולגה ואנדראה מיניו. עוד הוסיפה כי הרוכב התבקש לעזוב את המסלול וכי הוא נמצא בדרכו חזרה לאיטליה, הביתה.
במהלך יום ראשון התגלו עוד פרטים על ההשעיה. פאבלו נייטו שמנהל את הקבוצה מתחילת 2015, הוסיף עוד אינפורמציה: "על פי חוקי הקבוצה, קודם כל אנחנו נותנים אזהרה, אח"כ נותנים אזהרה שנייה, באזהרה השלישית כבר יש לנו בעיה. זה חבל מאוד ועצוב לנו, זה כמו להפסיד בקרב, כי פנאטי הוא רוכב עם כשרון רב והימרנו עליו להמשך וגם למוטו 2, אך לצערי עלינו להרים ידיים".
בתום יום המרוצים בעל הקבוצה, וולנטינו רוסי שידע על ההחלטה, אך לא לקח בה חלק (בכל זאת יש לו מירוץ על הראש) שפך עוד אור והבהיר שזה כנראה סוף הדרך של הרוכב בקבוצה. "אני רוצה למצוא את המילים המתאימות בכדי להסביר. זה מאד מצער. קווינו לעזור לרומנו פנאטי, לכשרון הגדול הזה, להפוך לרוכב מקצועי אבל אנחנו מרימים ידיים. נכשלנו והוא לא ירכב עימנו יותר. זו העמדה הסופית שלנו. גם לא כחלק מהפרוייקט שלנו במוטו 2. לא נחזור בנו. זו הייתה החלטה קשה, אך החלטה שנבחנה לעומק. אני יכול רק לאמר שפנאטי לא שלט בעצמו ואם זה קורה פעם אחת, פעמיים, בסדר. אך אם זה קורה הרבה פעמים וכל שלושה או ארבעה מרוצים אנחנו חוזרים איתו להתחלה, לא נראה שיש לזה פתרון".
גם ולנטינו לא רצה לחלוק מה באמת קרה, הוא נתן תחושה כי הארוע היה חמור כלכך שכדאי פשוט לא לדבר עליו, אך מהשמועות שזורמות מהפאדוק נראה שפנאטי באמת עבר את הקו האדום.
רומנו בן ה-20, ידוע במזגו החם, התנהגות שאפשר להבחין בה גם דרך המסך במהלך מקצי הדירוג. הוא עצבני ואגרסיבי יותר מרוכבים אחרים על המסלול ומחוצה לו, והסיפור הזה מסתדר עם דמותו יותר מעם שאר הרוכבים באליפות העולם. רומנו מקלל, רוקע, צועק על עצמו ועל חברי הקבוצה, וביום שבת זה הלך רחוק מדי. דברים לא הסתדרו כל כך העונה, בעיות חוזרות ונשנות באחיזה וחוסר בטחון בחלק הקדמי של האופנוע. רומנו היה מתוסכל. את מקצה הדירוג הוא סיים במיקום ה-11 בלבד כשבן קבוצתו הצעיר מתמקם במיקום ה-7. הוא מאד לא אהב שבן קבוצתו מהיר ממנו. לא תמיד הוא רצה לעזור לבולגה הצעיר אבל קיבל הנחיה ברורה מן הקבוצה כבר במרוץ השני של העונה שעליו לשתף פעולה.
ע"פ דיווחים מן המסלול וללא אישור מהקבוצה, פנאטי חזר לפיטס בתום מקצה הדירוג, ירד מן האופנוע, צעק וקילל והכה את הדלפק עם הקסדה, דבר שגרם לרעש רב. במוסך היו אנשי הקבוצה ואנשי הצוות של יצרן האופנועים KTM. מנהל האקדמייה האחראית גם על הקבוצה, אלסיו סלוצ'י (המוכר כאוצ'יו, יד ימינו של ולנטינו), לקח את פנאטי מהמוסך לכיוון בית הארחה של הקבוצה בכדי להרגיע אותו אך העניינים רק התחממו וע"פ דיווחים (לא מאושרים) פנאטי איים במכות ואף החזיק שלט של הטלויזיה במקום, כסכין לגרונו של אוצ'יו. בפגישה שנקבעה מיידית עם פבלו נייטו, נציג KTM ונותני החסות, רשת הטלויזיה סקיי, הוחלט על השעיה מיידית. אם התרחיש הזה נכון, פנאטי צריך להודות לקבוצה שהם לא עירבו משטרה בתקרית.
החלטה זו היא לא רק מכה כפולה בשביל פנאטי, אלא מחומשת. הרוכב איבד בן רגע גם את הכסא שלו באליפות, גם את המנהל, הסוכן, יצרן הממורביליה שלו, הדירה שוולנטינו נתן לו לגור בה ואת כל החברים הקרובים לו בסבב המוטו ג'יפי. בכדי לנסות ולהציל משהו מן הקריירה, פנה כבר בשבת לקבוצת אונגטה במוטו 3 בה רוכבים ניקולו אנטונלי (שעובר כנראה לקבוצת KTM של אקי איו) וג'ולס דנילו, והציע לרכב עבורם בטסט שנערך יום אחרי המירוץ במסלול האוסטרי. הקבוצה חפצה בשירותיו של הרוכב האיטלקי, עצבני משהו אבל מוכשר ללא ספק, אך הונדה שמספקת את האופנועים לקבוצה הטילה וטו. האם הם ידעו כבר על ההתרחשות? – לא ברור, אך אם ולנטינו הרים ידיים ולא הצליח להרגיע את אופיו של פנאטי, למה להם להסתבך? ק.ט.מ לבטח לא יספקו לו אופנוע, גם הונדה סירבו, ומהינדרה, היצרן השלישי במוטו 3, גם בשותפות עקיפה עם ולנטינו (דרך קבוצת אספר) ובספק אם ירצו לתמוך בו. בהתחשב בעובדה שהונדה מספקים את המנועים לכל אופנועי המוטו2 , זה ממש מרגיש כמו הסוף.
הסיפורים על רומנו פנאטי מסתובבים בפאדוק מאז שהצטרף לסבב ב-2012. הוא שווק בתחילה כמלומד, תלמיד לשפות מעיירה קטנה ליד סאן בנדיטו, אך ראיון-שניים והובן שמי שהגיע כאלוף איטליה ב-125 סמ"ק והתברג בקבוצת הפדרציה האיטלקית במוטו 3, לא ממש מדבר אנגלית. שתי עונות אח"כ, וולנטינו רוסי הקים את קבוצת וי אר 46 ואת האקדמייה. פנאטי היה הראשון שהוחתם כשהמטרה ששם לעצמו הדוקטור להחזיר את עידן הזהב לאיטלקים. ולנטינו הקים קבוצה לתפארת כשמנהל הקבוצה הוא ויטוריו גראוצ'קי שהובא מדוקאטי ואת מי שהיה ראש הצוות הטכני של הדוקטור עוד באפריליה, רוזנו בראטצ'י. לצידו של פנאטי הוא שם את פאבריציו בגנאיה, האופנועים היו מתוצרת ק.ט.מ, והציפיות היו גדולות. הלוא פנאטי כבר היה על הפודיום במרוץ הראשון שלו ב-2012, ניצח את המרוץ השני שלו בחרז וסיים במיקום יפה את האליפות אפילו שהיה על ההונדה לפני המהפך של האופנוע היפני בקטגורייה הנמוכה. התחושה הייתה שפנאטי עם כל הכלים הללו יקח אליפות בקלילות.
אבל הוא אמנם ניצח 4 מרוצים אך לא היה עקבי. קולות ואצבעות מאשימות הונפו בין הרוכב ואנשי הצוות בעיקר עם גראוצ'קי ובראטצ'י ובתום העונה. הדוקטור פיטר את השניים כשהוא מהמר על הרוכב הצעיר ונותן בו את כל אמונו. כמחליף הוא גייס את חברו הטוב, פבלו נייטו. נייטו בנו של אנגל נייטו, רוכב העבר ובנו של אגדת העבר. הבחירה בו היתה החלטה מעט תמוהה שכן נייטו… ספרדי. הבחירה נעשתה בכדי להביא רוח מרגיעה לתוך הקבוצה, והרוחות אכן נרגעו אך תפקודו של האיטלקי לא עלה מדרגה. פנאטי קיבל עוד הזדמנות ועוד אחת כשהוא אפילו מוחתם על חוזה לקבוצה חדשה תחת הדוקטור במוטו2. בכדי לסייע לרוכב במעבר נערכו גם שני טסטים עם שני יצרני השלדות, קאלקס וסוטר, כשוולנטינו סומך על שיקולו של פנאטי בהחלטה, אמון מלא.
אך פנאטי למרות המאמצים של הקבוצה, העזרה והתמיכה, המשיך בהתפרצויות והפגנת חוסר שביעות רצון על תיפקודם של אנשי הצוות של הקבוצה. כמה ימים לפני הפיצוץ הגדול נודע כי האקדמיה לוחצת על פרנצ'סקו בגנאיה שרוכב בשביל אספר על המהינדרה במוטו3 לעבור לרכב בשבילם במוטו2. הצעה מעניינת מאחר והייתה אמורה להיות בעונה הראשונה לרוכב יחיד, פנאטי. עכשיו כבר ברור שבגנאיה יהיה זה שיחליף את פנאטי במוטו2 והודעה רשמית תתקבל בימים הקרובים. מי שיחליף את בגנאיה בקבוצת אספר ב-2017, לורנסו דה לה פורטה שעושה עבודה נהדרת באליפות הסי אי וי, יחליף את פנאטי במוטו 3 ב-8 המרוצים שנותרו בעונה.
הדלתות בפניו של רומנו פנאטי נטרקות אחת אחרי השניה ונראה סביר יותר ויותר שהרוכב המוכשר הזה הצליח להרוס לעצמו את הקריירה. אם ולנטינו אומר שהוא מרים ידיים, אז מי יכול? ראינו גם רוכבים שקיבלו שם רע ולכן לא מצאו מקום או שוחררו מהקבוצה כמו בן ספיס ומרקו מלאנדרי. גם ראינו כבר רוכבים מקבלים הזדמנות שנייה, אם זה היה ג'ון הופקינס שהושעה ע"י הקבוצה כי הגיע שיכור למסלול, עבר גמילה וחזר לרכב ואם זה מאווריק ויניאליס שעזב קבוצה כשנלחם על האליפות וקיבל הזדמנות נוספת מלא אחר מאשר פבלו נייטו שמאמין בהזדמנות שנייה.
פנאטי כאמור קיבל הרבה הזדמנויות, קיבל תמיכה, קיבל עזרה מגדול הרוכבים אך כלום לא עזר. האגו טריפ והאגרסיביות השתלטו על הרוכב. משפחתו אגב, לא עזרה במיוחד כשאמו על פי שמועות, גם היא התבקשה כבר לפני שתי עונות להתרחק לחלוטין מהמוסכים ואפילו מבית הארחה אלא אם כן תתנהג בהתאם לדרישות הקבוצה.
עצוב לראות רוכב שורף כך את עצמו. נקודת האור היחידה היא התקווה שערכים הובילו את הקבוצה ונותני החסות להחלטה ולא הכסף או הסיכוי לתואר האליפות (גם אם קלוש, אך עדיין אפשרי) והכל כמובן בידיעה ואישור של בעלת זכויות האליפות, דורנה. ראיון שקיימתי עם מנהל הקבוצה פבלו נייטו לפני מספר סבבים, יכול לשפוך עוד קצת אור על הקבוצה המיוחדת הזו, קבוצה שעוברת קצת זעזוע אבל לבטח תמצא את המסלול הנכון במהירות.
* * *
ראיון עם פאבלו נייטו
האתגר הגדול ביותר עבורנו זה כשהם צעירים והם לא יודעים את רזי המקצוע. עם הזמן זה הופך קל יותר עבורם, כי הם לוקחים את כל הכלים שהם קיבלו כשרק התחילו כמו האופנועים, אופן הרכיבה והתנהגות והם משתמשים בהם בכדי לבנות את עתידם.
אנחנו עובדים קשה מאד בכדי שכל זה יגיע לידי מימוש וכשעובדים קשה, התוצאות מגיעות.
מהם הכלים העיקריים שאתם רוצים להעביר לרוכבים שלכם?
זה מאתגר כי כל רוכב הוא שונה ודבר ראשן צריך להבין אותם, להבין כיצד הם עובדים, כיצד הראש שלהם עובד ולהבין את המשפחות שלהם. אספקט המשפחה מאוד חשוב מאחר וחלק מהרוכבים של וי אר 46 מאד צעירים. בולגה למשל רק בן 16, אביו מלווה אותו לכל מקום לכן חשוב לעבוד עם המשפחה.
קטגוריית המוטו3 שונה מהמוטו ג'יפי, שם לרוכבים יש הרבה ניסיון, אליפויות ונצחונות בכיס. זה שונה לחלוטין כשההתנהלות היא מול רוכבים צעירים.
כשראיינתי אותך בפעם הקודמת, דיברנו על מאווריק וויניאליס ועל אביו ושדרשת שלא ייקח חלק בעבודה עם בנו.
נכון, כי מעולם לא ניקלתי בהורה שאמר שהבן שלו לא טוב. אני מעולם לא שמעתי טון אחר של הורה ואני לא מבין למה. כל ההורים חושבים שהבן שלהם הוא ולנטינו רוסי מינימום! אגב, גם לא פגשתי אף הורה שלא חשב שהבן שלו יפה…
אבא שלך גם התנהג ככה?
תלוי, אם אח שלי סיים לפני או לא. אצלנו זה היה אפילו יותר מסובך.
אז מה הבסיס למערכת יחסים טובה עם ההורים?
גם ההורים וגם הרוכבים צריכים לבטוח בנו, לבטוח בקבוצה שעובדת עבורם ולטובתם, ולבטוח בכל אחד ואחד מחברי הקבוצה, ואז על ההורים לקחת צעד אחד אחורה. אנחנו אבל צריכים לזכור שאנחנו לא יכולים להתעלם מההורים, הילדים שלהם עוסקים בספורט מסוכן, וכשהרוכב עובר התרסקות גדולה, ההורה מעורב ותומך. זו המנטליות שלנו.
המנטליות בקבוצת סקיי וי אר 46 שונה קצת מבקבוצות אחרות. זו המנטליות של ולנטינו רוסי. כמובן שמקצוענות לא מתפשרת אבל קודם כל שלכולם יהיה טוב, שכולם יהיו מאושרים ושיהנו להיות פה. זה צריך להיות כיף. אנחנו מגדירים עצמנו ברי מזל להיות חלק מהעולם הזה, להיות בקבוצה הזו, לעבוד עם ולנטינו ועלי להעביר הלאה את הערכים הללו לכל אחד ואחת בקבוצה, מאחרון המכונאים לרוכבים. חשוב לי שהצוות יהנה ממה שהוא עושה. לא נהנה? אל תהיה פה. אני לא מעוניין שמישהו מהצוות יחשוב כשהוא צריך לחזור לעבודה לסבב נוסף "איזה באסה, אני צריך לנסוע למסלול, לא בא לי, רוצה להישאר בבית" אני רוצה שלצוות שלי יעבור בראש "איזה כיף מחר חוזרים לעבודה". אני רוצה שהם יהיו נרגשים לבוא לעבודה. אני רוצה שהם ירגישו טוב פה.
זו הגישה של ולנטינו?
פחות או יותר כי האמת שזו הגישה האישית שלי גם, בגלל זה ולנטינו ואני עובדים יחד, בגלל זה אנחנו חברים. אנחנו מכירים כבר 20 שנים ואנחנו חולקים את אותה נקודת מבט על החיים ועל העבודה, לכן הוא בחר אותי לתפקיד.
והעובדה שאתה ספרדי והקבוצה איטלקית?
זו הייתה בעייה בתחילה כי המטרה הראשונית של הקבוצה היא לטפח כשרונות איטלקיים ולהכין אותם לקטגוריה הבכירה אבל אמרתי להם שאם זו בעייה שאני ספרדי, אני פשוט אחליף דרכון…
יש לך 3 רוכבים מאד שונים באופי
כן, בהחלט, כי גם לבולגה וגם לפנאטי יש אופי חזק מאד. זה קשה לנהל את שלושתם כי קודם כל כל רוכב מתחרה בבן הקבוצה שלו, זה הנורמל כמו שוולנטינו נלחם בחורחה לורנסו, ומארקז בפדרוסה. ככה זה פה אך עם זאת זה עוזר לקבוצה. הרמה של הקבוצה עולה כשיש בקבוצה 2 או 3 רוכבים חזקים. אנחנו דורשים שיהיה דבר ראשון כבוד אחד לשני. בהקפה האחרונה כל אחד צריך לעשות את הטוב ביותר שלו אבל לשמור את זה נקי!
מה שטוב זה שהרוכבים שלנו צעירים. עליהם להאמין בנו ולהבין שמה שאנחנו אומרים זה מה שיקרה. זה חייב להיות ברור שבתוך הקבוצה אנחנו קובעים מה הדרך, וזה שונה מאיך שהדברים מתנהלים בקטגוריה הבכירה. אנחנו פה בכדי לעזור להם, ללמד אותם ולתמוך בהם בכדי שיהפכו ביום מן הימים לרוכבי מוטו ג'יפי".
אז הם לא הצליחו בוי אר 46, נכשלו לדבריהם. יש להם עוד 10 רוכבים חתומים באקדמייה, 10 רוכבים שיודעים להתנהג בנוסף ליכולות שלהם על המסלול. כי כמה שאתה מוכשר קודם כל תהיה בן אדם.
קרדיט תמונות: קבוצת SKY VR46
כמה עצוב ומיותר.
ותודה על העדכון המלא בפרשה התמוהה של הסופ"ש האוסטרי
אין על הסיקורים שלך!
וברנו שמח לכולנו 🙂
תודה על העידכון , באסה שהוא דביל