טל שביט בוחן: דוקאטי 750 ספורט (מוטווידאו)
השנה 1990, מגזין 'מוטו' הוא עולל קטנטן בן שנתיים, אבל טל שביט כבר טס ועף קדימה על כנפי החזון. יש חוברת? עכשיו הווידאו! טל בוחר 3 אייטמים: מרוץ גרנד פרי, תמונות מהווי קבוצת לאקי סטרייק ומבחן לאופנוע כביש. הוא מארגן צוות הפקה ומוציא לאור קלטת (קסטה) מצולמת: 'מוטוידיאו' נולד.
הכוונה הייתה כנראה לעלות על פס ייצור קבוע, אך גלגלי הסדרה חרקו ונעצרו לאחר הפקת 2 או 3 קלטות והחזון גווע ושבק חיים. למה? לא ידוע. אולי העלות הייתה גבוהה מדי, אולי חסידי מוטו הסתפקו בחוברת והקלטות לא נמכרו במידה מספקת כדי שהפרויקט יחשב רנטבילי. בכל אופן, הקסטה הראשונה בסדרה שרדה 24 שנים אצל יוחאי רודין והוא שהעביר לנו אותה.
המרוץ שבקלטת הוא מסוזוקה יפן, הראשון מסדרת הגרנד פרי של 1990. נוותר עליו היום ונישאר עם האיש הבוחן אופנוע חדש שזה עתה הגיע ארצה – הדוקאטי 750 ספורט. טל לוקח את הדוקאטי להרי ירושלים, רוכב, מדגים, מפרק את המעטפת ומסביר על המכלולים. כדרכו, ידען ורהוט ולא זקוק לטלפרומטר כדי לדקלם את הטקסט ששופע מתוכו. לאחר מכן, באותו לוקיישן, הוא בונה מדור טכני ומסביר על צמיגים רדיאליים. לצורך ההסבר משתמש טל באמצעים מתודיים מתקדמים – דף נייר עם שורות. מקסים!
במבחן הזמן ובשורה התחתונה – התוצאה זוועה. טל שביט הקפדן לא היה היום מאשר הפצה של חומר כזה. האיכות גרועה, חישובי תאורה שגויים, רעשי רקע צורמים, לוקיישן דיבור אחד בודד ורוח פורעת ברעש את דפי ההסבר, אבל במבחן הזמן האמיתי שלנו כל אלה הרי לא נחשבים כי לנו נשארה מזכרת חיה מתקופה בה למדו והגו בארץ את תורת מבחני האופנועים.
והרי הוא לפניכם: תמיר להדהים, צנום להחריד, וכמובן עם חוש ההומור המפורסם, שכמו רצינותו וידענותו הלך עימו תמיד צמוד. טל שביט בן ה-35 בוחן דוקאטי, 1990.
נסיון קולוריזציה דיפרנציאטיבי
רציתי לברר קצת על הדוקאטי 750 ספורט ודיברתי עם נועם חצור שמכיר את כל הדוקאטים לדורותיהם ולקרביהם. נועם סיפר לי שהיה אופנוע די נעים ונוח, מעין דור המשך לפאזו 750, והוא מצא חן בעיני המכונאים בעיקר כי נפתרה בו בעיית תיבת ההילוכים הגרועה שהפאזו סבל ממנה. כ-2,600 יחידות יוצרו ממנו בשנים 89-90. שאלתי את נועם אם שרדו כאלה בארץ והוא השיב כי למיטב ידיעתו אולי נשארו 2 בלבד, אחד מהם בצביעה מוזרה ולא מקובלת.
גיששתי ובלשתי קצת והגעתי לגילאון שהם, ותוך כדי דיבור איתו גיליתי איש מעניין שבשנות ה-70 היה רוכב מוטוקרוס בקבוצת המרוצים הרשמית של הוסקוורנה שבדיה. הוא סיפר לי שב-1990 עשו בדוקאטי ניסיון בצביעה שונה מהמקובל באותם ימים (אדום/צהוב) ומפס הייצור התגלגלו כמה יצורים בודדים של ה-750 ספורט בגווני שחור/אפור (פחות מ-100). אין לי מידע מדויק כמה מהם עדיין חיים ונושמים היום, אך ללא ספק יש להם ערך אספני גבוה מיוחד.
ואז נזכרתי שב-2011 במבחן לדוקאטי דיאבל פגשו הבוחנים שלנו בנגב איש שעיקם את פניו לנוכח הבריון המגודל החדש וטען שיש לו אופנוע הרבה יותר מעניין מזה. הוא גלגל אותו החוצה מהמחסן, העמיד אותו ליד הדיאבל שנוכל להשוות מי יותר יפה, וטל זהר שלנו כמובן לא החמיץ את ההזדמנות…
מעולה!
לא מסכים שהתוצאה זוועה. הרבה יותר טוב מסרטונים קצרצרים שבקושי מגרדים את פני השטח כמו שאפשר למצוא ביוטיוב היום.
אגב, הנוף והכבישים השתנו מאוד משנת 90 ועד היום? לא הצלחתי לזהות את המיקום.
מוטי – מתי תעלה את שאר חלקי הקלטת לאוויר?
היא כוללת מרוץ מוטוג'יפי שאפשר למצוא ברשת