מי רוצה לסגור את מסלולי המוטוקרוס בארץ?
מאמצים גדולים מושקעים כדי לסגור מתקנים ספורטיביים פעילים
לפני חודש ושבוע יצאנו בכותרות תופים ומחולות על התעצמות מסלולי המוטוקרוס עם פתיחת המגרש בחדרה ביזמתה ובהשקעתה של הונדה ישראל. עכשיו אנחנו יודעים שהוורוד התנדף מהתמונה: גורמים שונים מנהלים מאבק עיקש כדי לסגור אותו.
אם הוא ייסגר הוא לא בהכרח יהיה היחיד. יש כיום בארץ 4 מסלולים חוקיים לכאורה: וינגייט, הונדה-חדרה, קרטינג בית שאן וראלי-קרוס הבקעה. כל הארבעה פועלים ע"פ היתר זמני המוגדר "מתקן ארעי על פי החוק לנהיגה ספורטיבית" (למרות שבבית שאן הקרקע מוגדרת ליעוד מסחרי). תוקפו של כל אישור כזה הוא לשנה אחת. יש להבין: חוק הספורט המוטורי לכאורה מתנגש עם שני חוקים אחרים: חוק רישוי עסקים וחוק תכנון ובניה. בהגדרות של שני חוקים אלה אין התייחסות ל"פריט ספורט מוטורי" וזו בעצם הבעיה הרגולטורית הדורשת היתרים זמניים על מנת לתפעל את מתקני האימונים והתחרויות.
בואו נצייר 2 דקות תמונת מצב אמיתית: האדמה שעליה המסלול בחדרה שייכת לאדם פרטי. השטח לא מוגדר כמיועד לשימוש מסחרי ולכן עיריית חדרה הוציאה לו היתר 'מתקן ארעי'. כמו בווינגייט. הוועדה המחוזית הארצית שתחתיה פועלות הוועדות המקומיות (שתחת פיקוחן אדמות אזוריהן), לא מתערבת בד"כ אלא אם כן מגיעות תלונות המחייבות בירור. לאחרונה החלו לנחות על שולחנה תלונות מגובות בתמונות מגורמים אלמוניים המבקשים לדעת מדוע המקום הזה מקבל היתרים. דובי הועדה המחוזית התעוררו, יצאו מהמחילה, החלו לרחרח באויר, ועכשיו נעשים מאמצים ביורוקרטיים כבירים בסיוע משרד הספורט להרגיע אותם וליישב את המחלוקת. לשבחו של משרד הספורט ייאמר כי הוא נזעק להגן בחירוף נפש על קיומו של המסלול הזה כי בלעדיו יש רק מסלול אחד "חוקי" נוסף העומד לרשות המוטוקרוסרים: וינגייט.
ושלא תחשבו שגם עם וינגייט הכל חלק. למעשה מסלול המוטוקרוס בווינגייט יושב על אדמה המוגדרת 'פארק לאומי'. ידעתם? – מניח שלא. גם אני לא. היא בכלל מיועדת לנטיעות. אז בעצם גם מסלול המוטוקרוס "הלאומי" שלנו בוינגייט מופעל במתכונת ארעית כאשר בתוכניות משרד הספורט 'לפדות' אותו ממנהל מקרקעי ישראל וקק"ל ולהמיר את ההגדרה שלו לשטח סטטוטורי הנמצא בפיקוח המדינה ובעצם למצב אותו מחדש כ"כפר אולימפי". כמו שאתם משערים זה יעלה מיליונים וההצלחה של המהלך תלויה בהסכמת משרד האוצר, המנהל, והקרן הקיימת לגבי גובה הפיצוי. ואם מדובר בתהליך ארוך, אז יש מצב שגם וינגייט ייסגר? – בהחלט.
אז מה יהיה? שוב הכל יוקפא ותיפול עלינו בצורת ?
קיימות 2 אפשרויות: האחת – הועדות המחוזיות והמקומיות יקבלו תלונות ויסגרו מתקני ארעי.
השניה – היועצים המשפטיים של כל הצדדים ימצאו פשרות שיעניקו אורך נשימה. גם הן בטח יגבו את המחיר שלהן כי בחינם הרי שום דבר לא קורה פה. בינתיים הסוגיה חשובה למשרד הספורט (מטעמים מובנים) אז הם נרתמו לפעולות ההצלה ומגיעים לישיבות הועדה המחוזית עם אש בעיניים ועל זה יבורכו.
ואתם אל תהיו תמימים. תדעו שעל כל הצלחה לכאורה או התקדמות קטנה מאיימים שדים רעים. השמועות אומרות אפילו שהם מתוכנו, מתוך הענף. לא יאומן? – דוקא כן.
ניתן לקבל אישור לשימוש חורג ל 5-10 שנים יש מרכזים מסחריים של אלפי מ"ר שמתנהלים כך וכל ההתנגדויות להליך נדחו בלי קושי ובדרך שיגרה.
אך איזה תחום זה הספורט המוטורי?! או יותר נכון איזה עסקנים יש בספורט המוטורי ? לאיזו רמה נמוכה של שפל אפשר עוד להגיע? יורים בגלגלים של כולם ובמיוחד של עצמם.
בכל תחום יש את הקוד האתי שמציב גבולות לסכסוכים עסקיים גם אם מדובר במיליונים אבל פה… בספורט המוטורי לא רק שלא מדובר במיליונים אין אפילו רווח מזערי והמפגרים מהתחום ששולחים תלונות ותמונות עושים נזק לכולם כולל לעצמם.
כבר מזמן הבנו שאין ספורט מוטורי, עדיף כבר מסלולים פרטיים פירטים… נשבר כבר.. גם כלים מעכבים ועכשיו זה…
ואריק היקר, אתה טועה ומטעה…
אייל ארגמן, אנחנו נמנעים מלפרסם את התגובה שלך. אין הוכחות לשמות שהזכרת והספקולציות יכולות להיות נכונות או מוטעות באותה מידה.
תומר, שיננו יודעים מי בוחש בקלחת, זה אותם אנשים שמסרבים לקבל את עמותת הסופרמוטו לשורותיהם מכל מני תירוצים שתקפים רק לנו אבל לא לעמותות אחרות. ואפילו פנו לרשם העמותות נגדנו, והכול מאבקי כוח, למי יש יותר גדול.
מקווה שיחליפו שם את הנפשות הרעות.
איזה מיזבלה מדינתית אין אור בקצה המנהרה , אם רוצים אי פעם שיהיה פה ספורט מוטורי אז הברירה היחידה שאני רואה זה להביא גורמים זרים מחול שיבצעו את זה עם מודל עסקי אנחנו היהודים פשוט לא מסוגלים זו האמת המרה , זה לא רק שם זה בכל הענף ממחירי הכלים ועד המחיר והרמה במוסך ועד שזה לא ישתנה ממודל עסקי של אנחנו מרוויחים אז מישהו צריך להפסיד , למודל אמריקאי יותר של ווין ווין כלום לא ישתנה פה .
כנראה שאנשים מסויימים לא מבינים שלפעמים מה שנראה כ"תחרות עסקית", גורם לפריחה רבתי של אותו ענף.
אז הם מלשינים, מלכלכים, ועושים כל תרגיל אפשרי למנוע תחרות.
חבל שכך הם פני הדברים.
מי שדופק אחרים – ידפקו אותו בחזרה אחר כך… אין חוכמות. אם x מתנפח ודופק את y ומשתין עליו בקשת, אז שיידע שהוא בסך הכל פתח חשבון. הגלגל מסתובב. נ-ב: מה ש-y עושה עכשיו ל-x, הרי גם x בעצמו עשה את זה בעבר ל y ול- z ועוד לעשרות אחרים. אז שלא ייתמם.
מאד פשוט להפיץ מי רוצה שהמסלול יסגר.. מתוך הענף.. תפיצו.. ווטסאפ אחד להתחיל שריפה.. זה יעזור לגורם בזה לסבול
חברים,,דעו לכם החוק משנה כוון בנושא תקצובים בזמן הקרוב ביותר,ואת זה ברור שלא יספרו לכם אותם אנשים ישרים שמנהלים את ההתאחדות,(שומרים בסוד),מעניין,ומה זה אומר:שכסף גדול יעבור מהטוטו לוטו לטובת הספורט המוטורי,ומי יפקח,אותם אילו שמנהלים כיום?תבדקו את מורכבות וועד המנהל כיום ואת וועדת ביקורת ומה תגלו,שבעצם כמעט כולם מעמותת מסלול,ממש הוגן,ישר,ותקין.החגיגות מתחילות בקרוב,,,,,והפתרון?לצאת ולבקש בחירות חדשות בהתאחדות לטובת כולנו ומהר!!! האנשים יבחרו על פי קישורים ולא על פי קשרים!!
לא יהיה ספורט מוטורי בארץ, לבטח לא עד שהחוק יאפשר לכל אדם בתנאים מסויימים לעסוק בכך. כמו בחו"ל. למן היום הראשון (הייתי שם) גברה השנאה והתחרות בין הגורמים השונים בתחום, בראשם יבואני הרכב הדו-גלגלי, על פני האינטרס להתאחד לטובת מטרה משותפת. בשעתו נעשו ניסיונות רבים לאחד בין מטרו, אבניר ויבואניות נוספות אך ללא הצלחה. כל אחד היה מוכן להוציא לעצמו עין – אם יתנו לו להוציא לצד השני 2 עיניים. עסקונה מגעילה ואינטרסנטיות המאפיינת את הענף מונעת איחוד כוחות, ולמעשה מנטרלת כל פוטנציאל השפעה של העוסקים בתחום על הספורט המוטורי. תמיד היו מלא "התאחדויות", "התארגנויות", "עמותות", "ארגונים" ועוד כל מיני הגדרות שכל 3 חברים שהקימו "ארגון" כינו את עצמם. אל תתבעסו, אבל לא יהיה כאן ספורט מוטורי בטווח הזמן הנראה לעין. כל זמן שאין התארגנות מרכזית, משותפת, גורפת של כל העוסקים בתחום – רוכבים, עסקנים, אנשי עסקים, יבואנים וכיו"ב – תחת קורת גג אחת, זה לא יקרה. עצוב אבל אני חותם על זה בשתי ידיים