כך תמות על אופנוע
מאת: גידי פרדר
האינסטינקטים שלך היו עוזרים לך נהדר אם הייתה לך חנית ביד והיית עומד מול עדר ממותות. על אופנוע במהירות 150 קמ"ש, הם הולכים להרוג אותך.
אופנועים הם החיה הכי חלשה בג'ונגל הכביש הישראלי. לפעמים זה כמעט נראה כאילו אם תמות יום אחד על האופנוע שלך זאת בכלל לא השאלה. השאלה היא מתי. שלא תבין לא נכון – אני כמובן מקווה שלא תיפגע אף פעם – אבל אם בכל זאת תמות, יש לך מושג מה יהרוג אותך? הנה תשובה שלא חשבת עליה: האינסטינקטים שלך.
אם היית יוצא מהבטן של אמא שלך רכוב על אופנוע, כנראה שגם היית נולד עם האינסטינקטים הנכונים לרכיבה. אבל בעולם שבו נולדים בלי מנוע בין הרגליים, ורק ללמוד ללכת לוקח לנו שנתיים, אתה צריך לחכות לפחות עד גיל 16 וחצי כדי להתחיל ולרכוש מיומנות רכיבה בסיסית. האינסטינקטים שלך, לעומת זאת, כבר די מכוונים בשלב הזה – פשוט לא לכיוון הנכון.
הבעיה מתחילה עם הרישיון. פתאום אתה מתחיל לנוע במרחב במהירות עצומה. פתאום יש לך הרבה פחות זמן להחליט החלטות שקובעות אם תחיה או תמות. פתאום, במצבי סכנה, התגובות שלך הופכות להיות תגובות אוטומטיות. בלי מחשבה.
וזה מצער, כי האינסטינקטים שלך מנוגדים לחלוטין למה שצריך לעשות באמת כדי לצאת ממצבים קשים בשלום. ככל שהמצב אליו נקלעת מלחיץ יותר, כך התגובות האינסטינקטיביות שלך יהיו מוטעות יותר. במצבי חירום ממש קיצוניים, התגובה האוטומטית כבר הופכת להיות קטלנית.
הפתרון? אל תקשיב לגוף שלך. הנה כמה תגובות אוטומטיות שהולכות להרוג אותך אם לא תלמד להשתלט עליהן ולבטל אותן. איך עושים את זה? מתאמנים מרגע קבלת האופנוע ועד שהגוף שלך לומד להתנהג אחרת. זה שווה, בהתחשב באלטרנטיבה.
האינסטינקט: לתפוס את הכידון
נשמע הגיוני: נכנס לך סמי-טריילר לנתיב, אתה מיד תופס את הכידון בכל הכוח כדי שלא תעוף מהכלי במקרה של פגיעה.
למה זה יהרוג אותך: זה אולי נשמע מוזר, אבל לאופנוע יש תכונה מובנית של ייצוב עצמי. בלי להיכנס לפרטים, אחיזה חזקה בכידון פוגעת בתכונה זו, ומקשה באופן משמעותי על שמירת כיוון התנועה. מה שאומר שבמקום לנסוע הרחק מהסמי-טריילר, אתה תיסע ישר לתוך הפגוש שלו.
איך תישאר בחיים בכל זאת: אל תלפות את הכידון שלך כאילו הוא עטינים של פרה. תאמן את עצמך להישאר משוחרר גם במצבים מפחידים, ותן לאופנוע שלך לעזור לך לצאת מהם. וכן, זה הרבה פחות קל ממה שזה נשמע.
האינסטינקט: לסגור את הגז
התגובה המידית למצבי סכנה בכביש היא בדרך כלל לעזוב את המצערת. טבעי לחלוטין, הרי במצב סכנה כולנו רוצים פשוט לעצור את הסיוט ולרדת מרכבת השדים.
למה זה יהרוג אותך: סגירת המצערת מעבירה משקל לפנים ומפרה את האיזון הטבעי של האופנוע, שמתוכנן לשאת יותר עומס על הגלגל האחורי. אם לא הבנת מה זה הפרה של האיזון הטבעי, זה אומר שכושר הספיגה של האופנוע נפגע – מה שאומר שבמקום לעבור את המכשול, אתה תתקע בו כמו באבן ותעוף קיבינימט.
איך תישאר בחיים בכל זאת: תן גז. כשהמצערת פתוחה הגלגל האחורי מסתובב ונותן לאופנוע שלך יציבות. במצב הזה המתלים שלך יכולים לספוג מהמורות בכביש יותר בקלות – מה שמפחית באופן משמעותי את הסיכוי להתהפך.
האינסטינקט: לנעול את המפרקים
כמו שננעלת על הכידון, סביר שגם תנעל את המפרקים. ככה זה, במצבי חירום הגוף נכנס למצב של קיפאון. התפקיד שלך? ללמד אותו להפשיר.
למה זה יהרוג אותך: כי ברגעים הקריטיים של מפגש עם גמל על כביש הערבה, אתה רוצה שהאופנוע שלך יעשה את מה שאתה רוצה ממנו – ואם תשב עליו קפוא, הוא יעשה הכול כדי להילחם בך.
איך תישאר בחיים בכל זאת: תלמד להשתחרר. במצבים קיצוניים כמו בלימת חירום, פנייה בזוית הטיה חדה, או רכיבה על מהמורות קשות, האופנוע זקוק לעזרה שלך בדיוק כמו שאתה צריך את העזרה שלו. גמישות הגוף עוזרת לשכך זעזועים, לתפעל את המנופים והדוושות, ולהישאר בחיים.
האינסטינקט: לנעול את המבט על הסכנה
ברור, אתה בטח חושב לעצמך, שאם משהו מאיים עליך אתה תרצה להסתכל עליו. זה אולי ברור, אבל זה לא תורם לאריכות ימים כפי שמיד תראה.
למה זה יהרוג אותך: נעילת המבט על גורם הסכנה גורמת למה שמכונה "ראיית צינור" – שדה הראייה מצטמצם למה שקורה מול הגלגל הקדמי שלך. הראייה המוגבלת הזאת לא מאפשרת לך לדעת מה קורה מימינך ומשמאלך, לאיפה כדאי לחתוך ולאיפה אפשר לברוח. וכיוון שהמבט שלך נעול על עצם נוסע אחר – אותו סמיטריילר שאוטוטו מתנגש בך – גם תפיסת המהירות שלך משתבשת.
איך תישאר בחיים בכל זאת: שחרר את המבט. שמור את העיניים על האופק כדי להרגיש את המהירות באופן טוב יותר, וזכור שהמבט היא הכוונת הכי טובה שלך: אתה תמיד תגיע לאותו מקום אליו אתה מסתכל.
האינסטינקט: לבלום
האינסטינקט האולטימטיבי, כולנו עושים את זה וכולנו טועים. רואים סכנה – מרביצים לברקסים.
למה זה יהרוג אותך: מערכת הבלימה מגיבה במהירות עצומה, הרבה יותר מהר מהעברת המשקל אל הצמיג הקדמי. בתרגום פשוט: בלימה מהירה תנעל את הגלגל הקדמי ותגרום לנפילה מיידית – מהר ובכוח לתוך האספלט.
איך תישאר בחיים: כמו שאמרתי קודם – במצבי סכנה, החבר שלך הוא הגז, לא הבלם.
לפנים!
ככ הרבה חברים שעברו תאונות אופנוע הסבירו לי את זה, אני מקשיב ומנסה להפנים הכל.
אך לא יודע איך לתרגל מצבים כאלו ובטח שלא אנסה את זה בכביש עירוני.
האם יש דרך ללמוד לשלוט על האינסטינקטים או לפחות "לרכך" את התגובות?
הכל נכון .רק שצריך להיות סופרמן…חחחחה
כן, לך ותעשה קורס אופנוען מאומן אצל גידי, אתה לא תתחרט והם לאט לאט ״יוציאו לך את הראש מהתחת״. ככה הרגיש לי לפחות, יצאתי משם מבין שלא היה לי מושג עד אותו היום איך אופנוע נוסע ומגיב..
בהצלחה חבר! אתה תהנה שם גם מאוד. יום כיף 😉
הדרך הטובה ביותר ללמוד זה לרכב בשטח.
יש קורס תחפש אופנוען מאומן זה אחלה של דבר וחובה לכל אופנוען.
התנך של גידי .
יש הרבה קורסים אצלו לפי מה שראיתי באתר שלו. באיזה ההית? או ממליצים
גם אני סבור שלא תמיד צריך ליפול על הבלמים , אבל לומר באופן גורף במצבי חרום הגז הוא ידידך הטוב ביותר, זה קצת מופרך ובטח לא מדוייק , אמנם בהרבה מקרים זה נכון אבל בטח לא בכולם .
איך תדע שגדעון פרדר צודק ואיך תתרגל?
נסה את כל מה שאמר "תלמד להשתחרר. במצבים קיצוניים כמו בלימת חירום, פנייה בזוית הטיה חדה, או רכיבה על מהמורות קשות, האופנוע זקוק לעזרה שלך בדיוק כמו שאתה צריך את העזרה שלו. גמישות הגוף עוזרת לשכך זעזועים, לתפעל את המנופים והדוושות" בתנאים לא מלחיצים בזמנך הפנוי בכביש פנוי
גז-מבט-כידון משוחרר
נכון לעוד מליון דברים מעבר לאופנוע
מעבר לכל הדברים שלמדנו כאן מגידי הייתי רוצה להוסיף סעיף שלא הוזכר: ניראות! קסדה לבנה וביגוד הגנה בהיר ככל האפשר תורמים במידה לא מבוטלת למניעת תאונות -אולי לא מול גמל בכביש הערבה או סמי טריילר שמבצע עבירת תנועה, אבל בטח במצבים יומיומיים שהנהגים ׳לא רואים׳ אותנו – וזה בלשון המעטה..
1. המון חוכמת רכיבה מצילת חיים בכתבה אחת.
2 כתב כאן מישהו על נראות, צודק, חשוב.
3. קורס רכיבה נכונה – חשוב וחובה למי שרוצה להמשיך לרכוב, יותר מרישיון …
4. ממליץ להמשיך לקרוא או לראות ביוטיוב הסברים נוספים על "תגובות הישרדותיות" SR's מאת הגאון האורים והתומים מר' Keith code מחבר הספר ויוצר סרט ההדרכה והאימון twist of the wrist …
שווה את הזמן !
מתאים גם אם אני נוסע על קטנוע גדול? או רק אופנוע??