MotoGP: עלילות פטרוצ'י באראגון
למעלה: דנילו פטרוצ'י (מימין) וסקוט רדינג בתנוחה קרבית למצלמה. תמונה לכאורה מבודחת, אך משקפת מאד את המציאות.
סוף שבוע עמוס מאוד עבר על דנילו פטרוצ'י באראגון ספרד. כל כך עמוס שגם כמעט שבוע אחרי האירועים אנחנו עדיין מדברים על זה.
דנילו פטרוצ'י האיטלקי, רוכב קבוצת פראמאק דוקאטי, ידוע בעיקר בשל חוש ההומור הנפלא שלו. סטנדאפיסט. בעונת 2016, חוש ההומור שלו זה לא מה שהעלה אותו לכותרות. מתחילת העונה הוא סבל מפציעה (מהטסט בפיליפ איילנד) שפגמה קשות בתיפקוד שלו והשאירה אותו מחוץ לארבעת המרוצים הראשונים של העונה. עם החזרה מחופשת הקיץ, בריא פחות או יותר אך מודה שעקב הפציעה תנועת היד שלו תמיד תהיה מוגבלת. התוצאות שיקפו את זה, הוא לא נראה כמו פטרוצ'י של עונת 2015.
למרות האכזבה מהתוצאות בדוקאטי ובפראמק, הוא הוחתם לעונה הבאה. ברור שהפציעה בשרש כף היד (וגם הבעיות של דוקאטי עם צמיגי המישלין, אבל זה כבר סיפור אחר) היא בסיס הבעיה של הרוכב והקבוצה שנותנת בו אמון.
עם תחילת מחצית השנייה של העונה החלה גם להסתובב שמועה שב-2017, אחד מאופנועי הקבוצה יהיה GP17, אופנוע עם כל החידושים תואם לאופנוע קבוצת המפעל שיקבלו חורחה לורנסו ואנדראה דוביציוזו. למה? כדי לעזור בפיתוח ולוודא שההשקעה בלורנסו (25 מיליון יורו לשנתיים) תהיה שווה את זה. למה רק אופנוע אחד? כסף.
איך בוחרים מי יקבל אותו? או, פה הבעיה כי גם בן קבוצתו של פטרוצ'י, סקוט רדינג, קיבל הארכת חוזה ל-2017, למרות תחילת עונה מזעזעת. קבוצת פראמאק ודוקאטי נותנים בו את אמונם, כי הוא סבל מהרבה תקלות טכניות במרוצים הראשונים שעליהם גם קיבל התנצלות רשמית.
אז מה עושים? תחרות פנימית. במהלך סוף השבוע של ברנו, בפגישה שהתקיימה בין הרוכבים, מנהלי ובעלי קבוצת פראמאק ואנשי דוקאטי, הוחלט שמי שיצבור יותר ניקוד מהמרוץ של ברנו יקבל את אופנוע הג'יפי17. כל רוכב רשאי לבטל ניקוד ממרוץ אחד בלבד מתוך שמונת המרוצים מברנו ועד תום העונה.
תמיד אומרים שהיריב הראשון שלך הוא בן קבוצתך והמקרה הזה הכי קיצוני שיכול להיות. "אנו מודעים לכך שהאתגר הזה יכול להעמיד את הרוכבים והצוותים שלנו תחת אקסטרה לחץ, אבל זה חלק מהמשימה שלנו כקבוצת המשנה של דוקאטי, לאמן את הרוכבים ולראות כיצד הם מתפקדים בתנאים הללו" – אלו המילים של פרנצ'סקו גווידוטי מנהל הקבוצה שצריך לשמור על הסדר בקבוצה כשהתחרות הזו מתרחשת על המסלול. לא פשוט בכלל, בעיקר אחרי מה שקרה באראגון.
לאראגון הגיעו השניים בפער ניקוד גדול. פטרוצ'י צבר 21 נקודות (צ'כיה 9 נקודות, סילברסטון 7 נקודות, מיסאנו 5 נקודות) רדינג הגיע רק עם 2 נקודות (1 מצ'כיה ושנייה ממיסאנו). למרות הפער בניקוד, פטרוצ'י יודע שאי אפשר לקחת סיכונים והוא דחף כבר מתחילת הסופ"ש, רק שבאימון החופשי השלישי, הבלתי יאומן קרה. כשפטרוצ'י יצא מרחבת הטיפולים והשתלב במסלול, אופנועו של פול אספרגארו שהתרסק בפנייה 2, עבר בדיוק במסלול הרכיבה של האיטלקי. דנילו שלא יכול היה להבחין בו קודם נכנס בו ישירות והועף קדימה. פטרוצ'י קם, חזר למוסך, הוא נראה חיוור ובהלם כשחיכה לאופנוע השני שיהיה מוכן אך יצא חזרה למסלול. רק בהמשך היום התברר שההלם היה כי פטרוצ'י פשוט לא הבין היכן הוא נמצא, הוא כנראה ספג זעזוע מוח, אך מאחר ולא איבד הכרה, זה לא הדליק אור אדום אצל הממונים.
כשפטרוצ'י סיכם את היום עם העיתונאים התבררה חומרת המצב. דנילו רכב כשהוא לא מודע באופן מלא למיקומו, למה שהתרחש מוקדם יותר ולתאונה עצמה. לפני מקצה החימום טרום המרוץ למחרת הוא עבר בדיקה וקיבל אישור להתחרות. אישור תמוה משהו מאחר ורוכב שסופג לכאורה זעזוע מוח, לא אמור לעלות על אופנוע גם יום אחרי הפגיעה ללא קשר לבדיקות. למה זה קרה? לא ממש ברור עדיין, כרגע זה בבדיקה. כמה הייתה חמורה הפציעה שלו וכמה היה זה מהלך מסוכן לרוכב (פגיעה משנית) או לרוכבים אחרים? נחכה ללמוד. למה פטרוצ'י או הקבוצה לא אמרו כלום במהלך האימון השלישי או לפני מקצה הדירוג? הלוא ראש הצוות שלו, דניאל רומגנולי שעובד צמוד אליו לבטח הרגיש שמשהו לא בסדר, דנילו יכול היה לבקש לעצור, לצאת להיבדק. האם התחרות על העונה הבאה מנעה מהם להתריע על הסכנה? גם לקבוצה כמובן זה חשוב, צוות המכונאים יעבדו עם אופנוע מפעל וזה אתגר נפלא, תוספת מכובדת לקורות חיים וכמובן פתח להשתלבות בקבוצת המפעל. לא מריח טוב.
במרוץ זינקו פטרוצ'י ורדינג מהמיקום התשיעי והעשירי בהתאמה. דנילו התדרדר מיקום אחד, אך ניסה לחזור אליו ותקף ישר את רדינג. לדברי רדינג מגע ראשון היה בפנייה מספר 7, ומגע שני היה בפנייה מספר 12 ששם הוציא פטרוצ'י את בן קבוצתו מן המרוץ. דנילו הצליח לחזור למסלול, אך רדינג שנגע בשפה התרסק ודחק אותו לאחור. הנהלת המרוץ הענישה ישר את פטרוצ'י ברייד-טרו, זאת בגלל שזו הפעם השנייה שהרוכב מבצע מהלך שכזה. בפעם הקודמת זו הייתה פגיעה ביוג'ין לאברטי בהקפה האחרונה של המרוץ האוסטרי שמנעה מהסקוטי ניקוד. פטרוצ'י התנצל אז, פטרוצ'י התנצל גם עכשיו, אך ההתנצלות שלו הפעם לא התקבלה.
רדינג זועם. "הפעם דנילו איבד לגמרי את דעתו. לא הייתי מצפה להתנהגות שכזו מבן קבוצה. נגענו עוד בטרם הסתיימה ההקפה הראשונה וזו לא הפעם הראשונה שהוא עושה מהלך דומה. איבדתי כל כבוד אליו. הוא אפילו לא בא להתנצל (* הוא התנצל אח"כ) התנהגות שכזו יוצרת אווירה מאוד לא נעימה במוסך".
דנילו לא הופתע מכך שרדינג רותח, אך הוא מסביר שסבל מבעיה טכנית. "אני מאד מצטער על מה שקרה עם סקוט. כבר מהפנייה הראשונה, היו לי בעיות עם האופנוע. לא יכולתי לבלום כראוי, נאלצתי כל הזמן לקחת קו רחב, ניסיתי לבלום אך האופנוע לא עצר. כשניסיתי לעקוף את סקוט, היינו אחד לצידו של השני והייתי תחת התחושה שלא נגענו חזק מספיק בכדי לדחוף אותו החוצה מתחום המסלול, אך הוא יצא רחב, נגע בשפת המסלול ואיבד אחיזה. אני ממש מזועזע. הוא כועס ובצדק כי הרסתי לו את המרוץ. אני אתנצל וזו הפעם השנייה העונה. זה אף פעם לא קרה בעונות הקודמות. אני ממש מצטער. בשאר המרוץ היה לי מאד קשה ונאלצתי לרכוב לאט".
אגב, על זה ענה רדינג: "אם הוא הרגיש שיש לו בעיות עם הבלמים, הוא לא היה צריך לנסות לעקוף…"
ומה לקבוצה יש לאמר על זה? גווידוטי חושב שזה היה 'רייסינג אינסידנד'. "ברור שזה חמור יותר כשזה קורה עם בן הקבוצה שלך, אבל דברים כאלו קורים וימשיכו לקרות גם בעתיד. כמו מה שקרה בין דני פדרוסה וניקי היידן ב-2006 או בין אנדראה איאנונה לדוביציוזו העונה. קיבלנו הזדמנות נהדרת מדוקאטי ואנחנו לא רוצים לוותר עליה. הרוכבים צריכים לדעת להתמודד עם לחץ כזה, אך זה צריך להיות הוגן. בחרנו בשקיפות ונתנו לשני הרוכבים הזדמנות שווה. יכולנו פשוט להחליט בישיבה פנימית של הנהלת הקבוצה מי יקבל את האופנוע בתום העונה אך החלטנו להפוך אותם שותפים ואחראים על עתידם".
את קו הסיום של המרוץ באראגון חצה פטרוצ'י במיקום ה-17 ולא צבר אף נקודה. רדינג סיים במיקום ה-19 אך כפי שזה נראה כרגע בתחרות הפנימית של הקבוצה הוא יקבל 7 נקודות שתואמות למיקום 9 שלו כשפטרוצ'י שלח אותו החוצה. הבריטי עדיין יהיה 12 נקודות מתחת לאיטלקי אך עם 4 מרוצים עד סוף העונה, הכל עוד הכול להשתנות.
פטרוצ'י יצטרך להיות זהיר מעתה והלאה, הנהלת המרוץ שמה עליו עין ועל האליפות הפנימית בקבוצה. גם דוקאטי ייבחנו את העניין, הלוא הם בקטע של עבודת צוות והכל למען המותג. הם לא אוהבים רוכבים שמוציאים רוכבים שלהם מהמרוץ (גם לאברטי וגם רדינג רוכבי דוקאטי). אמנם הקבוצה אומרת שהרוכבים שלה אמורים לעמוד בלחץ אך נראה שבאראגון המתח גבר לפחות על אחד מהצדדים…
מעניין כתמיד
לבחור רק על פי צבירת נקודות נשמע כמו מתכון בטוח לצרות