הסוף לניקוד!
כבר בסוף העונה הקודמת היה ברור שמשהו עומד להשתנות בדורנה, בהנהלת המרוצים של המוטו ג'יפי ובאופן שבו יטופלו העונשים. שמועות החלו לרוץ על פיטוריו של חביאר אלונסו, מי שעמד בראש הנהלת המרוץ, מי שעמד לצידו של כרמלו אספלטה מתחילתה של דורנה בעולם המוטו ג'יפי ומי שאפילו החזיק מניות בבעלות החברה. יומיים אחר כך התקבל האישור הרשמי.
את הסיבות לפיטורים מעולם לא פירטו אך בשיחות עם מקורבים ועם מספר דמויות מפתח ישנן מספר השערות שנראות כסיבה למהלך. דורנה הוא עסק משפחתי וכרמלו החל בקידום ילדיו לאכזבתו של אלונסו שקיווה לרשת את כסאו של אספלטה. היתה תקרית עם בתו של הבוס העומדת בראש האליפות הצעירה האשיין טאלנט קאפ. עדי ראיה סיפרו שראו את אלונסו צועק ומדבר לא יפה במהלך סוף שבוע המרוצים בספאנג, מלזיה. הסיבה הנוספת והעיקרית היא שכרמלו אספלטה היה מאד מאוכזב מהאופן שבו נגמרה עונת 2015, העננה שתמיד תרחף מעל תואר האליפות של חורחה לורנסו, העונש שקיבל ולנטינו, וכל האוהדים המאוכזבים. דורנה והנהלת המרוץ לא טיפלו בכל העניין כראוי. ויתור על פגישה בין ולנטינו למארקז שביקש האיטלקי כבר בסבב האוסטרלי, העונש הנגרר שנתנו לו אחרי המרוץ במלזיה (*יש להבין את החשש להוציא דגל שחור לוולנטינו כשיש 95,000 אוהדים שלו במסלול ויש חשש ממהומות), נתינת 3 נקודות עונשין שדחקו אותו לסוף הגריד, ושיחת אזהרה עם מארקז שלא יאבק עם המתמודדים על התואר במהלך המרוץ בוולנסיה (ואז עוד ציפו שיהיה תחרותי…)
כרמלו פיטר את אלונסו, הושיב במקומו את לוריס קאפירוסי וקידם את בנו להנהלת המרוץ כשהמטרה היא לבנות אמון מחדש, גם של הרוכבים וגם של האוהדים. קאפירוסי אהוב מאד על הרוכבים ועל ולנטינו וזה כבר מקל על הביורוקרטיה. הדוקטור חזר לשבת בישיבות הבטיחות המתקיימות בכל יום שישי אחרי הצהריים, ישיבות אותן החרים בחצי השנה הראשונה של 2016, עד אחרי הסוף שבוע הטרגי ההוא בקטלוניה.
תהליך נוסף שננקט השבוע, מיד אחרי המרוץ הראשון של העונה הוא ביטול הענשה ע"פ ניקוד. שיטת הניקוד נחנכה ב-2013 כשהמטרה הייתה להקל על נותני העונשים ולאפשר דירוג הענשה על פי עבירה חוזרת כשארבע נקודות נצברות זה זינוק מסוף הגריד, 7 נקודות זה זינוק מהפיט ליין, ו-10 נקודות זה השעייה ממרוץ. רק כדי להזכיר, לוולנטינו הייתה נקודה אחת על רכיבה איטית במהלך מקצה דירוג על קו המרוץ במיסאנו. זה התווסף ל-3 הנקודות שניתנו לו בוולנסיה מאחר והנקודות היו תקפות ל-365 ימים מיום קבלתן.
אז מהיום לא עוד. הרבה השתנה מהרגע שנכנסה שיטת הניקוד. מערך הצילום, המעקב והפיקוח על הקורה על המסלול השתפר מאוד. הנהלת המרוץ יכולה לתת עונשים מדוייקים דקות אחרי תקרית בסיוע של מארשלים, מחשוב וחיישנים. כל הכלים קיימים ונגישים ויש עדיפות לנתינת עונש באופן מיידי. בשנים האחרונות ראינו טעויות של הנהלת המרוץ, אם זו התקרית במלזיה, מרוץ המוטו 2 בקטאר בו פוספסו מספר מזנקים שנפסלו, חוסר יכולת להתמודד עם רוכבים ממתינים על המסלול ועוד. אך מכל הטעויות הם לומדים. עוד ספוטרים נוספו, עוד אנשי צוות הצופים במסכי הטלויזיה נוספו, וכעת גם צוות שלא יהסס לתת עונשים בזמן ולא אחרי דיונים בתום המרוץ.
דורנה כל כך בטוחים בצעד שהם גם ביטלו את אפשרות הערעור על עונשים שניתנים, צעד המצביע על יד קשה שעומדים לנקוט מול רוכבים סוררים. אגב, מי שמרוויח מביטול השיטה הוא אנדראה איאנונה שהחזיק 3 נקודות בתוקף בעת מחיקת השיטה.
מה זה אומר? מעכשיו יותר עונשים של מיקום על קו הזינוק, קיצוץ זמן לחימום הבוקר לרוכבי המוטו 3 בעקבות המתנה לרוכבים אחרים על המסלול, יותר רייד טרו, ויתור על מקומות במהלך מרוץ, ואולי גם דגל שחור. במקרה של קנסות שניתנים בדרך כלל על התנהגות לא נאותה ואיחורים למחויבויות שונות של האליפות, הכסף הולך לתרומה.
מה זה יתרום למשמעת? הזמן יאמר אך היתרון ברור. תקרית מתחילה ונגמרת באותו הרגע, לא נגררת, לא מתפתחת. לא מחכים לעונש, ולא נגררים עימו לסבבים הבאים. מאפשרים לרוכב להתחיל נקי את סוף השבוע הבא. נקי – אך מלומד מהעונש שקיבל.
תגובה מאוחרת מאוד למשהו שהיה צריך להיות מטופל באותו הרגע , עונת 2015 הורידה להרבה צופים את האוויר מהספורט הכל כך אהוב הזה ,האימפוטנציה של מנהלי המרוץ להגיב להתנהגויות לא ספורטיביות של מרקז רק כי הוא מגובה בהונדה ורפסול , קיצור לא רק כרמלו התאכזב מאיך שנגמרה העונה ההיא למעט כמה בודדים כמעט כל אוהדי הספורט הזה התאכזבו , עננה על התואר זה תאור מיטיב יש המון צופים ואפילו שמעתי פרשן אחד שאמר שהוא לא מכיר בתואר ההוא .
להגיד שלא מכירים בתואר זו תגובה מטופשת. לורנסו ניצח הכי הרבה מרוצים, קבע הכי הרבה הקפות מהירות.גם וולנטינו רוסי אמר שהגיע לו האליפות. אבל, הספק תמיד יהיה שם. לגבי הכמה זמן זה לקח, ברור שאלונסו היה מאד מעורב בכל הרבדים של האליפות.להוציא אדם כמוהו מתוך האליפות מזעזע אותה ויש לעשות את התהליך נכון.
מסכים שזה טיפשי אבל זה רק ממחיש את גודל הספק , והוא אכן גדול כי רוסי הוביל את האליפות בנקודות ממש עד לסוף העונה וגם אם נתעלם מכל העיכובים של מרקז על המסלול ונתייחס רק לעונש ההוא אז הוא היה התערבות גדולה מידי בקביעת האלוף , בכל אופן לא ככה צריך היה להקבע מי יהיה אלוף העולם וראוי היה שימצאו פיתרון אחר בזמן אמת שלא יפגע באמון של האוהדים ולא יחפשו אשמים לאחר מעשה , לא בטוח כמה פיטורים של אלונסו דומיננטי ככל שיהיה באליפות יהווה צעד בונה אמון בדורנה שיצאה צולעת קשות מכל הפיאסקו הזה .
תמי, אל תבלבלי אותו עם עובדות.
תמי, את טועה.
לא משנה מי מנצח הכי הרבה מירוצים, בטח לא מי קובע הקפות מהירות. משנה רק מי צובר הכי הרבה נקודות. קווין שוואנץ בעונת 89 ניצח הכי הרבה מירוצים והיה הרוכב המהיר ביותר גם בשנה לאחר מכן, אז? הוא היה אלוף? מצד שני, היידן לקח אליפות בעונת 2006 עם שני נצחונות בלבד.
מה משנה זה כמה נקודות אתה צובר. ופה דורנה לקחו מרוסי נקודות וקבעו בענישה מוטלת בספק (עובדה, עלונסו שילם על זה במשרתו והם מכים על חטא) מי יהיה האלוף.
כך לא מתנהגים בנקודת זמן מכריעה כל כך על עבירה מוטלת בספק.
דורנה ואספלטה עושים חבון נפש, ובצדק מוחלט.
אז אולי הגיע הזמן שהזוכה במירב הנצחונות בעונה יהיה אלוף והניקוד יהיה רק למקרה של שובר שיוויון