קיט צלעות קרור אופציונלי
ביום שישי 10.11.18 התקיים המפגש הרביעי של בוני/משפצי אופנועים שנקרא SHOW YOUR BIKE. יוסי רצ'בסקי שהגה וייסד אותו מכנה אותו בלעג בעברית "נפנף באשכיך" כיוון שכל מטרתו היא להראות לחבר'ה כמה יפה להלל הוא האופנוע שבנית / שיפצת / קיסטמת. המפגש נושא אופי חברי-שכונתי לעילא, מתארגן ברחוב מול הבית של יוסי, והמוצגים בו הם בעיקר אופנועי וינטאג'. יוסי מושך החוצה כבל חשמל ומחבר אליו את הגיטרות והתופים של הלהקה שלו, והם עושים רעש במשך שעה וחצי מתוך שעתיים של המפגש כולו. בצד יש פח גדול מלא בקבוקי בירה בקרח, ולידו פח קטן אליו תשליך כמה גרושים, כמה שבא לך, לכסות את עלות הקניה. הכי עממי שאפשר להעלות על הדעת.
באתי לשם להעביר שעתיים של פטפוט עצל עם חולים מהסוג שלי ופתאום ראיתי את קיט צלעות הקרור הזה על האופנוע של אופיר שמואלי. אופיר, שהיה פעם המנכ"ל של "מוטו", מסתובב מזה כשנתיים בחברתו של ישיש מזן ימאהה SR500 שנולד ב-1979 והוא כנראה חושש שמא לילד יהיה חום גבוה.
כלומר, אין סיבה נראית לעין שהאופנוע הזה יצבור חום יתר על פני שאר כל כלי האספנות עם מנוע קירור אויר, אבל אופיר אומר ובצדק שזו ארץ חמה ואם אפשר לעשות משהו אקסטרא אז למה לא, ועל זה אין לי שום תשובה חכמה במיוחד.
אופיר נתקל בו במקרה ברשת ומיד ידע שהוא רוצה אחד כזה. הקיט נמצא באיזה אתר תאילנדי שנקרא "אומגה-רייסר" שמוכר מיש-מש של אביזרים וחלפים לאופנועים ממותגים שונים ללא שום הגיון נראה לעין. חדשים וישנים, תוצרת מקומית או ייבוא. הוא גם לא זול: עלותו 264 דולר כולל משלוח (בים, 3 חודשים!) והמכס חמד לעצמו עוד 284 ש"ח. חיפשתי באתר האם יש להם קיט כזה גם לאופנועי וינטאג' אחרים ולא מצאתי, ונשארתי עם התהיה למה החליטו לייצר מתקן קרור דווקא לאופנוע הזה.
ההרכבה פשוטה מאד: עוטפים את הראש כמו סנדביץ' עם 2 אגפי צלעות הקרור החדשים וקושרים ביניהם עם סט קפיצים. הסט החדש נשען על הצלעות המקוריות ולא זז מהמקום. כשאופיר הגיע למפגש ודומם, שמתי יד על הצלעות הללו והן היו חמות למגע, כלומר הן מפנות חום מהראש המקורי ללא ספק.
מאיפה הגיע הרעיון הזה של הגדלת שטח הקרור של ראשי מנוע?
כמדומני שזה התחיל מהונדה. בשנות ה-80 ייעדה הונדה את סדרת ה-XR לאנדורו חזק ולמרוצים. ה-XR650L לאנדורו לייט ודו"ש, וה-XR600R לאנדורו חזק ולתחרויות. האופנועים הללו בעלי מנוע קרור אויר עבדו קשה והתגלעו בהם בעיות חימום חוזרות ונשנות, גם בדגמים בנפחים הקטנים יותר ה-250 וה-400. בנסיון לפתור את צרות החימום הונדה הוסיפה לחלק מהאופנועים הללו רדיאטור שמן, ובמנוע שתוכנן למרוצים – RFVC – גם צלעות קרור מוגדלות בראש המנוע. ב-XR650L הם הסתפקו בתוספת של חורי איוורור בצדדי המנוע אבל מי שלקח את האופנוע לאנדורו קשוח בתנאי רכיבה איטיים ידע שהוא מסתכן בבעיות חימום לא פשוטות.
ואז היו רוכבים שאמרו "אם אין אני לי – מי לי", ופשוט ישבו ותכננו לעצמם קיט צלעות קרור שמחקה את הראש של ה-RFVC, ובאופן דידקטי בנו והרכיבו אותם על האופנועים שלהם. זה דרש קצת (הרבה!) הבנה בחומרים ובריתוך, אבל הדיווחים אמרו שזה עושה את העבודה ומוריד חום.
ואתם יכולים להעמיק ולקרוא על כך עוד כהנה וכהנה כאן / כאן / כאן / וכאן.
מנכ"ל מוטו? חס וחלילה! כולה רכז מערכת וקצת כתב.
ה sr500 הוא הנמסיס של הסוזוקי סאבאג', שהוא האח המקוסטם של הדיאר 600, שכידוע : אין עוד מלבדו.
ינוקא,להיות קטנוני לגבי דיוק בפרטים?…
חשבתי על כך שבטח יהיו לך קצת השגות… (-:
יאללה, שוט – האר את עינינו. בכיף.
קטונתי.